Vrei să înțelegi mai bine antreprenorii? Cunoaște-i și lucrează zilnic cu ei și pentru creșterea afacerilor lor. Vrei să înțelegi nevoile fondatorilor și tendințele din business? Realizează cercetări și studii despre mediul de business local. Asta mi-am propus în 2019: să lucrez la mai multe studii și cercetări despre ecosistemul antreprenorial, dar și să le înțeleg, prezint și comunic într-un mod simplu pe cele existente.
De ce vor romanii sa devina antreprenori? Motivatiile sunt variate, dar doua argumente ies in evidenta: sa fie independenti (a se citi “sa fiu propriul meu sef”) si, evident, perspectiva unor venituri suplimentare.
La nivel global, respondentii considera ca independenta fata de un angajator si posibilitatea de a fi propriul sef se regasesc printre cei mai atractivi factori pentru a porni propria afacere, conform rezultatelor unui raport realizat de GFK si Amway privind antreprenoriatul la nivel global pentru anul 2014.
Cati romani aleg antreprenoriatul si pentru a scapa de actualii manageri?
Barbati vs femei dpdv al atitudinii privind antreprenoriatul
Barbatii (76%) au o atitudine mai pozitiva privind antreprenoriatul comparativ cu femeile (74%).
Romanii sub 35 de ani au un potential antreprenorial peste media globala:
- Sub 36 de ani: 86%
- 35 si 49 de ani: 83%
- Peste 50 de ani : 59
Totusi, potentialul antreprenorial in Romania este in scadere fata de anul trecut: unul din trei respondenti se imagineaza pornind propria afacere (2014: 35%; 2013: 41%).
Am “rasfoit” un studiu bine documentat, intocmit de World Economic Forum in parteneriat cu Universitatea Stanford University&organizatia Endeavor Global, si o cifra mi-a atras atentia: 1% dintre companiile studiate (un grup de 380.000 de firme) din 10 tari au contribuit cu 44% din totalul veniturilor si au creat 40% din joburi, in timp ce un procent de 5% detine 72% din afacerile generate si 67% din locurile de munca generate.
Mi-ar placea ca acest studiu sa fie citit si de catre decidentii din Romania (ministri, patronate IMM-uri, fundatii, hub-uri, etc). Studiul recomanda decidentilor politici sa stimuleze bunastarea si sa creeze joburi noi prin forta antreprenoriatului. Ei ar trebui, potrivit World Economic Forum, sa dezvolte o intelegere sanatoasa a factorilor economici, politici si sociali care au oferit spatiu companiilor locale sa reuseasca.
Studiul analizeaza 70 de studii de caz din 22 de tari, prin monitorizarea unor companii ca Baidu, eBay, Etihad Airways, Skype, Microsoft si WPP.
Sa ne uitam doar la studiul de caz Skype. Mi-a placut urmatorul raspuns dat de Niklas Zennström, co-fondator al Skype.
“I think one of the key challenges was hiring. And that’s one of the disadvantages we had operating in Europe – which I think is changing seven to eight years later now. It was quite difficult to find people who wanted to join a technology start-up because, I think, it’s risky to join something that is yet unproven. That was one of the big challenges we had. So I think that hiring was probably the biggest challenge we had.”
Ajungem, astfel, tot la importanta oamenilor si a increderii! 🙂
[dropcap]F[/dropcap]rica de esec ramane una dintre barierele semnificative pentru abordarea antreprenoriatului.
Doar 14% dintre respondenti cred ca societatea romaneasca tolereaza esecul in afaceri, in timp ce 81% considera ca acesta va reprezenta o bariera pentru viitoarele proiecte de afaceri, este un esec in cariera sau indica lipsa abilitatilor necesare, releva studiul EY – Antreprenorii vorbesc: Barometrul antreprenoriatului romanesc 2013.
Doar 5% dintre respondenti cred ca esecul in afaceri e vazut ca un prilej de invatare. Din 21 de tari analizate, Romania este penultima la atitudinea pozitiva fata de risc si esec, urmata doar de Brazilia.
Educatia antreprenoriala
Singura perceptie majoritar pozitiva a antreprenorilor romani care au raspuns chestionarului EY este cea privind educatia: 58% dintre antreprenori sustin ca educatia antreprenoriala s-a imbunatatit in 2013.
Desi efectele educatiei nu se vad imediat, trebuie remarcat faptul ca, din anul 2010, educatia antreprenoriala a devenit materie obligatorie de studiu pentru elevii romani de liceu din clasa a X-a.
[dropcap]I[/dropcap]n medie, peste doua treimi (70%) dintre respondentii din 24 de tari au o atitudine pozitiva fata de munca pe cont propriu, potrivit unui studiu Amway. Acest rezultat denota ca antreprenoriatul se bucura in continuare de o reputatie buna (2012: 69%). Acelasi lucru este valabil pentru potentialul muncii pe cont propriu: 39% dintre respondenti se vad deschizandu-si propria afacere.
In Romania, 70% dintre respondenti au o atitudine pozitiva fata de antreprenoriat. Si in acest an, danezii (89%) continua sa conduca topul tarilor chestionate, in ceea ce priveste atitudinea pozitiva fata de antreprenoriat. A doua si a treia pozitie sunt adjudecate de noi tari incluse in sondaj: Finlanda cu 87%, urmata de Australia cu 84%. La fel ca anul trecut, respondentii din Austria (40%), Ungaria (40%), Portugalia (39%), si Germania (37%) prezinta o atitudine negativa.
Dar multe persoane nu isi pun planurile in practica. Asadar, de ce atat de putini antreprenori preiau initiativa?
