Tag Archives: antreprenoriat

Antreprenoriat Featured

Toleranta la risc, o problema? Frica de esec = o bariera in calea noilor antreprenori

[dropcap]F[/dropcap]rica de esec ramane una dintre barierele semnificative pentru abordarea antreprenoriatului.

Doar 14% dintre respondenti cred ca societatea romaneasca tolereaza esecul in afaceri, in timp ce 81% considera ca acesta va reprezenta o bariera pentru viitoarele proiecte de afaceri, este un esec in cariera sau indica lipsa abilitatilor necesare, releva studiul EY – Antreprenorii vorbesc: Barometrul antreprenoriatului romanesc 2013.

Doar 5% dintre respondenti cred ca esecul in afaceri e vazut ca un prilej de invatare. Din 21 de tari analizate, Romania este penultima la atitudinea pozitiva fata de risc si esec, urmata doar de Brazilia.

Educatia antreprenoriala

Singura perceptie majoritar pozitiva a antreprenorilor romani care au raspuns chestionarului EY este cea privind educatia: 58% dintre antreprenori sustin ca educatia antreprenoriala s-a imbunatatit in 2013.

 

Desi efectele educatiei nu se vad imediat, trebuie remarcat faptul ca, din anul 2010, educatia antreprenoriala a devenit materie obligatorie de studiu pentru elevii romani de liceu din clasa a X-a.

Read More
Antreprenoriat Featured

Studiu despre antreprenoriatul din Romania

[dropcap]D[/dropcap]aca unul din 5 tineri este antreprenor, ceilalti 4 au locuri de munca! Antreprenoriatul poate fi o solutie pentru problemele de dezvoltare economica, iar ecosistemul nu poate fi stimulat fara a-l intelege. Acestea au fost motivele care au stat la baza deciziei organizatiei Akcees de a realiza un studiu despre antreprenoriat in Romania. In aceasta vara, echipa Akcees a analizat mediul antreprenorial romanesc si a identificat principalii factori care au impact asupra dezvoltarii acestuia.

„Intelegerea complexitatii ecosistemului antreprenorial romanesc si a particularitatilor acestuia sunt fundamentale pentru a putea initia proiecte cu impact in Romania”, spune Irina Nicoleta Scarlat, de la Akcees.

Cum arata ecosistemul antreprenorial romanesc astazi
Suprinzator, dar bine, potrivit datelor furnizate de Global Entrepreneurship Monitor si Comisia Europeana. Romania este prima tara din Uniunea Europeana din punct de vedere al intentiilor antreprenoriale, 27% dintre romani declarand ca vor sa porneasca la drum pe cont propriu. Procentajul este mai mult decat dublu fata de media inregistrata in Uniunea Europeana.

Cu toate acestea, problemele apar atunci cand ne uitam la sustenabilitatea initiativelor antreprenoriale. Romania ocupa locul 6 in Uniunea Europeana (dupa Austria, Estonia, Letonia, Olanda si Slovacia) din punct de vedere al activitatii antreprenoriale totale: 9% din populatia activa este in curs de a incepe un business sau isi dezvolta propriile start-up-uri. Ocupam insa penultimul loc la nivel european din punct de vedere al sustenabilitatii initiativelor antreprenoriale: mai bine de jumatate din companiile nou infiintate nu reusesc sa supravietuiasca perioadei critice de 42 de luni (acestea se inchid sau isi suspenda activitatea).

Factori care influenteaza dezvoltarea ecosistemului

Studiul realizat a analizat principalii factori care influenteaza dezvoltarea ecosistemului antreprenorial: caracteristicile antreprenorului, accesul la finantare, taxele si alte bariere administrative, existenta retelelor si a conexiunilor, cultura si capitalul antreprenorial, educatia antreprenoriala si politicile publice. Fiecare dintre acesti factori a fost analizat de respondentii unui chestionar, iar rezultatele au fost validate prin discutii cu antreprenori si investitori activi pe piata din Romania.

Concluziile studiului si varianta in extenso a acestuia sunt disponibile online aici!

Read More
Featured

INFOGRAFIC: ce vor antreprenorii de la guverne

[dropcap]A[/dropcap]ntreprenorii romani considera ca sunt necesare simplificarea procedurilor si reglementarilor fiscale, profesionalizarea urgenta a functionarilor publici, reducerea drastica a birocratiei si asigurarea predictibilitatii mediului fiscal, releva studiul EY G20 Entrepreneurship Barometer 2013 (Barometrul antreprenoriatului in tarile G20).

