Competiția “Startupperul Anului susținut de Total”, proiect în care m-am implicat ca Ambasador al programului, ediția 2018-2019, și-a ales finaliștii. Următorii 16 candidați, prezentați în ordine alfabetică, vor merge mai departe în ultima etapă:
Am văzut deja în proiectul nostru de educație antreprenorială, realizat împreună cu platforma ING Business, că antreprenorii români sunt diferiți, au nevoie personalizare și, mai important, pe toți îi caracterizează mobilitatea în acțiunile lor zilnice. Totuși, de unde vine mobilitatea antreprenorilor români și, mai important, ce tipologii de fondatori/fondatoare identificăm în comunitatea de business de la noi?
Mă bucur că l-am întâlnit pe Răzvan, alături de care lucrez în perioada următoare pe zona de PR/content/strategie/branding personal. Iată ce lucruri faine construiește.
Personalizarea reprezintă o constantă în activitatea de zi cu a antreprenorilor români, iar băncile au început să înțeleagă această nevoie.
Mai mult de jumătate dintre antreprenori au nevoie de sprijin pe zona de planificare a afacerii (business plan) și de instrumente digitale de proiectare și dezvoltare a afacerii.
Zilele Diasporei s-au extins în peste 22 de administrații locale din România care sunt hotărâte să aprecieze românii plecați și să-și articuleze propria politică de atragere a acestora mai aproape de casă
RePatriot a adresat încă de anul trecut un apel către autoritățile locale pentru a acorda o atenție mai mare Diasporei ca parte a României, ca o bogăție importantă care poate susține dezvoltarea locală (http://repatriot.ro/
În urma conceptului lansat de RePatriot în 2016, anul acesta s-a triplat numărul de localități din România care sărbătoresc Zilele Diasporei printr-o serie de evenimente pentru românii de peste hotare (http://repatriot.ro/zilele-
Scopul lor este să aducă românii de pretutindeni mai aproape de comunitățile locale, să ofere oportunități de afaceri, să-i facă să se simtă doriți acasă și să-i cheme efectiv să se implice în viața comunităților natale. Cunoștințele, relațiile, capitalul și experiența acumulată în țările de adopție, alături de bagajul civic important pot aduce un mare plus de valoare comunității din care au plecat.
”Zilele Diasporei deja au debutat cu succes la Suceava și Timișoara. Anul acesta au o intensitate de trei ori mai mare decât anul precedent. În 2018, de Centenar, vrem ca acest mesaj să fie transmis din cel puțin 100 de localități din România către conaționalii noștri aflați peste tot în lume. Noi vrem să eliminăm și cauza plecării și a înstrăinării. Ne dorim ca românii să plece în vizită, la studii, experiențe, să cucerească lumea, să se dezvolte, dar să rămână cu sufletul acasă și să vadă oportunitățile din țară”, a declarat Marius Bostan, antreprenor și inițiator al proiectului RePatriot.
RePatriot Business Summit va avea loc anul acesta între 4-8 octombrie la București și Poiana Brașov, unde sunt așteptați peste 300 de oameni de afaceri români din toată lumea.
Obiectivele majore ale Summit-ului sunt fructificarea oportunităților de investiții oferite de România în acest moment, facilitarea dialogului dintre cele două grupuri de investitori și lansarea de parteneriate strategice și de noi afaceri. România oferă oportunităţi de afaceri și acestea pot fi folosite mai bine prin puntea făcută între mediul de afaceri local și cel din Diaspora. Anul trecut au fost prezenți peste 100 de oameni de afaceri din străinătate alături de peste 150 din țară, au fost inițiate parteneriate în high-tech, turism, energie, servicii, au fost evaluate investiții și s-au legat prietenii prin petrecerea împreună a unui timp valoros în Delta Dunării. Membrii Echipei RePatriot au declarat în mai multe rânduri că își doresc acasă vecini la fel ca ei și au invitat pe cei plecați să vină cât mai aproape de țară.