Un obstacol major in calea dezvoltarii unei afaceri este teama de esec: 70% dintre respondenti se simt amenintati de aceasta. Pe de alta parte, masurile precum finantarea publica, creditele destinate inceperii unei afaceri si educatia in domeniul antreprenoriatului ii incurajeaza in decizia de a-si deschide propria afacere. Acestea sunt principalele rezultate ale Raportului Amway privind antreprenoriatul la nivel global in 2013 publicat de Amway in cooperare cu Technische Universität München.
[dropcap]A[/dropcap]m vazut acum arata top 10 al antreprenorilor romani, potrivit unui studiu Biz si Unlock Research: Camelia Sucu, Florin Talpes, Radu Georgescu, Dan Sucu, Jean Valvis, Dragos Petrescu, Familia Paval, Marius Ghenea, Cristina Batlan si Dragos Anastasiu.
Top 10 reuneste antreprenori renumiti, cu businessuri la randul lor extrem de cunoscute. Multi dintre ei au fost prezentiin media in ultima vreme (Marius Ghenea, Dan Sucu, Cristina Batlan, Camelia Sucu, Dragos Atanasiu), altii au businessuri de succes care s-au dezvoltat puternic in ultimii ani (Softwin, GECAD, Valvis Trading, Dedeman, Caru’ cu Bere & City Grill).
Sa extindem ierarhia: top 50 antreprenori include, de asemenea, nume fresh ca Liviu Dumitrascu sau Iulian Stanciu, asa cum reiese din clasamentul de mai jos.
Unul dintre obiectivele studiului a fost realizarea unui portret al antreprenorului ideal in viziunea romanilor. Ingredientele de baza ale antreprenoriatului in general, recunoscute si in Romania, sunt Viziunea si Actiunea, ambele fiind identificate in proportie de 12% ca atribute ale antreprenorului ideal. Atributele dezirabile si diferentiatoare sunt Competenta (10%) si Consecventa (10%).
Studiul mai arata ca antreprenorul ideal ar trebui sa fie Flexibil pe termen scurt (9%), dar fidel unei Gandiri strategice pe termen lung (9%), sa se adapteze pe moment fara sa se abata de la strategia de dezvoltare a businessului. Si nu in ultimul rand, trebuie sa aiba Pasiune (7%), Curaj (6%), Idei (5%) si Implicare permanenta in businessul sau (5%).
Cum a fost realizat studiul? Specialistii Unlock au stat de vorba cu “gulere albe” care interactioneaza in diverse forme cu mediul de business din Romania, fie in calitate de furnizori de servicii, fie ca parte a unei afaceri, fie ca top manageri intr-o companie romaneasca sau multinationala. Domeniile de activitate ale respondentilor au fost foarte variate: marketing, comunicare, sales, management, liber profesionisti (avocati, consultanti, publicitate, branding, PR).
[dropcap]G[/dropcap]lobal Entrepreneurship Monitor (GEM) tocmai ce a publicat un raport consistent cu 86 de pagini despre starea antreprenoriatului la nivel global. Cercetarea, inceputa in 1997 ca un parteneriat academic intre London Business School din Marea Britanie si Babson College din Statele Unite ale Americii, a ajuns in prezent o ampla analiza la realizarea careia contribuie 400 de cercetatori din 99 de tari. Din Romania au participat profesorii de la Facultatea de Economie si Administrarea Afacerilor, Universitatea “Babes-Bolyai” din Cluj-Napoca.
Am citit raportul GEM (pdf) si am descoperit, pentru inceput, o scurta clasificare care ne poate ajuta sa intelegem mai bine antreprenoriatul.
Pe scurt, avem 6 etape de evolutie ale antreprenoriatului, asa cum reiese din graficul de mai jos. Conceptualizarea antreprenoriatului ca proces cu mai multe componente este util pentru evaluarea spiritului intreprinzator in puncte diferite de dezvoltare.
- Antreprenorii potentiali – grupul format din cei care au posibilitati financiare sa inceapa un business, au identificat oportunitatile din piata, dar nu intentioneaza inca sa-si lanseze propriile afaceri. Care este sursa acestei amanari? Frica de esec.
- Hotaratii (Intending to Start) – pentru unii antreprenori potentiali, intentia de a incepe propria afacere este fundamentata de perceptia societatii cu privire la antreprenori, statutul de care acestia se bucura in societate si gradul pozitiv prin care media descrie activitatea antreprenoriala.
- Antreprenorii in curs de formare (Nascent or Just Starting) – sunt acei antreprenori care au inceput un business propriu dar au mai putin de trei luni pe propriile picioare.
- Noii antreprenori – cei care au intre 3 luni si 3 ani si jumatate la carma propriilor afaceri.
- Antreprenorii consolidati – sunt acei intreprinzatori care au un business mai vechi de 3 ani si jumatate; aici intra si antreprenorii care au iesit dintr-o afacere printr-un exit, dar reprezinta in continuare o sursa-cheie pentru alti intreprinzatori (prin finantari, activitati de mentorat, etc.)
- Antreprenorii-suspendati (Discontinuance) — sunt acei intreprinzatori care au intrerupt activitatea antreprenoriala.
Potrivit GEM, din cauza faptului ca anumite conditii care influenteaza antreprenoriatul sunt diferite si foarte complexe de la tara la tara, nu putem concluziona ca o etapa de dezvoltare a antreprenoriatului va duce in mod natural la urmatorul nivel. De exemplu, o economie cu un unumar mare de antreprenori potentiali nu are implicit si o activitate antreprenoriala intensa.
Tarile din UE si cele 6 etape ale antreprenoriatului