La capitolul educatie, antreprenorii considera ca formarea antreprenoriala trebuie inceputa cat mai devreme, din scoala generala chiar, si trebuie predata de antreprenori.

“Antreprenorii apreciaza ca imaginea antreprenorului in societatea si cultura romaneasca trebuie echilibrata prin comunicarea in media a succeselor si povestilor oamenilor de afaceri romani. Se genereaza, astfel, o schimbare de mentalitate nu numai publicului larg sau functionarilor cu care antreprenorii iau contact la nivelul institutiilor, ci mai ales celor care realizeaza politicile si masurile publice cu privire la mediul antreprenorial si care trebuie sa valorifice aportul valoros pe care antreprenorii au demonstrat ca il au pentru economiile din intreaga lume”, a declarat Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY Romania.

Conform studiului EY, la nivelul Uniunii Europene antreprenorii au generat 67% din noile locuri de munca, in 2012, fiind necesara o actiune a tarilor membre G20 pentru a stimula cresterea si crearea de locuri de munca.

Potrivit studiului, SUA, Australia, Canada, Coreea de Sud si Marea Britanie sunt cele mai prietenoase tari cu antreprenorii.

Barometrul ofera peste 40 de recomandari – cheie pentru guverne, antreprenori si corporatii pentru imbunatatirea conditiilor prin care antreprenoriatul poate stimula cresterea economica si crearea de locuri de munca.

 

Read More
Antreprenoriat Featured Start-Up

Cine este antreprenorul? Q&A cu un sarb, un slovac, un turc si un polonez

[dropcap]I[/dropcap]n Monte Carlo, la competitia internationala Ernst&Young dedicata antreprenorilor – World Entrepreneur Of The Year –  am vorbit si cu cei mai tari antreprenori din Serbia, Slovacia, Turcia si Polonia. Desi am avut oportunitatea sa-i intervievez pe oricare dintre cei 49 de finalisti din 47 de tari, am vrut sa-i cunosc pe antreprenorii din tarile vecine. Pe langa orientarea catre pietele externe, o trasatura particulara care m-a surprins in mod placut, am incercat sa aflu ce inseamna pentru ei sa fii …antreprenor.

Darko Budec, Antreprenorul Anului in Serbia

“Antreprenorul este persoana care gandeste intr-un mod diferit si care este foarte consecvent pentru atingerea ambitiilor sale de business.”

Darko Budeč, din Serbia, este inginer electronist pasionat de design interior. In 1992 el a combinat pasiunile sale si a creat o companie care produce corpuri de iluminat si ofera solutii de iluminat. Buck, compania pe care a fondat-o, creeaza solutii de iluminat eficiente energetic care sunt vandute in 26 de tari.

 

Mare dreptate au cei care spun ca antreprenorii sunt incapatanati in sens pozitiv. 🙂 Darko Budeč: “Am intalnit 10 antreprenori din Serbia unul mai bun decat celalalt. Ei sunt un model in afaceri pentru mine. In rest, nu am antreprenori preferati. Sunt concentrat pe activitatea mea, imi place ce fac si nu am timp sa ma raportez la marii antreprenori din strainatate.”

 Vladimir Levarsky, Antreprenorul Anului in Slovacia

 “In primul rand, un antreprenor de succes trebuie sa aiba un spirit personal caracterizat prin energie si viziune. In al doilea rand, este esentiala echipa din jurul sau.”

In 1995, fostul profesor de matematica Vladimír Levársky a fondat Lighting Company OMS, o firma cu sase angajati si cu o investitie initiala de doar 17.000 de euro. Astazi, OMS este unul dintre marile nume din industria produselor de iluminat. Compania produce corpuri de iluminat interior si exterior, iar clientii companiei sunt banci, hoteluri, spitale, birouri si stadioane. OMS are mai mult de 1.050 de angajati, cu venituri anuale de aproximativ 73 milioane de euro. Aproximativ 98% din produsele companiei sunt exportate. De asemenea, Vladimír Levársky este patronul echipei de fotbal FK Senica, care joaca in prima liga slovaca.

V-am spus ca antreprenorii sunt ambitiosi, da? 🙂 Vladimír Levársky: “Nu am antreprenori preferati, desi i-am citit pe toti. Spre exemplu, nu am citit biografia lui Steve Jobs, ci doar articole despre practicile sale de business. Prefer sa merg pe drumul meu decat sa am modele in business.”

