Tag Archives: inovatie

Economie

INOVATIE: analiza Romaniei si a primelor 10 tari pe plan mondial

Global Innovation Index (GII) s-a stabilit ca o referinta principala in inovatie si un instrument valoros de comparatie pentru factorii de decizie. Publicat de WIPO, Cornell University si INSEAD, raportul ofera un clasament anual al capacitatilor de inovare si performanta in randul economiilor.

Inovatia joaca un rol cheie ca motor al cresterii economice si a prosperitatii. GII urmareste sa imbunatateasca modul in care inovatia este masurata si inteleasa. Conform site-ului CNBC, inovatia globala a fost in ascensiune datorita cresterii fluxurilor transfrontaliere de cunostinte si talent.

Romania ocupa locul 48 din 128 in clasarea tarilor in functie de indexul de inovatie globala, cu un scor de 37.9, in comparatie cu ocupanta primului loc, Elvetia, care inregistreaza un scor de 66.3. In cadul acestui raport, tara noastra beneficiaza de o serie de puncte forte, care ii sporesc competitivitatea pe plan international, dar si de o serie de puncte slabe, care necesita o atentie sporita.

Din categoria punctelor tari, cea mai remarcabila este ocuparea locului fruntas, cu un scor de 100.0, la categoria Institutions, Regulatory environment Cost of redundancy dismissal. In contrast, la aceasta categorie, Elvetia ocupa locul 34, insa exceleaza in Political environment. Romania inregistreaza o alta pozitie fruntasa la categoria Infrastructuea, Ecological sustainability ISO 14001 environmental certificates, rezultat ce dovedeste atentia acordata acestui aspect. Un alt punct forte il constituie usurinta de a obtine un credit, Romania ocupand locul 7 cu un scor de 85.0, aspect evidentiat in categoria Market Sophistication, Credit. Si la acest aspect suntem cu mult deasupra Elvetiei, care se claseaza pe locul 53, acest aspect reprezentand un punct slab al acestei tari.

In ceea ce priveste categoria Business Sophistication, daca tara fruntasa exceleaza la Knowledge workers, Romania se diferentiaza la GERD financed by abroad, Intellectual Property Payments si ICT Services imports. Ocupam un nou loc fruntas la categoria Knowledge and Technology Outputs , Knowledge Impact ISO 9001 quality certificates. Ultima categorie, Creative Outputs, ne claseaza per total pe locul 53, la o diferenta considerabila de Elvetia, care ocupa locul 5, insa detinem locul 4 in sub-categoria Creative Goods and Services Cultural and creative sevices exports.

Exista, de asemenea, si o serie de puncte slabe care, din pacate, influenteaza negativ evolutia tarii. Dintre acestea, se remarca Expenditure on education, care, cu un scor de 22.1, ne claseaza pe locul 100. Din clasarea pe locul 73 a categoriei Human capital and Research, se poate concluziona ca trebuie acordata o atentie sporita educatiei si resurselor alocate in acest scop. Romania inregistreaza punctaje scazute si la categoria Market Sophistication, mai ales la sub-categoria Investment si Intensity of local competition. In raport se poate observa ca un alt punct slab il constituie Foreign Direct Investment, net outflows, sub-categorie clasata pe locul 87, cu un scor de doar 35.8.

Daca la nivel global Romania ocupa locul 48, in clasamentul tarilor Uniunii Europene aceasta se claseaza pe ultimul loc in domeniul inovatiei. Liderul tarilor membre este Suedia, iar Letonia devine tara in care inovarea cunoaste cea mai rapida crestere.

Primele 10 tari in clasamentul GII sunt: Elvetia, Suedia, Marea Britanie, SUA, Finlanda, Singapore, Irlanda, Danemarca, Olanda si Germania. Punctajul Elvetiei este de 66.3, iar al Germaniei 57.9. Este al saselea an consecutiv in care Elvetia se claseaza in topul clasamentului, fapt ce se datoreaza unei serii de factori, conform site-ului swissinfo.ch. In primul rand, Elvetia demonstreaza ca este o natiune de inventatori, dovada fiind cele 873 de aplicatii pe milion de locuitori inregistrate in anul 2015. Un alt punct forte il constituie institutele de cercetare de calitate superioara, Swiss federal technology institute ETH Zurich fiind clasat in 2016 pe locul 4 in Europa conform Times Higher Education World Reputation Rankings. Acestor factori li se alatura investitiile multinationalelor, proiectele inovatoarea cu un profil verde ridicat si angajatii cu un nivel ridicat de calificare.

