[dropcap]P[/dropcap]e langa ecosistemul antreprenorial, inovatia reprezinta un subiect care ma preocupa si caruia ii aloc un spatiu larg pe blog. Studiul inovatiei in business este de actualitate, asa ca merita sa ne intrebam, pentru inceput, care este nivelul de inovatie din firmele din Romania.
Cele mai proaspete date ne arata ca inovatia in companiile din Romania a inregistrat un declin in perioada 2010-2012, comparativ cu 2008-2010. Concret, doar 4 din 10 firme mari si 2 din 10 firme mici si mijlocii au implementat un produs, un proces, o metoda de organizare sau de marketing noi sau imbunatatite semnificativ.
Ponderea intreprinderilor fara nicio inovatie a crescut cu 10,1 puncte procentuale, conform rezultatelor provizorii ale cercetarii statistice privind inovatia in industrie si servicii (Institutul National de Statistica).
Intreprinderile mari, cu peste 250 salariati si peste, au fost in intervalul analizat mai inovatoare decat intreprinderile mici si mijlocii, cu 10-249 salariati. Din numarul intreprinderilor mari, 40,1% au fost inovatoare, in timp ce din randul intreprinderilor mici si mijlocii numai 19,8% au fost inovatoare.
Fata de perioada anterioara 2008-2010, ponderea intreprinderilor inovatoare mari a inregistrat o scadere cu 16,3 puncte procentuale, de la 56,4% in 2008-2010 la 40,1% in 2010-2012. Aceeasi tendinta de scadere s-a manifestat si in randul intreprinderilor mici si mijlocii, cand in perioada 2008-2010 de la o pondere de 29,7% IMM-uri inovatoare s-a ajuns la o pondere de numai 19,8%, inregistrandu-se o scadere cu 9,9 puncte procentuale.