 Sukru Bozluolcay, Antreprenorul Anului in Turcia

“Antreprenorii trebuie sa fie mandri de realizarile profesionale, sa nu fie timizi cu rezultatele lor si sa vorbeasca deschis despre acestea. Cunosc multi antreprenori de succes in Romania, inclusiv in industria de servicii medicale.”

Sükrü Bozluolçay, antreprenorul anului in Turcia, este fondatorul Bozlu Holding, un grup de 18 de companii din industria serviciilor medicale, cum ar fi analize de laborator, electronica medicala, medicina nucleara si radioterapie. Grupul are, de asemenea, propriile clinicile de oncologie. Veniturile grupului Bozlu se ridica la 120 milioane astazi de dolari.

 

Ewald Raben, Antreprenorul Anului in Polonia

“Antreprenorul este persoana care gaseste noi oportunitati in domeniul sau de activitate si care are mereu raspuns la intrebarea Incotro se indreapta industria mea? Cea mai importanta provocare pentru antreprenorii polonezi se rezuma in prezent la modalitatile prin care isi poate creste afacerea in piete noi. Acesta este cel mai actual subiect din comunitatea antreprenorilor din Polonia.”

Ewald Raben a deschis o filiala a companiei sale de familie cu sediul in Olanda, in Polonia, in 1991, cu doar 12 de angajati. Compania a devenit astazi o multinationala in logistica, cu 4.500 de angajati doar in Polonia si 8.000 care lucreaza in 10 tari din Europa. Veniturile Raben Group au crescut de la 5 milioane de euro in 1991 la aproape un miliard in 2012.

Ca sa fie clar: antreprenorii sunt ambitiosi, inclusiv cei din Polonia. 🙂 “Suntem o afacere de familie si nu vrem sa mergem pe bursa. Nu am un antrepreprenor care sa-mi fie model, dar imi place Jack Welch, fondatorul Generali Electric.”

 

Read More
Antreprenoriat Featured

Kofi Annan, la Monte Carlo: Sa pregatim tinerii pentru antreprenoriat

[dropcap]K[/dropcap]ofi Annan, diplomatul ghanez care in urma cu 12 ani obtinea, impreuna cu ONU, Premiul Nobel pentru Pace, a deschis prima zi a conferintei internationale Ernst&Young dedicata antreprenorilor – World Entrepreneur Of The Year.

El a avertizat ca somajul in randul tinerilor din intreaga lume a atins un nivel dramatic, iar antreprenoriatul este una dintre solutiile la indemana pentru a rezolva aceasta problema planetara.

Am retinut si un comentariu interesant despre antreprenoriat in discursul sau de 45 de minute prin care s-a concentrat pe teme deja consacrate pentru un diplomat de talia lui Kofi Annan – dezvoltare sociala, revolte populare, diferente sociale, alocarea fondurilor guvernamentale, etc.

 „Cum ii pregatim pe tinerii nostri? Ce cursuri le putem oferi? Acestea ar trebui sa fie intrebari fundamentale pentru politicieni. In opinia mea, este necesar ca universitatile sa se concentreze pe cursuri vocationale care sa-i faca pe tineri sa puna pe picioare propriile companii. Trebuie sa pregatim tinerii sa devina antreprenori. Ma uit la tari ca Germania si Elvetia unde scoala incurajeaza obtinerea de doctorate si mai putin frecventarea cursurilor profesionale. Multi tineri sunt fara job in prezent si ma astept la o explozie sociala si, mai mult, sa vedem noi miscari sociale bazate pe frustrari profesionale.”

World Entrepreneur Of The Year, competitie ajunsa la cea de-a 13-a editie, se deruleaza in perioada 5-9 iunie, la Monte Carlo, si va include o ceremonie de acordare a titlului World Entrepreneur Of The Year 2013 si are ca invitati jurnalisti din intreaga lume, de la publicatii si televiziuni de top (FT, CNBC, CNN, The Guardian, Les Echos, etc.).

Evenimentul va putea fi urmarit de catre cei interesati online, astfel:

• Webcast live al ceremoniei de decernare a titlului World Entrepreneur Of The Year 2013, sambata, 8 iunie (cu incepere de la ora locala 22:30) la http://www.ey.com/GL/en/Services/Strategic-Growth-Markets/Center-for-Entrepreneurship-and-Innovation

Read More
Antreprenoriat Featured

De astazi sunt la Monte Carlo: World Entrepreneur Of The Year 2013

[dropcap]D[/dropcap]e astazi pana duminica voi fi prezent la competitia internationala Ernst&Young dedicata antreprenorilor – World Entrepreneur Of The Year.

