Volatilitatea și incertitudinea care au caracterizat economia mondială în prima jumătate a anului vor continua, iar companiile – soloprenori, afacerii medii sau firme mari – vor căuta să-și protejeze banii din cont prin reducerea cheltuielilor și a investițiilor. Fiecare companie ar trebui să aibă un echipament de protecție la care să nu renunțe în perioada următoare.
Hainele de lucru ar putea să fie planul de marketing, căștile de protecție să fie contul de LinkedIn al fondatorului, iar ochelarii pot deveni un board consultativ vizionar. Dacă mai este loc, recomand și o vestă de protecție numai bună și pentru viitoarea perioada de revenire economică: recrutarea unui specialist de vânzări pentru piețele externe.
Știm din crizele precedente ce se întâmplă cu modul de comunicare în perioadele de incertitudine economică. De-a lungul anilor, am constatat că abordarea corporate a bugetelor de marketing și comunicare urmează un ciclu standard în timpul unei recesiuni economice, format din două etape.
În prima etapă, companiile își evaluează cu atenție bugetele pentru a se asigura că pot face față incertitudinilor. Acest lucru duce de obicei la reducerea costurilor încă de la început. Cele mai agresive măsuri de reducere a costurilor apar adesea la începutul sau la mijlocul primului trimestru de reducere a activității economice. În acest moment, primele blocate sunt investițiile în marketing și proiectele de cercetare de piață.
De multe ori această strategie este greșită. Spre exemplu, IPA (Institute of Practitioners in Advertising) din Marea Britanie a publicat o reclamă în Financial Times, cu scopul de a încuraja brandurile să nu-și reducă bugetele de marketing. Organizația susține că are o experiență de patruzeci de ani pentru a-și susține teza că reacțiile pe termen scurt de a reduce bugetele de comunicare nu sunt la fel de eficiente ca investițiile pe termen lung. De asemenea, potrivit unui studiu Harvard Business Review, produsele și serviciile lansate în timpul unei recesiuni au atât șanse mai mari de supraviețuire pe termen lung, cât și venituri mai mari”. Explicația e simplă: pe măsură ce alte branduri fac un pas în spate, companiile care continuă să investească în comunicare – mai degrabă decât să le vadă ca un surplus care poate fi tăiat – vor deveni mai puternice și vor rezista mai ușor competiției. Companiile care își închid porțile de comunicare în această perioadă este mai dezavantajată în comparație cu cele care continuă să interacționeze cu potențialii lor consumatorii.
Tot în această perioadă, mulți antreprenori și manageri alocă mai puțin timp pentru crearea de conținut pe platformele proprii sau sociale din cauza faptului că sunt prinși în business și stresați din cauza problemelor generate de criză. Nu-și mai acordă răgaz pentru a crea conținut nou și relevant, spre exemplu, pentru contul propriu de LinkedIn. Dintr-o dată, problemele noi generate de recesiune ne fac să nu mai vedem ce-i important de gestionat în propria casă, cum ar fi propria „casă”, care are mai multe camere pentru conținut, una dintre acestea fiind platforma LinkedIn, care a devenit o platformă de idei și mai puțin una de recrutare și promovare de CV-uri.
Întrucât ciclul de vânzare în modelele de business B2B este în general mai mare decât în B2C, argumentele în favoarea susținerii creșterii pe termen lung prin investiții în marketing sunt mai puternice în B2B decât în B2C. Dacă clienții tăi sunt majoritar firme, atunci va fi util să nu ignori crearea de conținut pentru LinkedIn-ul tău în următoarele 12-18 luni de incertitudini economice.
Vrei să afli mai multe despre cum văd eu mix-ul perfect dintre media relations și Linkedin? Hai să discutăm.
Ochelarii tăi de protecție care te ajută să ai o viziune de business mai clară în vremuri de criză economică sunt potențialii membri ai unui Advisory Board pentru compania ta. Un consiliu consultativ bine conectat îți poate extinde contactele și te poate ajuta să-ți crești vizibilitatea pe piețele relevante. În plus, membrii unui board pot utiliza conexiunile pentru a te ajută cu atragerea de finanțare, să găsești mai ușor parteneri strategici, să intri în legătură cu furnizori noi și să atragi alți specialiști din industrie. În acest context, firmele caută să creeze un Advisory Board puternic, care poate ajută, de asemenea, să-ți extinzi rețeaua de afaceri.
Toate aceste elemente cheie – hainele de lucru, căștile și ochelarii de protecție – le vei vedea foarte ușor la o parte dintre concurenții tăi în a doua etapă a crizei, care va fi urmată de mult așteptata perioadă de revenire economică.
În final, te invit să te uiți și la o “vestă de protecție” care îți va fi potrivită și peste doi ani, când va reveni creșterea economică și va fi constantă: recrutarea unui business developer manager pentru o piață externă. Învață de la companii românești precum Aqua Carpatica, care s-a parteneriat cu un gigant internațional pentru a accelera creșterea prin exporturi, sau de la SeedBlink, companie creată în România care a ajuns să cumpere o platformă concurentă din Olanda. Extinderea în afara țării este o tendință nouă pe care firmele românești ar trebui să o ia în considerare tot mai serios mai ales că mulți antreprenor fac deja asta prin achiziții peste hotare. (Articol publicat și în Revista Biz)
Vrei să îți costruiești un Advisory Board? Știai că un Advisory Board te ajută și dpdv PR?