Valoarea economică adusă de Summit-ul RePatriot din 4-8 octombrie este foarte mare și din perspectiva investițiilor private noi, românești sau străine. “RePatriot îi va implica pe românii din Diaspora să ajute firmele românești să se internaționalizeze și să atragem investitori străini pe piața locală. Românii din diaspora cu experiență în mediul de business sunt cel mai potrivit catalizator pentru atragerea de investiții străine noi. Avem deja în comunitatea RePatriot povești de succes cu români din străinătate, atașați emoțional de patrie și cu puternice legături personale și profesionale, care investesc în țară sau care recomandă firmelor străine să își mute producția în România. Aceste povești pot fi multiplicate prin extinderea comunității noastre”, a declarat consultantul și antreprenorul Claudiu Vrînceanu, care s-a alăturat Echipei RePatriot.
Deficitul forței de muncă se află pe primul loc în ierarhia problemelor identificate de antreprenorii din cadrul Fundației României Business Leaders ca piedică în dezvoltarea afacerilor.
Echipa RePatriot consideră că atragerea antreprenorilor din Diaspora este primul pas pentru consolidarea economică a României și pentru asta ar trebui eliminate barierele legate de încrederea în clasa politică și administrativă, de birocrație și corupție și o cât mai mare predictibilitate a cadrului fiscal.
Pe termen scurt, soluția la criza de forță de muncă stă în deschiderea pieței muncii pentru țările din jur, mai ales pentru românii din Serbia, Ucraina și Republica Moldova, iar pe termen mediu și lung, soluția este atragerea profesioniștilor și a meseriașilor români din Diaspora înapoi în țară. Mărirea numărului de burse pentru liceenii și studenții de origine română din afara granițelor ar fi o măsură necesară în următorul an.
“Românii din Diaspora au etica muncii din societățile vestice, au dor de țară, dar pun în balanță calitatea vieții de azi din România cu cea din țara adoptivă, mai ales legat de educația copiilor, serviciile de sănătate, iar politicile statului român pentru Diaspora trebuie gândite în sensul de a încuraja repatrierea și nu de a încuraja acomodarea definitivă în țările de adopție, de a îmbunătăți vizibil educația și sănătatea în România, cu efecte benefice pentru absolut toți românii”, a declarat Felix Pătrășcanu, co-fondator al companiei FAN Courier și unul dintre liderii proiectului RePatriot.
Despre RePatriot și RBL
RePatriot, un proiect al Fundației Romanian Business Leaders, este o platformă de inspirație, consiliere și informație, care își propune să faciliteze accesul românilor din străinătate la oportunitățile din țară.
Inca din studentie, cand am facut practica de la ASE si de la Stiinte Politice intr-o agentie guvernamentala economica, respectiv intr-un grup parlamentar din Camera Deputatilor, am intalnit oameni frumosi si bine intentionati care lucreaza in administratia publica. Apoi, in interactiunile profesionale cu institutiile statului si in proiectele dezvoltate cu mediul de business, am vazut specialisti foarte potriviti pentru a fi ministri ori secretari de stat. In directiile ministerelor lucreaza oameni onesti si pasionati de ceea ce fac, iar in mediul de afaceri sunt antreprenori, consultanti si manageri cu initiativa care incep sa schimbe lucrurile prin asumare si implicare.
Pe langa scenarii, calcule, planuri, riscuri, m-am gandit la aceste experiente personale si la oamenii din jurul meu cu inititiativa atunci cand am analizat cea mai onoranta propunere din ultima vreme: sa fiu Secretar de Stat pentru IMM-uri si Mediul de Afaceri in cadrul Ministerului Economiei, Comertului si Relatiilor cu Mediul de Afaceri. Propunerea a fost si mai insemnata pentru ca a venit din partea lui Costin Borc, Vicepremier si Ministru al Economiei in cadrul Cabinetului Dacian Ciolos.
Am acceptat propunerea ministrului Costin Borc si incep cu incredere activitatea in Minister. Concis, activitatea va insemna inlesnirea dialogului dintre mediul public si comunitatea de business, dezvoltarea de programe pentru IMM-uri, initierea de strategii pentru dezvoltarea mediului de afaceri.
Pe scurt, iata cele mai importante motivatii si ganduri care mi-au fundamentat decizia:
1. Ma identific cu viziunea ministrului Costin Borc. Propunerea lui a fost onoranta si convingatoare pentru a ma decide sa ies din zona de confort si sa ma implic mai mult.
