Tag Archives: inovare

Featured

Distributia geografica a inovatiei: o sansa ratata si de la cine putem invata

Ma uit la cifrele din infograficul de mai jos si imi este tot mai clar ca un “restart” in administratie, business si educatie trebuie gandit pe termen lung. Anul 2020 este prea aproape. Ar trebui sa proiectam infrastructuri de inovare pentru 2027. Un lucru este necesar: politicile publice, “puntile de legatura” si trialogul business-administratie-mediul universitar din prezent sa fie gandite pentru urmatorul deceniu.

Aflu de pe contul de Twitter al comisarului european Carlos Moedas ca 71 de IMM-uri din 22 de tari au fost selectate pentru finantare in cadrul schemei europene nerambursabile Horizon 2020 – SME Instrument, Faza a II-a a proiectului. Nimic nou, din pacate. Situatia este identica cu rezultatele din Faza I, din august 2014 (155 de proiecte castigatoare, 21 de tari, niciunul din Romania), ceea ce imi arata ca noi (mediul de business, decidenti politici, influenceri, consultanti, etc) nu am reusit sa schimbam mare lucru intr-o perioada de 2-3 ani.

Prin acest instrument de sustinere, fiecare proiect castigator este finantat cu pana la 2,5 milioane de euro (5 mil. euro, pentru proiectele din sanatate). In concurs, IMM-urile romanesti s-au inscris cu 8 proiecte, insa niciunul nu a fost selectat.

horizon-2020-phase2-mar-17-1107x1200

Dupa cum releva graficul de mai sus, proiectele din Spania s-au bucurat de un mare succes, fiind acceptate dupa a doua runda 19 de proiecte. Spania a fost urmata de Germania si Irlanda, fiecare tara cu cate 5 firme castigatoare. In total, pentru aceasta runda de granturi din programul Horizon 2020 au aplicat 1.534 IMM-uri.  Cele mai multe aplicatii au fost din Spania (257), Italia (224) si Marea Britanie (144), iar majoritatea proiectelor castigatore sunt din domeniul IT&C, al transporturilor (10 proiecte din fiecare sector), urmate de 9 proiecte in sectorul sistemelor de eficientizare energetica.  

Anterior, evaluatorii au transmis dupa primele runde de proiecte o serie de lectii extrase din aplicatiile primite, care pot fi folositoare companiilor care se pregatesc sa aplice:  

1. Cele mai multe proiecte necastigatoare s-au concentrat prea mult asupra descrierii proiectului si prea putin asupra oportunitatii de business;

2. Au fost prea putin convingatoare in argumentarea de ce compania care propune proiectul si nu competitia va reusi sa implementeze proiectul;

3. Nu s-au concentrat suficient asupra solutiilor competitoare;

4. Au avut un nivel prea scazut de inovare, propunandu-si sa dezvolte un produs deja existent;

5. Au propus doar o idee, fara sa detalieze ce implica si comercializarea acestuia;

6. Doar si-au incercat norocul, din care evaluatorii au extras concluzia la care se pare ca unii dintre aplicanti nu s-au gandit: Instrumentul SME nu este o loterie.

Ce ne ramane de facut? Putem da vina pe stat ca nu se implica in promovarea programului Horizon 2020, putem arata cu degetul consultantii sau antreprenorii? Nu cred. Este necesar, pentru inceput, sa intelegem mai bine ecosistemele de inovare din Spania, Italia si natura proiectelor din Irlanda, sa urmam pasii recomandati de specialisti aici, iar apoi sa construim politici publice si proiecte comune pentru universitati, hub-uri de inovare si institutii publice. Un prim pas ar fi acesta.

Pentru studiu, lista completa a proiectelor selectate + harta de mai jos care ne pune pe ganduri  

Read More
Antreprenoriat Featured

SCHIMB DE GENERATII. Inovarea, pe agenda afacerilor de familie

Inovatia in business este una dintre cele mai importante preocupari pentru afacerile de familie din Romania, potrivit unui studiu PwC.