Ajunsa la cea de-a 13-a editie, competitia se deruleaza in perioada 5-9 iunie, la Monte Carlo, va include o ceremonie de acordare a titlului World Entrepreneur Of The Year 2013 si are ca invitati jurnalisti din intreaga lume, de la publicatii si televiziuni de top (FT, CNBC, CNN, The Guardian, Les Echos, etc.).

Evenimentul va putea fi urmarit de catre cei interesati online, astfel:

• Webcast live al ceremoniei de decernare a titlului World Entrepreneur Of The Year 2013, sambata, 8 iunie (cu incepere de la ora locala 22:30) la http://www.ey.com/GL/en/Services/Strategic-Growth-Markets/Center-for-Entrepreneurship-and-Innovation

• Twitter – Urmariti @EY_EOY pentru live tweeting de la eveniment, cu interventiile unor lideri influenti in inovatie si piete emergente si alaturati-va conversatiei pe hashtag-ul #WEOY
• Mai multe detalii despre programul evenimentului, ateliere si vorbitori gasiti la: http://bit.ly/EY_WEOY13

Incepand cu anul 2014, Ernst & Young Romania se va afilia la programul international Entrepreneur Of The Year (EOY), derulat de companie la nivel global. Ernst & Young va oferi, astfel, oportunitatea antreprenorilor din Romania sa participe la cel mai amplu si mai prestigios proiect global de business adresat antreprenorilor.

Programul Entrepreneur Of The Year a fost demarat de Ernst & Young in 1986, in Statele Unite si, incepand cu 1993, a fost extins la nivel international. In prezent, EOY se deruleaza in peste 50 de tari.

EOY premiaza cei mai de succes si inovativi antreprenori din lume.

La eveniment participa antreprenorii selectati din fiecare din cele 50 de tari inscrise in program. Candidatii sunt evaluati de un juriu international, format din detinatori ai titlului EOY din anii anteriori si lideri de business din intreaga lume, in cadrul unor interviuri si pe baza unor studii de caz dezvoltate de echipa fiecarei tari participante. Castigatorul titlului World Entrepreneur Of The Year este anuntat si premiat in cadrul unei ceremonii de gala.

Pentru acordarea titlului, juriul analizeaza fiecare candidatura pe baza a sase criterii, definite astfel incat sa se asigure fiecarui candidat sanse egale de calificare. Aceste criterii sunt: spiritul antreprenorial, performanta financiara, directia strategica, inovarea, impactul global si integritatea si puterea personala de influentare.

Printre castigatorii titlului World Entrepreneur Of The Year din anii anteriori se numara antreprenori care au schimbat paradigma industriilor in care opereaza si au impus noi standarde. Printre acestia se numara Guy Laliberté, fondator si CEO al Cirque du Soleil – considerat initiatorul unui nou model de business care a revolutionat industria circului sau Wayne Huizenga, Presedintele Huizenga Holdings Inc – considerat singura persoana din lumea corporatista responsabila cu listarea a sase companii la bursa din New York si fondatorul a trei companii clasificate in Fortune 500 la nivel global.

Detinatorii titlului EOY deruleaza afaceri care genereaza, in medie, un venit de circa 1 miliard de dolari si au o rata medie de crestere de peste 17% pe an.

Sursa foto

 

 

Read More
Antreprenoriat Featured

Cursurile de MBA: o abordare antreprenoriala

[dropcap]A[/dropcap]m intervievat, in ultimele doua luni, cativa profesori interesanti si un antreprenor roman care studiaza la Viena. Am discutat, in cadrul unui proiect editorial realizat alaturi de WU Executive Academy, mai multe subiecte relevante pentru managerii interesati de programele de EMBA, iar tema antreprenoriatului a fost in centrul atentiei. Nu este intamplator: inovatia si antreprenoriatul sunt cele mai noi ingrediente ale cursurilor de MBA.

1. Profesorul Nikolaus Franke, fondatorul Institutului de Antreprenoriat si Inovatie din cadrul Universitatii de Economie si Business din Viena:“Un mod de gandire antreprenorial nu ar trebui sa fie specific doar fondatorilor de companii, ci si managerilor, politicienilor sau diplomatilor.”