2. Imi doresc sa traim intr-o Romanie inovatoare si mult mai antreprenoriala. In acest sens, cred ca o mai buna guvernare in viitor va depinde si de actiunile Guvernului Dacian Ciolos din urmatorul an.
3. Am in jurul meu multi tineri care vor sa fie prosperi prin proiecte antreprenoriale autentice. Sunt convins ca pot sa contribui cel putin la fel de bine (poate chiar mai intens) in Guvern decat pana acum, in media si comunicare, pentru a stimula ascultarea vocii intreprinzatorilor si pentru a continua un dialog cu mediul de business si, in mod particular, cu IMM-urile.
4. Vreau sa pun umarul in continuare, din alta pozitie, la dezvoltarea unui ecosistem antreprenorial romanesc in care IMM-urile locale sa creasca si sa se finanteze prin perspectiva pietei si datorita inovatiei.
Ultimii zece ani au fost fantastici. Am construit de la zero Wall-Street.ro, un proiect media de business independent, alaturi de o echipa frumoasa si cu sprijinul celor trei fondatori (multumesc, Daniel, Liviu si Mihai). Ma autodefinesc ca un intraprenor intr-o organizatie construita de antreprenori. In ultimii zece ani, am initiat si dezvoltat foarte multe proiecte in cadrul Wall-Street.ro, cele mai importante fiind 1. Constructia unei echipe care a ajuns sa cuprinda zeci de colegi, 2. Crearea si coordonarea a zeci de proiecte speciale si 3. Dezvoltarea si organizarea a zeci de conferinte de business, majoritatea evenimentelor adresandu-se ecosistemului antreprenorial din Romania.
Gandurile si amintirile imi zboara la zecile de oameni faini pe care i-am coordonat, recunostinta se duce spre colegii alaturi de care am crescut profesional (Raluca, Liana, Andra, Oana, Razvan, Cristina, Dragos, Bianca, Dani, multumesc!), iar increderea se indreapta catre Diana si Raluca, ale mele colege care vor coordona Wall-Street.ro, respectiv InternetCorp. Sunt convins ca 2016 va fi cel mai bun an din istoria companiei si un an de crestere pentru echipa si businessul Wall-Street.ro.
Urmatorii zece ani vor insemna o aventura noua pentru mine. Fie ca voi reveni in privat ori voi continua in zona administratiei publice, simt ca media si industria de comunicare imi vor ramane aproape de suflet. Dar mai important, imi doresc ca peste un deceniu sa traim intr-o societate in care sa avem mai multa incredere. O societate in care sa fie mai usor sa prosperi printr-un proiect antreprenorial autentic.
Va invit pe toti sa imi fiti alaturi, asa ca sunt deschis fata de propuneri, sfaturi si orice informatii despre mediul de business si economia reala care ne pot folosi in activitatea de la Minister, astfel incat mediul de business sa inceapa cu adevarat sa simta ca munca noastra este pentru si in sprijinul oamenilor de afaceri.
Avem multa treaba! 🙂
Cum presedintele Klaus Iohannis s-a intalnit, astazi, in premiera pentru el, la Palatul Cotroceni, cu reprezentanti ai mediului de afaceri din Romania, merita sa vedem care sunt prioritatile intreprinzatorilor romani.
Astfel, reducerea taxelor si acordarea de facilitati fiscale, diminuarea birocratiei si simplificarea legislatiei si Codului fiscal, creditarea cu garantii de la stat, in special pentru start-up-uri si stabilitatea fiscala sunt cateva dintre masurile pe care antreprenorii le vor pentru dezvoltarea afacerii.
Aproape jumatate dintre antreprenori (45%) considera ca reducerea taxelor si acordarea de facilitati fiscale reprezinta una dintre masurile care ar sustine dezvoltarea afacerilor pe termen scurt, alaturi de reducerea birocratiei si simplificarea sistemului legislativ si a Codului Fiscal (15%), colaborarea public-privat (7%), acordarea de credite garantate de stat (8%), stabilitatea mediului fiscal (5%) si imbunatatirea nivelului de educatie antreprenoriala/profesionala, reiese din studiul EY “Antreprenorii vorbesc – Barometrul antreprenoriatului romanesc 2015”.