Suedia, ocupanta locului 2, inregistreaza cele mai bune rezultate la categoriile Human and Capital Research, Infrastructure, Business Sophistication si Knowledge and Technology Outputs. In analiza raportului sau de tara se remarca, ca puncte tari, atentia acordata educatiei, cercetarii si dezvoltarii si calificarea angajatilor. Ca puncte slabe, se pot incadra usurinta de a obtine un credit, categorie la care Romania se afirma in mod pozitiv, dar si investitiile straine directe sau costul concedierilor.

Mare Britanie, a treia tara a clasamentului, se remarca in ceea ce priveste Infrastructura, Market Sophistication si Creative Outputs. Conform raportului, mediul online este cel mai bine dezvoltat, alaturi de calitatea educatiei universitare. Un alt indicator favorabil Marii Britanii este Intensity of local competition, cu un scor de 83.7, fiind cu mult deasupra Romaniei care ocupa una din pozitiile finale la aceasta categorie. Ocupanta locului 3 cunoaste si o serie de puncte slabe, cum ar fi Stabilitatea Politica si Absenta Violentei/Terorismului sau Investitiile straine directe.

SUA ocupa locul fruntas la categoria Market Sophistication, cu excelente rezultate atat la sub-categoria Credit, cat si la Investment si Trade, competition and market scale. Un punct forte il constituie calitatea invatamantutui universitar, caruia i se alatura creativitatea online si proprietatea intelectuala. La fel ca si Romania, SUA ocupa locul fruntas la categoria Cost of redundancy dismissal si este in contrast cu tara noastra in ceea ce priveste Certificatele de mediu ISO 14001.

Pe locul 5 se claseaza Finlanda, care se remarca la categoriile Institutions, cu punctaje aproape maxime in ceea ce priveste mediul politic, legislativ si de afaceri si Human Capital and Research, unde ocupa locul fruntas. De asemenea, se claseaza in top la categoria Intellectual Property Receipts si la cea privitoare la mediul universitar, dar si la ecologizare si performanta mediului. Doua din punctele slabe ale Finlandei sunt usurinta de a obtine un credit si investitiile straine directe.

Singapore, ocupanta locului 6, aflata in topul tarilor asiatice prezente in acest clasament, inregistreaza cea mai buna performanta in categoria Institutions, fiind ocupanta locului intai. Aceasta se claseaza tot pe primul loc si in categoriile Infrastructure si Business Sophistication, beneficiind, in comparatie cu primele 5 tari analizate, de un volum de invesitii straine directe ce o situeaza tot pe locul intai si la acest capitol. Cunoaste o dezvoltare ridicata si in ceea ce priveste categoia Human Capital and Research.

Ocupanta locului 7, Irlanda, se remarca prin Knowledge and Technology Outputs, unde se claseaza a treia din cele 128 de tari analizate. Se afla in topul categoriilor Intellectual Property Payments si Foreign direct investments, net inflows. La fel ca si Romania, Irlanda nu exceleaza la capitolul Intensity of local competition, ocupand locul 65. Un alt aspect in care cele doua tari sunt in contrast este Cost of redundancy dismissal.

Danemarca este tara de pe locul 8 in clasament si se remarca la categoriile Human Capital and Research si Market Sophistication. Aceasta ocupa un loc foarte bun in ceea ce priveste cadrul legislativ, cu un scor de 96.6. Educatia reprezinta un alt punct forte al Danemarcei, careia i se alatura performanta mediului si investitiile. In ceea ce priveste creativitatea online, Danemarca se claseaza pe locul 6, cu un loc de top in sub-categoria Country-code top-level domains (ccTLDs) si pe locul 11 pe intreaga categorie Creative Outputs.

Pe locul 9, cu o performanta in categoria Creative Outputs, Olanda este una din tarile cu o intensa si dezvoltata activitate in creativitatea online, situandu-se in top 6 tari la fiecare din cele 4 sub-categorii. Olanda se remarca si prin infrastructura tehnologica, dar si prin mediul politic si legislativ. Prezinta cateva puncte slabe in domeniul educatiei tertiare si, in comparatie cu Romania, nu este asa usor sa obtii credite. Are o pozitie buna in ceea ce priveste competitia si absorbtia cunostintelor.

Locul 10 ii revine Germaniei, care cunoaste rezultate favorabile in mediul de afaceri, prin usurinta rezolvarii insolventei, in ceea ce priveste cercetarea si dezvoltarea, in infrastructura tehnologica si performanta logistica si in comert. Unul din punctere sale slabe il constituie usurinta de a incepe o afacere, aceasta categorie clasand Germania pe locul 81, spre deosebire de Romania care se situeaza pe 39. In categoria cunostintelor, Germania ocupa locul 8 si se bucura de un loc 10 al categoriei Human Capital and Research.