Managementul schimbarii si antreprenoriatul. “Criza a influentat modul de gandire antreprenorial. Suntem intr-o etapa de tranzitie in Europa, dintr-o economia stabila catre una caracterizata prin instabilitate. Oamenii se pregatesc pentru schimbare. O criza aduce preocuparea fata de antreprenoriat catre o audienta tot mai mare.”

“Avem nevoie de o perspectiva realista fata de esec. Abordarea europeana spune ca un esec este distrugator pentru indivizi si ca nu ai voie sa gresesti. Ce-i drept, nimanui nu-i place sa greseasca, insa trebuie sa intelegem ca implicarea in proiecte ambitioase aduce de la sine si posibilitatea esecului. Esecul nu are doar aspecte negative, ci contine si oportunitatea de a invata. Invatarea este cruciala pentru antreprenori. Foarte multi antreprenori celebri au intampinat probleme la inceput de drum si au avut insuccese. De exemplu, Disney a obtinut succesul abia dupa patru esecuri financiare. Trebuie sa acceptam si acea component a inovatiei care contine si elemente de risc. Daca vrei sa reduci riscurile prin toate mijloacele, atunci iti vei asuma implicit si o diminuare a inovatiei.”

 

2. Leyland Pitt, profesor de marketing in cadrul programului de EMBA al WU Executive Academy:

Marketingul antreprenorial. “Imi place sa privesc si sa predau marketingul din perspectiva antreprenoriala. Pentru mine este important sa provoc marketerii sa priveasca meseria lor printr-o abordare antreprenoriala. Calitatile care-i fac pe antreprenori diferiti trebuie sa fie caracteristici de baza si in marketing. I. Antreprenorii sunt inovatori. Mereu se gandesc la produse si servicii noi si vor sa-si foloseasca creativitatea. II. Sunt dispusi sa-si asume riscuri. III. Sunt proactivi. Antreprenorii nu asteapta ca lucrurile se intample, si fac sa fie posibile.”

 

3. Fost director de marketing in companii importante romanesti ca Policolor, Murfatlar sau TVR, partener Trout & Partners pentru birourile din Bucuresti, Chisinau si Viena, Iulian Padurariu este antreprenor si locuieste la Viena, unde urmeaza cursurile de Professional MBA pe antreprenoriat si inovatie din cadrul WU Executive Academy. El este consultant de marketing asociat la agentia Marks din Bucuresti.

In opinia lui Iulian Padurariu, singura sansa pentru mediul antreprenorial din Romania este lupta sindicalizata (nu de sindicat).

“Antreprenorii romani inca nu au inteles avantajele colaborarii pentru a limita puterea asupritorului suprem. Generatia noua de antreprenori intrevede si parca simte ca impreuna ar avea ceva mai multa forta, apar Hub-uri pe diverse zone de interes pentru acesti antreprenori, apare forta retelelor sociale prin care se pot educa ei intre ei si isi pot folosi inteligenta colectiva pentru un scop, insa acest trend se va generaliza din pacate peste 20 de ani, nu peste 5 sau 10. Drucker spunea ca a incarca cu taxe o firma in primii ei ani de viata, e similar cu a pune un copil la munca. Nu e doar fara etica, e si extrem de neproductiv.”

 

4. Graeme Rankine, profesor in cadrul programului de EMBA al WU Executive Academy:

Abordeaza riscurile cu atentie! “Zona de corporate finance este esentiala pentru antreprenori, pentru ca o idee excelenta si inovatoare nu poate ajunge nicaieri fara finantarea care face procesul antreprenorial sa se intample. In plus, investitorii si institutiile care au lichiditati adreseaza, de obicei, intrebari grele celor care vor bani, adica intreprinzatorii, despre cat de mult bani face aceasta idee. Antreprenorul se afla in permanenta competitie pentru clienti, concureaza pentru atragerea angajatilor buni si se lupta cu alte idei mari pentru a atrage finantare. Spre exemplu, am intalnit un administrator american de fonduri de private equity devenit antreprenor in Cehia care imi spunea ca trebuie sa abordezi riscurile si rezultatele in egala masura. El a lansat una dintre primele retele de spalatorii auto din Europa Centrala si Est si un alt business de-al sau este o firma importatoare de masini de lux.”