Studiul, ajuns la a treia editie, masoara perceptiile antreprenorilor romani in privinta a cinci piloni, respectiv accesul la finantare, reglementarea si impozitarea, cultura antreprenoriala, educatia si sprijinul coordonat oferit de asociatii specializate in sustinerea antreprenoriatului. Pentru aceasta editie au fost chestionati aproape 370 de antreprenori si oameni de afaceri din Romania, in perioada 9 ianuarie – 24 februarie.
Doua treimi dintre antreprenori (65%) spun ca masurile fiscale adoptate de Guvern i-ar ajuta cel mai mult in dezvoltarea afacerilor, in conditiile in care jumatate dintre respondenti apreciaza ca mediul de reglementare si fiscale pentru antreprenori s-a deteriorat in ultimul an.
Putin peste 10% dintre oamenii de afaceri ar considera utila si necesara dezvoltarea unei agentii guvernamentale care sa asiste afacerile noi in respectarea cerintelor fiscale.
Am participat la o masa rotunda la care mai multi lideri din business membri ai Coalitiei pentru Dezvoltarea Romaniei, printre care se numara Dragos Anastasiu (Eurolines), Marius Ghenea (PC Fun), Dragos Petrescu (City Grill), Felix Patrascanu (FAN Courier), Bogdan Tudor (Class IT) sau Mihai Marcu (MedLife), s-au intalnit cu ministrul delegat pentru IMM-uri, Mediu de Afaceri si Turism, Florin Jianu. Scopul intalnirii a fost analiza unui “plan de afaceri” pentru incurajarea antreprenoriatului. Interesant este faptul ca aceasta intalnire a avut loc pe „terenul” antreprenorilor, mai exact in restaurantul Hanu Berarilor detinut de intreprinzatorul Dragos Petrescu.
Iata cele 5 principii generale ale „planului de afaceri” care are ca obiectiv ca Romania sa devina tara europeana cu cel mai prietenos mediu de afaceri pentru antreprenori pana in 2020:
(1) cresterea gradului de implicare a antreprenorilor in gasirea solutiilor generale de dezvoltare si in initiativele autoritatilor;
(2) concentrarea programelor de antreprenoriat pe cateva domenii si teritorii importante pentru economie;
(3) scheme de ajutor din bani publici in antreprenoriat numai in legatura obligatorie cu educatie antreprenoriala, mentorat si pregatire profesionala;
(4) multiplicarea investitiilor statului in antreprenoriat prin implicarea fondurilor private si acordarea banilor nu ca grant ci, mai degraba, ca imprumut (tip revolving)
(5) Simplificarea, debirocratizarea si digitalizarea administratiei publice.
Mi-au placut urmatoarele doua opinii:
„Trebuie sa uitam ideea veche ca guvernul trebuie sa ne dea si sa faca. In plus, credem ca banii publici n-ar mai trebui dati gratis pentru totdeauna.” (Dragos Anastasiu, Eurolines)
“Eu imi doresc ca anul viitor sa fie mentinuta cota unica de impozitare si reducerea CAS, care a fost un motor fantastic pentru a crea locuri de munca corecte. Cresterea cotei unice ar arunca in aer orice investitie. In plus, mi-as dori o atentie mai mare fata de pomenile electorale.” (Dragos Petrescu, fondatorul City Grill)
Nu sunt de acord cu urmatoarea opinie:
Mihai Marcu (MedLife): “Eu imi doresc un singur lucru: sa stabilim o tinta de deficit bugetar mai mare pentru 2015. In conditiile in care suntem o tara in curs de dezvoltare, este absurd sa nu ne propunem un deficit bugetar mai mare. Nu se poate ca tari ca Italia sau Spania sa aiba un deficit bugetar mai mare decat al nostru”.
De ce nu sunt de acord? Stim cu totii cum opereaza guvernul in deficit: isi foloseste puterea de a preleva taxe de la populatie.
Sursa foto: Agerpres, via WS