Read More
Featured

Innobarometru: cat de inovatoare este tara ta?

Cercetarea, Dezvoltarea si Inovarea (CDI) este o tema care ma preocupa si este de importanta mare, in opinia mea, pentru soarta economiei romanesti. Inainte de a dezbate rezultatele tabloului de bord european privind inovarea, punctez, pe scurt, trei subiecte de actualitate:

1.QUICK WIN: In 28 iunie, Guvernul a aprobat un act normativ care stabileste ca persoanele care realizeaza venituri din activitati de cercetare si dezvoltare aplicativa sau dezvoltare tehnologica vor fi scutite de la plata impozitelor pentru aceste venituri, de la 1 august. In prezent, doar angajatii din sectorul IT sunt scutiti de impozit pe venit. In 13 iulie au fost publicate in Monitorul Oficial si normele de aplicare privind deducerile pentru cheltuielile de cercetare-dezvoltare la calculul rezultatului fiscal.

2. LIVRABIL: De asemenea, potrivit unei ordonante de urgenta, persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor din activitati de cercetare dezvoltare si/sau de dezvoltare tehnologica vor fi scutite de la plata impozitului pentru aceste venituri. Masura are scopul să stimuleze activitatea de cercetare-dezvoltare si se va aplica începând cu veniturile aferente lunii august 2016. Urmeaza un ordin comun al ministrilor privind incadrarea in activitatea de cercetare-dezvoltare pentru scutire impozit pe salariu

Am facut parte din grupul lucru privind dezvoltarea de noi initiative privind facilitati fiscale pentru sprijinirea cercetarii-dezvoltarii si inovarii si am prezentat deja un studiu despre efectele acestei masuri.

3. STRATEGIE. Sectorul Cercetarii Dezvoltarii si Inovarii este unul dintre cele 16 domenii strategice cuprinse in documentul strategic „Romania competitiva”. Pana in anul 2020, Romania ar putea ajunge la o crestere economica de 5%, catalizata, printre altele, de debirocratizare, cercetare si dezvoltare, eficienta energetica si infrastructura. Sesiunea de consultare in cadrul proiectului “Romania competitiva”, cu tema “Cercetare si Dezvoltare”, va avea loc pe 28 iulie, la Casa Academiei Romane, in intervalul 09:30 – 12:30.

Compararea performantelor in domeniul inovarii: cat de inovatoare este Romania?

Comisia Europeana a publicat rezultatele pentru 2016 ale tabloului de bord european privind inovarea, ale tabloului de bord regional privind inovarea si ale Innobarometrului.

Principalele constatari sunt urmatoarele: ca UE recupereaza din distanta fata de Japonia si SUA, ca Suedia este din nou lider in domeniul inovarii si ca Letonia a devenit tara in care inovarea cunoaste cea mai rapida crestere.

 „Imi doresc ca Europa sa fie un loc in care IMM-urile inovatoare si intreprinderile noi sa infloreasca si sa-si extinda activitatea in intreaga piata interna. Dar pentru asta este nevoie de un efort concertat. La nivelul UE, trebuie sa simplificam legislatia in domeniul TVA, sa adaptam regulile privind insolventa, sa facem mai usor accesibile informatiile despre cerintele de reglementare si sa lucram la un cadru privind proprietatea intelectuala clar si abordabil pentru IMM-uri”. (Elżbieta Bieńkowska, comisarul pentru piata interna, industrie, antreprenoriat si IMM-uri)

 

Principalele constatari ale Innobarometrului

  • Romania se afla in categoria “Tari modest inovatoare”, alaturi de Bulgaria, adica cu o performanta a inovarii net sub media UE, cu o scadere accentuata in 2008-2015;

eu

  • Suedia este, din nou, lider in domeniul inovarii in UE, urmata de Danemarca, Finlanda, Germania si Tarile de Jos.