Am invatat de la el ca atunci cand vrei sa atragi o finantare, trebuie sa-ti faci temele foarte atent pentru ca creditorul se documenteaza atent inainte. Un investitor sau un investitor financiar nu iti va finanta afacerea pana cand nu va fi convins de rentabilitatea investitiei. Vorbim foarte mult la cursurile de EMBA despre risc, o variabila care poate fi pozitiva sau negativa. Bancherii, spre exemplu, sunt mai interesati de ce se poate intampla in cel mai rau scenariu posibil, spre deosebire de antreprenori, care privesc mai ales partea plina a paharului.

5. Charles Caliendo, profesor in cadrul programului de EMBA al WU Executive Academy:

Abordare antreprenoriala in contabilitate. “Cursul meu de contabilitate are o abordare antreprenoriala intrucat managerii nu vor deveni contabili niciodata, ci se vor gandi doar la cum sa-si dezvolte afacerea. Provocarea mea, ca profesor, este sa-i ajut sa ia decizii strategice de business pornind de la fundamentele contabilitatii. Nu am descoperit diferente in modul in care studentii romani percep contabilitatea. Aceasta este frumusetea contabilitatii: importanta fluxului de lichiditati este mereu aceeasi indiferent de tara sau de companie.”

 

Read More
Antreprenoriat Featured

Antreprenorii nu se lasa: 8 din 10 ar lua-o de la inceput

[dropcap]I[/dropcap]mbucurator: tot mai multe companii abordeaza comunitatea antreprenoriala careia ii aloca cercetari de piata pentru a intelege comportamentul microintreprinderilor, vitale pentru dezvoltarea economica, dar confruntandu-se in acelasi timp cu probleme serioase.

Astfel, potrivit unei cercetari comandate de Regus, 80% dintre antreprenorii romani ar lua-o din nou de la inceput, in ciuda dificultatilor si a lipsei de sprijin din partea statului. La nivel global, procentul acestora se ridica la 85%.

Cea mai recenta cercetare Regus, care cuprinde peste 26.000 de persoane din conducerea superioara si proprietari din peste 90 de tari, confirma ca antreprenorii romani, prompti si flexibili, considera birocratia (87%) ca cel mai mare inhibitor pentru pornirea unei afaceri in prezent. Lipsa suportului guvernamental (85%), dificultatile de accesare a creditelor (76%) si starea economiei (67%) le urmeaza. Peste jumatate dintre antreprenorii romani au citat ca un obstacol important, de asemenea, dominarea pietei de catre marile corporatii.

„Antreprenorii sunt motivati, de neoprit! Cine stie in ce stare ar putea fi economia daca acestia ar decide sa aleaga calea sigura si sa faca reduceri, precum o mare parte dintre competitorii lor mai mari si, dupa cum se poate demonstra, cu mult mai multe resurse.  Provocarile cu care se confrunta nu sunt noi, cei mai multi afirma nu au simtit un impact major din partea initiativelor de sprijinire ale statului, in ciuda initiativelor lansate de guvern”, spune Ramona Iacob, Regus Market Team Leader.

Cei chestionati au calificat viata antreprenoriala ca pe o “experienta extrema, pentru care iti trebuie nervi de otel”. “ “Generam circa jumatate din bunastarea natiunii, dar avem parte numai de o mica fractiune din atentia statului!  Cu toate acestea, administrarea propriei mele afaceri a fost cea mai buna decizie pe care am luat-o si as face-o din nou oricand.”

 

IMM-urile sunt „motoare de dezvoltare” numarand pana la 99 la suta din companii si 40 – 50 la suta din PIB.[1] La nivel global, 50 la suta din toate locurile de munca sunt generate de IMM-uri,[2] dar, in ciuda acestui fapt, acestea atrag doar un mic procent din investitia generala din G20.[3]


[1] Brown S, Harris K, Toward an Understanding of Consumer Perspectives on Experiences, Journal of Services Marketing, 24, 2012

[2] Sursa: Ernst & Young

[3] Sursa: Ernst & Young

Provocarile principale ale antreprenorilor Global Romania
Lipsa accesului la credite

