„As introduce materia Personal Finance/Finante personale in scolile romanesti. Copiii nostri nu stiu sa-si tina banii in buzunar”, crede investitorul Radu Georgescu. Sunt total de acord cu el. O disciplina in care sa inveti despre avantajele economisirii, nesiguranta viitorului, valoarea in timp a banilor ori despre capitalizare ar fi utila inca din gimnaziu.
Context: Radu a inceput in 2011 mai multe intalniri cu tinerii din institutiile de invatamant liceal, sub umbrela proiectului Jurnal de Antreprenor in Licee. Intalnirile au loc, de obicei, in cele mai bune doua licee din orasele mari din tara.
Intrebati daca ei considera ca banii sunt un lucru bun sau rau, majoritatea liceenilor, spre surprinderea lui Radu Georgescu, raspund ca NU sunt un lucru bun. Elevii cred ca cei mai multi bani ii au oamenii care fura. „Eu incerc sa le explic ca banii sunt un lucru bun si ca daca ceva este rau, acel lucru este hotia! Ei vad la televizor ca au bani politicienii si automat considera ca e rau. A avea bani este insa un lucru bun! Fara ei nu ne-am dezvolta, nu am putea oferi inapoi, nu am putea trai asa cum o facem”, a spus Radu Georgescu, in fire-chat-ul interactiv de la evenimentul “Antreprenor, caut finantare”.
De asemenea, un lucru pe care l-ar schimba la scoala, inca din clasa I, ar fi mentalitatea romaneasca impusa elevilor inca din primul minut – „Stati cuminti, nu vorbiti neintrebati, cu mainile la spate”. „NU! Vorbiti neintrebati, fiti curiosi! Doar asa vom evolua”.
Alte trei declaratii ale lui Radu Georgescu “de luat acasa”
- Despre cum sa-ti prezinti o idee in fata investitorilor
“Capacitatea de sinteza este una din marile probleme ale antreprenorilor. Ti-am scris o scrisoare lunga pentru ca nu am avut timp sa-ti scriu o scrisoare scurta. Vin zeci de email-uri de 70 de pagini care explica in cel mai mic detaliu si nu am timp sa le citesc. Intr-un paragraf trebuie sa pui toata informatia. Eu nu am habar cum sa fac asta.”
2. Antreprenori versus investitori
In mod poate surprinzator, una dintre greselile pe care le fac antreprenorii, nu doar din Romania, este sa ignore trecutul si sa povesteasca doar despre ce va urma sa se intample in viitor. Practic, in loc sa isi bazeze mail-ul si mai apoi eventualul pitch si pe ceea ce au realizat in trecut, cum arata piata, ce factori din trecut ar influenta proiectul si asa mai departe, multi arata doar cum start-up-ul lor se va dezvolta si va creste ca Fat-Frumos in 7 zile cat in 7 ani, fara a face legaturi cu ceea ce se intampla si s-a intamplat deja.
„Un start-up trebuie sa fie capabil sa isi puna proiectul intr-un context istoric, sa arate ce spune despre ei piata si, daca au si trecut personal, sa si-l scoata in evidenta. In antreprenoriat, a avea esecuri este un lucru bun! Trece-le in CV-ul tau de prezentare, macar asa ne vom asigura ca acel om nu va face aceleasi greseli de doua ori”.
3. Ce urmeaza dupa atragerea unei investitii
In 95% din cazuri, daca planurile initiale pe care le anunti se si intampla, nu auzi de investitor, nu te deranjeaza, nu se implica decat pozitiv in activitatea ta, pe post de advisor – avand experienta mult mai mare.
Un alt lucru relevant este informarea investitorilor despre performantele companiei. „O data pe luna, in cadrul unei intalniri de o ora, este necesar ca investitorul sa fie pus la punct de catre antreprenor cu evolutia companiei. Daca informatia oferita nu este completa, nu este sintetizata pe intelesul investitorului, acesta pleaca frustrat si simte ca este mintit, ca ii sunt omise informatii importante”, puncteaza Radu Georgescu.