suedia

  • In domenii specifice de inovare, liderii UE sunt: Suedia – resurse umane si calitatea cercetarii academice; Finlanda – conditiile cadrului financiar; Germania – investitii private in inovare; Belgia – retele de inovare si colaborarea si Irlanda – inovarea in intreprinderile mici si mijlocii.
  • Inovatorii cu cea mai rapida crestere sunt Letonia, Malta, Lituania, Tarile de Jos si UK.
  • Si in tarile moderat inovatoare exista nuclee inovatoare regionale: Piemonte si Friuli-Venezia Giulia in Italia, Tara Bascilor in Spania si Bratislavský kraj in Slovacia.
  • Global, factorul principal care ajuta la a deveni lider in inovare este adoptarea unui sistem echilibrat de inovare, care combina un nivel adecvat de investitii publice si private, parteneriate eficace in domeniul inovarii intre intreprinderi si mediul academic, precum si o baza educationala solida si performante excelente in cercetare. Impactul economic al inovarii trebuie sa se manifeste prin vanzari si exporturi de produse inovatoare, precum si prin ocuparea fortei de munca.
  • Specializarea in tehnologii generice esentiale (TGE) sporeste performanta regionala in materie de inovare, in special in domeniile materialelor avansate, biotehnologiilor industriale, fotonicii si tehnologiilor avansate de productie.
  • In urmatorii doi ani, este de asteptat ca performanta UE in domeniul inovarii sa se imbunatateasca. Majoritatea intreprinderilor planifica mentinerea sau cresterea nivelului investitiilor in inovare in urmatorul an. Intreprinderile din Romania, Malta si Irlanda este cel mai probabil sa-si sporeasca investitiile in inovare in anul urmator.

 

Concluzii si teme de reflectie:

 

1. Sectorul CDI este inca intr-o criza tacuta, cu implicatii negative serioase pentru competitivitatea si perspectiva de crestere pe termen lung a tarii.

Inovatia in Romania, in raport cu media UE

ro

2. Talentul antreprenorilor si al cercetatorilor romani nu este mobilizat corespunzator ci, dimpotriva, este adesea alungat.

3. Crearea unui mediu stimulativ pentru initiativa mediului privat, inclusiv pentru comercializarea inovarii – IMM care introduc produse sau servicii inovative, ar trebui sa fie un obiectiv central al strategiei economice “Romania Competitiva”.

Read More
Antreprenoriat Featured

Xvaluator, singurul start-up creat de romani promovat la SolutionsCop21

Primarii capitalelor C40 reuniti la Paris au adoptat o imagine emblematica , « cu bratele deschise cu incredere in viitor », la sugestia jurnalistilor internationali inspirati de start-up ul inovant Xvaluator creat de catre doi romani pe 1 decembrie si al carui logo aminteste si culorile comune Romaniei si Frantei.

In doar ceteva zile, www.Xvaluator.fr a devenit o adevarat miscare a generatiilor de cosmopoliti ai secolului 21, incepand in Paris si fiiin preluata de catre primari, jurnalisti, artisti, studenti in toata lumea cu ocazia Cop21.

Xvaluator este singurul start-up cu ADN romanesc promovat in centrul Parisului ca si Solutions COP21, creat de catre doi cercetatori romani la Issy-les -Moulineaux, orasul high-tech al regiunii Grand Paris unde acum 100 de ani a zburat pentru prima data avionul cu reactie al lui Henri Coanda, inovatia secolului trecut.

Xvaluator transforma un LIKE in valoare reala pentru subiectul co-evaluat oferind posibilitatea de a promova cele mai responsabile si utile companii, produse, proiecte, marci pentru o societate mai buna co-evaluata astfel impreuna si in timp real.

De la inregistrarea in 2010 a metodei inovante de co-evaluare a valorii percepute impreuna si in timp real, cei doi franco romani fondatori ai Xvaluator au publicat mai multe articole stiintificedespre aceste concepte dar si inovatii sociale si societale care pot fi parte din solutiile vizand obiectivele COP21.

« Am dedicat seri si nopti intregi pentru analiza solutiilor simple pe care transformarea numerica si noile forme de collaborare le pot aduce strategiilor in care se pot lua decizii mai bune de catre fiecare si la orice moment integrand opinia celorlalti dar si facilitand luarea de decizie rapida si adaptarea ei in functie de impactul perceput in timp real gratie strategiei de co-evaluare XVALUATOR a VALORII PERCEPUTE» a declarat Dr. Florin Paun, co-fondator al Xvaluator, nascut din ideile si analizele sale stiintifice referitor la impactul inovatiei in evolutia modelelor economice si de dezvoltare.

Dr. Florin Paun este director inovatiei in domeniul aerospatial si autorul mai multor carti in franceza printre care « J’Innove donc je suis ! »  impreuna cu Edgar Morin, Lord Nicolas Stern, Ravi Nadjou, etc.

« Romania are oportunitatea de a crea o veritabila strategie de atragere, retentie si sprijin al talentelor romanesti, resurse esentiale pentru dezvoltarea Romaniei in secolul 21. Romanii ca si popor sunt pregatiti pentru aceasta evolutie. Creativitatea nu este o exceptie, ci o caracteristica a culturii noastre. Mobilizarea fiecare roman in jurul proiectelor inovante precum Xvaluator poate inspira generatiile de antreprenori pregatiti sa aduca solutii nu doar Romaniei, ci problemelor diverse ale societatii » a declarat Florin Luca expert in evolutia resurselor umane in secolul 21, fondateur al FINANGE Conseil.

