Antreprenoriat Start-Up

Două chestii tari despre evaluarea de 7 MLD. $ a UiPath: creșterea exponențială și un PR bun pentru România

Informația că UiPath a primit o nouă rundă de investiții, Series D, în valoare de 568 de milioane de dolari, este, cu siguranță, știrea primului semestru ca relevanță și inspirație pentru mediul de business românesc. UiPath intră, astfel, în clubul companiilor evaluate la 7 miliarde de dolari, fiind probabil cea mai valoroasă companie de AI software din lume.

Noua rundă de finanțare este condusă de compania de investiții Coatue, cărora li s-au adăugat Dragoneer, Blackstone, Sands Capital, precum și fonduri consiliate de T. Rowe Price Associates, Inc. Accel, care a condus rundele din Seria A și Seria B. Au participat la această finanțare, de asemenea, CapitalG și Sequoia, care au condus runda Seriei C, la fel ca și alți investitori anteriori, cum ar fi Madrona Ventures și Seedcamp.

Pe lângă interesul foarte ridicat al investitorilor noi (wow, Blackstone, unul dintre cele mai mari fonduri de investiții din lume!) și abordarea “all in” a celor care au participat la finanțările inițiale, am remarcat două lucruri importante pentru UiPath și de analizat de actualii și viitorii antreprenorii români.

  1. Creșterea exponențială

În primul rând, cred că această rundă de investiții, caracterizată și printr-o transparență a cifrelor-cheie ce ilustrează evoluția UiPath, este un elogiu adus conceptului de creștere exponențială (Exponential Growth). Mai concret spus, este un studiu de caz real de startup pornit în România care înregistrează, cu adevărat, o creștere exponențială.

These exponential growth rates are unprecedented in the enterprise software market and would be the envy of virtually any company in any industry.

Specifically, UiPath plans to use the additional funding to sustain our commitment to our customers’ success while we continue exponential growth.

Am întâlnit conceptul de creștere exponențială în mod constant la consultanții care propun strategii pentru a genera creșterea exponentială, la startup-urile care vor să scaleze sau la guvernele din anumite țări care își propun să susțină viitoarele firme de tip scaleup, dar de data asta îl vedem la un nivel înalt, cu rate de creștere uriașe, la o firmă pornită de antreprenori români, chiar de aici din București.

Spre deosebire de creșterea liniară – modelul de business în care veniturile și profiturile cresc liniar cu costurile – creșterea exponențială se caracterizează prin faptul ca veniturile cresc exponențial cu costurile. În general, afacerile bazate pe proprietate intelectuală se pot lăuda cu astfel de creșteri. În cazul UiPath, cifrele creșterii exponențiale din ultimii doi ani sunt elocvente (aprilie 2017-aprilie 2019):

  • Venitul anual recurent (ARR) a crescut specutaculos de la 8 milioane de dolari la peste 200 de milioane de dolari.
  • Dacă în momentul finanțării de tip Series A din aprilie 2017, UiPath avea o evaluare de 110 milioane de dolari, astăzi evaluarea este de 7 miliarde de dolari.
  • Numărul de angajați este de peste 2.500, o creștere de 16 ori în ultimii doi ani.

De cele mai multe ori, fondurile de capital de risc (inclusiv cele din România) încearcă să aibă acces la firmele cu potențial de creștere și să “miroasă”, ba chiar să profite (în sensul bun, al profitului economic) de pe urma creșterii exponențiale în companii noi. Investitorii știu că, de fapt, doar câteva companii obțin o valoare mai mare decât toate celelalte firme. Aceștia vor să identifice, să finanțeze și să capitalizeze evoluția unor companii promițătoare în prima lor fază de dezvoltare.

Ei bine, personal, cred că ne-ar ajuta pe noi, ca țară, dacă am înțelege mai bine ce se află în spatele unei creșteri exponențiale și cum să punem bazele unor companii care creează lucruri noi. Este important să înțelegem noua revoluție din forța de muncă, declanșată de roboții software, dar mai sănătos pentru ecosistemul antreprenorial este să învățam din acest studiu de caz din perspectiva educației și a creării de companii noi cu un mindset global.

  1. Un PR și mai bun pentru România

În al doilea rând, finanțarea de 568 de milioane de dolari atrasă de UiPath mai are un caracter remarcabil, în opinia mea, din perspectiva PR-ului. Ca om de comunicare, am urmărit atent toate comunicările publice și media coverage-ul  rezultat despre toate investițiile “ridicate” de UiPath, iar de data asta am remarcat menționarea țării de origine a startup-ului în mai multe surse internaționale. Astfel, apar mai des expresii și descrieri ca a “robotic process automation startup originally founded in Romania“ și punctul culminant îl reprezintă un material din Forbes.com cu titlul Bucharest Born Daniel Dines’ UiPath Reaches Unicorn Status, în care este evidențiat inclusiv faptul Daniel Dines este un fost angajat al Microsoft care s-a întors în București pentru a-și înființă propria firmă.

Și, totuși, de ce este relevant acest lucru? Eu cred ca, asemenea unor orașe ca Varșovia și Viena, și capitala României are nevoie de un narativ modern, orientat spre inițiativă antreprenorială cu scopul de a fi mai cunoscută în rândul tinerilor din țară și investitorilor străini sau antreprenorilor din afară care vor să investească în alte țări orașe mari europene. O strategie de tip StartOut Romania poate fi completată cu abordarea StartIn Romania, orientată nu doar spre marii investitori stratetigici și financiari, ci și startup-urilor internaționale care își extind echipele în București.

Cred foarte mult în forța conținutului, așa că îmi doresc ca tot mai mulți antreprenori români să investească în crearea de content de calitate. Nu doar cei care fondează companii aici, la noi acasă, ci și fondatorii români din Diaspora, mai ales cei de succes care au atras finanțări și lucrează cu investitori de top. De exemplu, în ultima perioadă am dezvoltat și implementat o strategie de PR smart alături de unul dintre clienții mei, Răzvan Creangă, un tânăr antreprenor român de la Londra despre care sigur veți mai auzi pe termen scurt și mediu.

Dacă tot mai mulți antreprenori români ar ieși public cu mesaje constructive pentru viitorii actualii fondatori de la noi, dacă s-ar vorbi și mai mult despre România de bine din perspectiva inovației și a mediului de business, vă dați seama ce brand de țară am putea construi?

Claudiu Vrinceanu
Lucrez în fiecare zi cu antreprenori și manageri din firme de tip startup și scaleup. Mii de fondatori si executivi care au nevoie de o voce puternică. Hai să-i ajutăm #împreună prin proiecte, consultanță, comunități și platforme prin care să schimbăm România.
You may also like
Fonduri nerambursabile 2017: Start Up Nation, POR, Diaspora Start-up si Romania Start-up Plus
Cine face parte din Grupul de lucru pentru IMM-uri si Antreprenoriat

Leave Your Comment

Your Comment*

Your Name*
Your Webpage

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Read previous post:
StartupBlink spune că stăm mai prost la startup-uri (cele adevărate) sau de ce trebuie să promovăm România mai bine

România nu se mai află în fruntea „Clubului țărilor din Balcani“ la capitolul Ecosistem de startup-uri, după ce a coborât...

Close