76%

76%

Birocratia

74%

87%

Lipsa suportului guvernamental

61%

85%

Conditii economice actuale

55%

67%

Dominatia pietei de catre marile corporatii

48%

52%

Read More
Antreprenoriat Featured

Cum vede inovatia un profesor de antreprenoriat de la Viena

[dropcap]L[/dropcap]a Viena l-am intalnit recent, alaturi de alti jurnalisti de business, pe profesorul Nikolaus Franke, fondatorul Institutului de Antreprenoriat&Inovatie din cadrul Universitatii de Economie si Business din Viena. In 2001, cand acest institut a fost creat nu exista nici macar o institutie de educatie specializata in antreprenoriat, de altfel o realitate specifica unversitatilor europene. Subiectele care aveau legatura cu antreprenoriatul erau respinse atunci, iar abordarea antreprenoriala lipsea din oferta educationala. In prezent, el coordoneaza 100 de profesori si angajati in departamentele administrative ale Institutului, ceea ce releva o crestere a importantei pe care antreprenoriatul o are in mediul universitar.

La Institute for Entrepreneurship and Innovation au teminat deja 1000 de studenti in 12 ani, iar multi dintre absolventi sunt interesati sa pastreze legatura cu universitatea, sa-i ajute in dezvoltarea programului si a proiectelor. Un lucru notabil e faptul ca, dupa absolvirea MBA-ului, absolventii au fondat de-a lungul timpului aproximativ 150 de companii prin care au fost create 1500 de locuri de munca.

De interes e faptul ca antreprenori romani studiaza la Institute for Entrepreneurship and Innovation. Va invit sa-l cunoasteti aici pe unul dintre ei – Iulian Padurariu – si sa cititi opiniile lui Nikolaus Franke (foto) despre antreprenoriat. Declaratiile mai importante obtinute in urma interviului luat la Viena sunt disponibile mai jos.

“Criza a influentat modul de gandire antreprenorial. Suntem intr-o etapa de tranzitie in Europa, dintr-o economie stabila catre una caracterizata prin instabilitate. Oamenii se pregatesc pentru schimbare. O criza aduce preocuparea fata de antreprenoriat catre o audienta tot mai mare.”

Cultura esecului in business.“Avem nevoie de o perspectiva realista fata de esec. Abordarea europeana spune ca un esec este distrugator pentru indivizi si ca nu ai voie sa gresesti. Ce-i drept, nimanui nu-i place sa greseasca, insa trebuie sa intelegem ca implicarea in proiecte ambitioase aduce de la sine si posibilitatea esecului. Esecul nu are doar aspecte negative, ci contine si oportunitatea de a invata. Invatarea este cruciala pentru antreprenori. Foarte multi antreprenori celebri au intampinat probleme la inceput de drum si au avut insuccese. De exemplu, Disney (VEZI VIDEO mai jos) a obtinut succesul abia dupa patru esecuri financiare. Trebuie sa acceptam si acea componenta a inovatiei care contine, de asemenea, elemente de risc. Daca vrei sa reduci riscurile prin toate mijloacele, atunci iti vei asuma implicit diminuarea inovatiei.”

“Antreprenorii fac foarte multe greseli, insa una particulara este lipsa interdisciplinaritatii din modul de construire a unui start-up. De exemplu, se intampla ca un inginer IT, care a gasit produsul dorit de piata, sa nu fie in stare sa-si dezvolte businessul printr-o strategie sanatoasa. Acest lucru se poate intampla alaturi de un partener specializat in dezvoltarea afacerii.”

Legatura dintre inovatie si antreprenoriat. “Studiile arata ca sansele unui succes in antreprenoriat cresc pe masura ce fondatorii companiilor sunt mai experimentati intr-o anumita industrie, insa situatiile in care incepatorii inoveaza mai mult sunt tot mai numeroase. Incepatorii au o capacitate mai mare de a inova. Inovatiile disruptive au loc atunci cand un model deja stabil este provocat si in cele din urma depasit de unul nou. Acest lucru se poate intampla datorita schimbarilor tehnologice, a unei inovatii in modelul de business si mai ales in randul antreprenorilor aflati la inceput de drum.”

“In Austria, ca in multe tari europene, am avut o traditie lunga si puternica in favoarea unei cariere in sectorul public. Nu avem o mostenire foarte bogata in ce priveste antreprenoriatul, desi multi ganditori ai stiintei de profil sunt din Austria: Peter Drucker, Joseph Schumpeter, spre exemplu. Daca in urma cu 10-20 de ani o cariera de functionar public era cel mai atragator lucru pentru un student, acum lucrurile s-au schimbat considerabil: acesta este tot mai preocupat de o abordare antreprenoriala.”