Sociologii confirma ca valoare perceputa, o valoare subiectiva si in evolutie este mai importanta decat valoarea experta in momentul luarii deciziilor, de aceea Xvaluator este considerata de catre utilizatori ca si cea mai utila solutie pentru a ghida luarea de decizie de catre primari, manageri, dar si de catre directorii de marketing, antreprenori, etc.

“Xvaluator poate deveni noul Facebook, Twitter sau Linkedin. Scopul este insa sa permita aceasta CONECTARE A CONSTIINTELOR in timp real pentru a oferi sprijin concret produselor, proiectelor, marcilor, institutiilor pe care le apreciem si care sunt co-evaluate impreuna ca fiind utile pentru noi toti. Xvaluator ofera ca solutie sa costruim impreuna valoarea esentiala a seccolului XXI: increderea noastra colectiva in alege, a investi in produse GOOD FOR PLANET, GOOD FOR PEOPLE, GOOD FOR BUSINESS, GOOD FOR GROWTH.” a adaugat Florin Paun.

In contextul in care bancile si investitorii nu au increderea necesara in a investi in proiecte inovante iar incertitudinea este o constanta in analiza potentialului unor companii, Xvaluator se prezinta la SolutionsCOP21 Paris cu increderea specifica culturii romanesti de a propune inovatii pentru a contribui la evolutia societatii timpului lor.

Read More
Featured

Inovatia, o preocupare pentru managerii romani? Mai degraba NU

Vorbim mult despre inovatie, insa discutiile cu managerii ne arata ca aceasta nu este o prioritate pe agenda de prioritati.

Majoritatea managerilor de la noi pun accent pe strategie si performanta si ii preocupa nivelul remuneratiilor, cat si criza financiara global. Insa, subiecte precum promovarea talentelor, succesiunea la conducerea companiei si inovatia nu prezinta interes, potrivit unui studiu Deloitte.

Pe de o parte, remunerarea executivilor (21%), criza financiara globala alaturi de anti-coruptie si anti-frauda (16%) sunt pe primele locuri in preocuparile directorilor din Romania.

Pe de alta parte, printre problemele care ii preocupa cel mai putin pe directorii consiliilor administrative se numara inovatia, talentele, planificarea succesiunii la conducerea companiei, concurenta si mediul, intrucat niciunul dintre respondentii romani nu au aratat interes fata de aceste subiecte. Mai mult, aceste subiecte nu reprezinta prioritati nici in viitorul apropiat.

Observam ca aceasta tendinta se contureaza la nivel mondial, nu doar in Romania:

inovatiestudiu

Studiul Deloitte – Global Director 360°: Growth from all Directions – a fost realizat prin intervievarea a 317 directori din consiliile administrative din companii publice si private din 15 tari din regiune.

Read More
Featured

Cele ma inovatoare companii din lume

Este greu sa inovezi, dar parca la fel de dificil este sa identifici organizatiile care inoveaza cel mai mult si in cel mai eficient mod.

Consultantii Boston Consulting Group au reusit sa identifice cele mai inovative companii din lume. Studiul The Most Innovative Companies 2014 este disponibil gratuit si va recomand sa-l lecturati. Reiese din studiu ca firmele specializate in tehnologie domina lista celor mai inovatoare companii. Doar ca putini sunt managerii (o treime) care considera ca big data si zona mobile vor avea un impact semnificativ asupra inovatiei in urmatorii cinci ani.

inovatie

 

Daca analizam cu atentie studiul Boston Consulting Group, observam ca piata auto sufera oarecum la capitolul inovatie (cu exceptia Tesla Motors, care a urcat de pe locul 34 pe pozitia 7).

Nou-intratii in top 50 cele mai inovative firme sunt compania japoneza Hitachi (37), SalesForce.com, care activeaza in domeniul managementului relatiilor cu clientii (40) si producatorul chinez de telefoane Xiaomi (35).

Read More
Featured

Cultura organizationala a Bancii Transilvania: No Man Left Behind

Intr-o cultura organizationala care promoveaza succesul, nimeni nu este lasat in urma: actionari, angajati sau clienti. Toti trebuie sa castige. “Sfanta Treime” din viata unei organizatii, formata din cele trei categorii, trebuie sa fie parte a culturii corporative, iar managerii Bancii Transilvania au inteles acest lucru. Cel putin asta reiese dintr-o declaratie, ce mi-a atras atentia, a lui Omer Tetik, seful Bancii Transilvania.

 La Banca Transilvania lucrurile stau diferit fata de alte banci. Un mare avantaj a fost ca, spre deosebire de bancile straine, actionarii bancii sunt romani, asadar deciziile se iau mult mai rapid in tara. Acest lucru ne-a permis sa adoptam chair si o cultura organizationala inspirata din armata americana: “no one left behind”. Acest motto se traduce prin faptul ca nu am renuntat la clienti, la unitati. Mai mult, chiar am organizat 252 de sesiuni de educatie financiara cu clientii IMM.

Cum este descrisa cultura inovativa a BT chiar de catre seful bancii? Fiecare linie de business trebuie sa vina trimestrial cu doua-trei idei de noi produse, astfel ca angajatii sunt motivati sa fie mai inovativi si transparenti.

Platformele de Internet banking joaca un rol tot mai mare pentru produsele bancare tranzactionale. Castigatoare vor fi bancile cu sisteme “state-of-the-art” si cu o structura organizationala eficienta.

 

Read More
Featured

Cum sta Romania la capitolul INOVATIE: avem potential mare!

Romania ocupa locul 55 intr-un clasament al celor mai inovative tari din lume, dintr-un total de 143 state studiate de INSEAD. Elvetia, Marea Britanie, Suedia, Finlanda, Olanda, Statele Unite ale Americii, Singapore, Danemarca, Luxemburg si Hong Kong sunt cele mai inovative 10 tari.

Inovatia este masurata prin compararea a sase componente/variabile: institutii, capital uman si cercetare, infrastructura, dezvoltarea pietelor, sofisticarea mediului de business, cunoastere si tehnologie si creativitate.

M-am uitat cu atentie la studiul intocmit de INSEAD, am comparat Romania cu alte tari, m-am uitat la potentialul pe care-l avem, dar mai ales am incercat sa raman optimist si sa nu mai privesc critic pozitia tarii noastre in raport cu alte state. Haideti sa privim doar patru criterii:

Capitalul uman

1. Exista o legatura directa intre gradul de sofisticare, calificare si specializare a fortei de munca si inovatie. Imbunatatirea capitalului uman prin educatie formala sau informala si prin activitati de R&D constante creste capacitatea de absorbtie a firmelor si adoptia solutiilor tehnologice. Sa stiti ca Romania sta bine la acest capitol: iata mai jos o comparatie cu cele mai inovative patru tari din lume.

inovatie1

Creativitate

2. M-am uitat cum stam la creativitate (trademarks, inventii, bunuri si servicii creative, creativitate online) in raport cu cele mai inovative tari.

 

creativitateromania

Mediul de business

3. Cunostintele angajatilor, absorbtia cunostintelor si legaturile inovationale formeaza criteriul “business sophistication”, capitol la care ne situam mai bine chiar si decat Elvetia.

Indicatorul “sofisticarea mediului de business” masoara gradul in care firmele sunt deschise la activitatile inovationale prin intermediul educatiei si al conexiunilor cu alte sectoare (de exemplu, cel academic).

sofisticare

Usurinta cu care incepi o afacere

4. In final, pentru a ramane optimisti cu privire la potentialul de inovare si antreprenoriat, m-am uitat la indicatorul “usurinta de a incepe o afacere”. Nu este o surpriza mare ca stam bine in acest clasament (o societate cu raspundere limitata cu capital strain este fondata foarte usor in Romania + birocratia nu mai este foarte stufoasa pentru cei care vor sa-si inmatriculeze un SRL). Cat despre comparatia cu cele mai inovative tari, pare ca stam excelent in functie de usurinta de a infiinta o afacere. E mai greu, insa, cu dezvoltatul unui business propriu din cauza taxelor!

easeofstarting

 

Concluzia este simpla: pentru a reusi precum cele mai inovative tari, ar trebui sa nu ne concentram doar pe un element al ecosistemului inovational. Tocmai de aceea, am propus mai sus patru domenii la care stam bine ori care au potential de crestere.

Read More
Economie Featured

Cine fuge de inovatie este codas la competitivitate si prosperitate

Tare mult as vrea sa fiu martorul unei strategii implementata corect din punctul de vedere al competitivitatii economice. Sursa succesului economic si a competitivitatii este simplu de inteles: intr-un mediu concurential corect, dobandirea de avantaje competitive de catre un actor economic reflecta calitatea activitatii antreprenoriale. Ei bine, mediul economic de la noi este distorsionat, adica firmele si angajatii activeaza pe o piata care nu este libera, ci, din contra, e capturata de un stat care a esuat in ultimii 25 de ani.