 Resurse utile:

  • site-ul Institute for Entrepreneurship and Innovation;
  • CV-ul lui Nikolaus Franke;
  • alte articole publicate in cadrul proiectului editorial MBA in New Economy;

 

Read More
Antreprenoriat Featured

Antreprenorii sunt sarea pamantului: ce vor afacerile de familie

[dropcap]C[/dropcap]ei de la PwC au publicat un studiu foarte fain (Family Business Survey Romania) care releva comportamentul antreprenorilor si al afacerilor de familie, doua entitati ce aduc stabilitate economiei si reprezinta un motor de crestere economica.

Potrivit studiului PwC,  majoritatea proprietarilor de afaceri de familie din Romania mizeaza pe o crestere constanta a afacerilor si o dublare a exporturilor in urmatorii cinci ani, dar ar dori sprijin de la Guvern sub forma de facilitati fiscale, garantii sau imprumuturi de stat, pentru retehnologizare.

„Antreprenorii sunt sarea pamantului. Ei sunt cei care transforma ambitiile in realitate, inovand, rasturnand ierarhii incetatenite de cand lumea si producand valoare. Ei reprezinta motorul indispensabil al unei economii, dau stabilitate acesteia si creeaza locuri de munca. PwC intelege sa onoreze antreprenorii romani prin lansarea acestui prim studiu axat pe problemele cu care se confrunta afacerile de familie, dar si prin crearea unei catedre universitare dedicate antreprenorilor de maine”, Vasile Iuga (foto), Country Managing Partner, PwC Romania.

 

 

Concluzii aparte din studiul Family Business Survey Romania:

1. Afacerile de familie din Romania au avut performante bune in ultimul an: 71% dintre respondenti obtinand o crestere a afacerilor; antreprenorii sunt destul de increzatori cu privire la perspectivele de crestere pe urmatorii cinci ani, 61% asteptandu-se la o crestere constanta, in timp ce 13% tintesc un avans mai agresiv.

2. Atunci cand vine vorba de provocarile intampinate de catre afacerile de familie, cei mai multi dintre proprietarii si managerii afacerilor de familie mentioneaza factori din mediul extern, precum conditiile pietei (52%) sau accentuarea concurentei (32%).

3. Aproape jumatate (42%) dintre respondenti sunt preocupati de regimul fiscal si 29% de reglementari si politici guvernamentale.

4. Aproximativ o treime (32%) dintre respondenti planuiesc sa se concentreze pe reorganizarea companiilor in urmatorii ani, in timp ce 26% sunt ingrijorati cu privire la capacitatea de productie si abilitatea de a face fata comenzilor clientilor; cel mai presant aspect privind managementul fluxului de numerar/controlul costurilor pare sa fi fost cumva atenuat, numai 19% dintre respondenti mentionandu-l, iar 10% concentrandu-se mai curand asupra planificarii si optimizarii fiscale.

5. Antreprenorii romani se arata increzatori in imbunatatirea rezultatelor financiare, iar estimarile privind exporturile indica o crestere de pana la 27% din cifra de afaceri in urmatorii cinci ani.; astfel, afacerile de familie din Romania vor inregistra cel mai ridicat ritm de crestere a exporturilor din lume (77%), inaintea celor din Grecia (70%), Turcia (64%) si Italia (67%).

6. Proprietarii si managerii de firme ar dori ca Guvernul sa ia masuri pentru usurarea poverii fiscale prin aplicarea de exceptii pentru taxarea profitului in cazul profiturilor reinvestite.

7. Antreprenorii si-ar dori simplificarea, predictibilitatea si stabilitatea legislatiei si o reducere a birocratiei.

8. O alta solicitare pentru guvern se refera la oferirea de sustinere pentru accesarea de noi piete prin garantii de stat, dar si sprijin pentru dezvoltarea afacerii, networking si activitati de marketing.

9. Reprezentantii afacerilor de familie vor de asemenea imprumuturi de stat sau credite fiscale pentru achizitionarea de noi tehnologii care le-ar permite sa isi creasca productivitatea si sa faca fata mai bine competitiei.

10. Antreprenorii locali resimt inadecvarea sistemului educational romanesc la piata muncii si se arata nemultumiti de calitatea scazuta a pregatirii noilor absolventi, 58% dintre proprietarii si managerii afacerilor de familie declarand ca acestia nu au abilitatile potrivite pentru a aduce valoare adaugata angajatorilor.

Read More
1 2 3 4