Daca vei cauta cel mai frecvent folosite expresii in comunicarea publica a guvernantilor nostri, cuvintele “competitivitate” si “prosperitate” sunt pe lista scurta de promisiuni. Ce nu inteleg guvernantii este ca prosperitatea unei tari este direct proportionala cu volumul de capital investit pe individ, insa la noi pentru a-i oferi unui angajat un salariu net de 1.000 euro, un antreprenor plateste in continuare dari de sute de euro. Legatura dintre libertatea economica si competitivitate, respectiv prosperitate, este evidenta: tarile cu cea mai mare libertate economica ofera oamenilor bunastare.

Competitivitate economica? Nu

Iata un raport proaspat, publicat de Forumul Economic Mondial, care releva ierarhia celor mai competitive tari din UE. Romania ocupa ultima pozitie (28) in acest top al competitivitații, coborand un loc fata de clasamentul din 2012. Am fost depasiti de ocupanta ultimul loc de anul trecut, Bulgaria. Ce ne spune studiul Forumului Economic Mondial? Romania ocupa doar locul 23 la capitolul “mediu de business”, desi avem o atitudine pozitiva fata de antreprenoriat (locul 3!!). Potrivit studiului citat, Romania trebuie sa faca progrese la 1. capitolul competitie (locul 24) si la 2. dezvoltarea clusterelor (aici suntem doar pe locul 24).

Romania competitivitate

Prosperitate? Mai degraba NU

Romania ocupa locul 55 intr-un clasament al celor mai prospere populatii din 142 state intocmit de Legatum Institute. Patru sunt problemele Romaniei conform acestui studiu: 1. am coborat patru pozitii comparativ cu anul 2009; 2. suntem ultima tara din UE la prosperitate; 3. am coborat 15 locuri la capitolul “libertatea personala”; 4. Suntem la coada clasamentului in functie de criteriul “oportunitati antreprenoriale”, depasind doar doua tari din UE: Ungaria si Croatia.

romania(3)

Pana cand voi vedea, in sfarsit, o strategie coerenta pentru rezultate mai bune la nivelul competitivitatii, iti propun sa “gustam” din lectiile celor mai competitive 10 tari europene de mai jos care au inteles ca inovatia si antreprenoriatul trebuie sa fie prioritati nationale. Cat despre noi, lectia romanilor e simpla: cine se leapada de inovatie este codas la competitivitate si prosperitate.

Europe2020b

Pe aceeasi tema: România, cea mai puțin competitivă țară din UE 28

Read More
Featured

Smart PR? O idee buna: Samsung deschide Muzeul Inovatiei

Au trecut mai mult de sapte ani de cand Apple a lansat primul iPhone si a reconfigurat asteptarile noastre cu privire la ce inseamna un telefon. Steve Jobs a avut dreptate: competitia a avut nevoie de sapte ani sa prinda din urma modelul iPhone. Fara indoiala, HTC One si Samsung Galaxy S5 sunt rezultate ale inovatiei pe piata telefoanelor inteligente, iar mutarile Samsung arata inclinarea companiei spre inovatie. Cea mai recenta miscare a producatorului coreean este lansarea unui Muzeu al Inovatiei in orasul Suwon din Coreea de Sud. (By the way, Coreea de Sud este cea mai inovativa tara din lume, conform Bloomberg).

Vizitatorii Samsung Innovation Museum pot admira, intr-un spatiu de 11.000 de metri patrati, istoria bogata a dispozitivelor electronice, de la creatiile lui Michael Faraday, Thomas Edison, ori inventiile lui Graham Bell, pana la inovatiile tehnologice din zilele noastre. Muzeul este organizat in trei mari zone de interes: prima sala este numita “The Age of Inventors” si surprinde inovatia din secolele 18 – 20; a doua, „The Age of Industry Innovation”, cuprinde, printre altele, inventarea tranzistorului si istoria semiconductorilor; a treia sala,“The Age of Creation”, este dedicata, potrivit WSJ, viziunii Samsung despre viitor.

samsung2

Lansarea Innovation Museum are loc cu ocazia aniversarii a 45 de ani de la fondarea Samsung si, potrivit site-urilor de tehnologie, muzeul prezinta peste 150 inventii si produse ale producatorului sud-coreean, dar si cateva produse ale rivalilor sai.

Muzeul reprezinta nu doar un eveniment relevant pentru propovaduirea ideii de inovare, ci si o miscare buna de PR. In primul rand, sunt cunoscute criticile constante care sustin ca succesul Samsung se bazeaza mai ales pe fondul copierii unor produse ori tehnologii si mai putin datorita inovarii (vezi discutiile despre designul Galaxy Tab). In al doilea rand, sunt celebre disputele dintre Apple si Samsung cu privire la furturile de inventii si patente. In al treilea rand, Samsung ocupa in mod constant pozitia secunda in majoritatea ierarhiilor cu cele mai inovative companii (locul II, dupa IBM, in functie de patente; locul II, dupa Apple, conform unui studiu Boston Consulting Group), astfel incat lansarea unui muzeu diferentiaza compania, la nivel de imagine, fata de principalii competitori.

Fotografii: Samsung Tomorrow.com

 

 

Read More
Featured

10 resurse utile pentru cei interesati de inovatie

Diversitatea si actualitatea subiectelor despre inovatie sunt atat de alerte, incat recomandarile mediului de business sunt de bun augur atunci cand vrem sa aprofundam anumite concepte ori tendinte despre inovare. In acest sens, i-am rugat pe participantii unei dezbateri interesante despre inovatie sa ne recomande anumiti autori sau vorbitori relevanti.

1. Alexandru Stefanescu, project manager in cadrul Romtelecom, propune cartea lui Ken Robinson, “Out of our minds”.

Alexandru are o viziune interesanta despre inovatie: in primul rand, incearca sa o defineasca prin barierele care stau in calea dezvoltarii procesului inovational in organizatii. In al doilea rand, el crede foarte mult in rolul culturii organizationale pentru a implementa in mod eficient un proces de inovatie. “Degeaba incerci sa fii inovativ fara sa ai un cadru organizational deschis fata de inovatie. Daca dezvolti produse fara viziune, nu ai nimic de castigat. Totodata, un team-leader, numit pe baza de senioritate si nu in functie de creativitate si inovatie, poate constitui un mare impediment.”

inovatiews

2. Recomandarea Alexandrei Pode, cofondator al Impact Hub Bucharest, este Business Model Generation (businessmodelsinc.com/our-book/ ). Desi nu este direct legata de inovatia in business, cartea are o mare influenta asupra ei prin calitatea conversatiilor strategice.

3. De asemenea, Alexandra Pode recomanda Moments of Impact (momentsofimpactbook.com/), o carte proaspat aparuta, scrisa de Lisa Kay Solomon. In opinia Alexandrei Pode, cultura organizationala are nevoie, in primul rand, de un cadru. “Un cadru in care oamenii se intalnesc si care ii poate ajuta sa intre intr-o alta cutie. Inovatia, un proces de trial&error continuu, tine foarte mult de caile prin care aceasta genereaza valoare.”

4. Silvia Ion, director executiv al Pharma Business Solutions, recomanda o lucrare scrisa de Steve Shapiro, cea mai apreciata carte a lui: “Best practices are stupid”.

5. Speakerul si autorul preferat in domeniul inovatiei al lui Razvan Nanulescu (sales & marketing manager Abbvie) este Ken Segall, ex-Creative Director la Apple (parintele brandurilor ”ï”), pe care Razvan a avut privilegiul sa-l urmareasca anul trecut in decembrie la San Diego. Ken Segall este autorul cartii “Insanely Simple”. Motivul acestei propuneri? Pentru ca vorbeste cu extrem de multa simplitate despre…simplitate…un ingedient esential si deseori ignorat, in inovatie!

6. Elena Badea, head of market enablement EY, ne propune “24/7 innovation”, o alta carte scrisa de Steve Saphiro. “Intr-o perioada in care schimbarea este singura constanta, organizatiile invata JAZZ. Ce vreau sa spun cu asta? Agilitatea devine cerinta a modelului operational, iar companiile trebuie sa poata implementa ceea ce muzicienii de jazz au ca particularitate apreciata. Si anume, sa urmeze o linie melodica generala, pe care sa “brodeze” inflexiuni unice care sa fascineze audienta (publicul consumator de muzica). Aceste inflexiuni au de a face cu inovatia, care devine o masura a maiestriei, dar si a creativitatii in acelasi timp.”

7. Constantin Magdalina, Knowledge Management EY, recomanda “Diffusion of innovations”, o carte scrisa de Everett M. Rogers. “Oricat de importanta este inovatia, aceasta nu se propaga pentru ca este corecta sau buna, ci daca se potriveste cu modelele mentale existente.”

Pe langa cele doua carti, reprezentantii EY ne ispitesc cu urmatoarele doua “pastile” video:

8. Clayton Christensen, on Innovators Dilemma @ Startup Grind 2013:

9. Clayton Christiansen, on Why are some people more innovative:

10. A zecea recomandare imi apartine. Este vorba despre conferinta Innovate Now, eveniment la care voi fi blogger oficial si, totodata, sustinator al inovatiei. Sesiunea principala a conferintei ii este rezervata invitatului special, Steve Shapiro, care va vorbi managerilor si antreprenorilor despre inovatie, cu accent pe modalitatile concrete si inovatoare prin care mediul de business se poate revigora.

Read More
1 2