•    Importanta inovarii. Afacerile de familie din Romania considera ca le este mai dificil sa fie competitive in actualul context economic si sunt constiente de nevoia de a tine pasul cu schimbarile intr-un mediu din ce in ce mai fluid si disruptiv, unde inovatia este cheia, insa disponibilitatea competentelor este limitata iar competitia este tot mai agresiva.

•    Nevoia de profesionalizare devine din ce in ce mai mult o preocupare centrala a afacerilor de familie. Importanta profesionalizarii modului in care acestea opereaza – de la sisteme si proceduri, pana la conducerea companiei – a crescut fata de editia anterioara a studiului, in conditiile accentuarii presiunii asupra preturilor, cresterii costurilor si influentei mega-tendintelor care schimba mersul economiei globale. Profesionalizarea afacerii trebuie insotita si de o „profesionalizare” a familiei si a raporturilor acesteia cu compania.

•    Planificarea succesiunii. Exista o dinamica a „factorului familie” care poate avea un impact major asupra companiei, impact care pare sa fie ignorat deocamdata de catre o parte din afacerile de familie. Unul dintre aspectele principale in ceea ce priveste „factorul familie” se refera la abordarea succesiunii.

Afacerile de familie din Romania se afla intr-una dintre cele mai importante etape ale evolutiei lor din 1989 pana in prezent – primul schimb de generatii, care se va finaliza fie prin transferul catre noua generatie, fie cu vanzari si chiar disparitii de companii.

“Antreprenoriatul romanesc parcurge una dintre cele mai importante etape ale evolutiei sale din 1989 pana in prezent – primul schimb de generatii. Aceasta etapa se va finaliza fie cu pastrarea afacerii in familie (transferul catre noua generatie), fie cu vanzari si, din pacate, chiar cu disparitia unor companii. Proportiile acestor transformari sunt greu de anticipat, insa cu siguranta vom vedea povesti de succes, dar si drame”, a declarat Ionut Simion, Partener PwC Romania.

Afacerile de familie din Romania considera ca le este mai dificil sa fie competitive in actualul context economic si sunt constiente de nevoia de a tine pasul cu schimbarile intr-un mediu din ce in ce mai fluid si disruptiv, unde inovatia este cheia, insa disponibilitatea competentelor este limitata iar competitia este tot mai agresiva.

Read More
Featured

Suntem ultimii din UE la inovare

Romania este o societate putin dezvoltata din punctul de vedere al inovarii, conform mai multor studii de specialitate. Inovatia trebuie sa evolueze in 2015 de la nivelul de iluzie la asumare si anii urmatori sa vedem progrese atat la nivelul companiilor romanesti, dar ma ales la nivelul societatii.

Potentialul de a inova este urias in organizatiile romanesti, iar intraprenoriatul este o solutie de crestere pentru companiile din Romania. De asemenea, sunt convins ca inovatia este singura parghie cu potential disruptiv care poate dezvolta industrii intregi in doar cateva luni.

inovatie

Totusi, realitatea este sumbra la noi. Cel putin pentru moment. Un studiu interesant publicat de Eurostat releva ca doar una din cinci firme din Romania desfasoara activitati de inovare, ceea ce plaseaza tara noastra pe ultimul loc in Uniunea Europeana in funcftie de procentul de societati inovatoare.

Cele mai mari scaderi ale firmelor inovatoare au fost semnalate in Cipru (-14%), Germania (-13%), Romania (-12.6%).

Read More
Featured

Studiul saptamanii: antreprenorii si inovarea

Majoritatea intreprinzatorilor de top din intreaga lume sunt de acord cu faptul ca inovarea in cadrul propriilor companii este esentiala pentru dezvoltarea afacerii, arata un sondaj efectuat de catre consultantii EY.

Astfel, din totalul celor 263 de antreprenori de top din intreaga lume chestionati, toti castigatori ai premiului international Antreprenorul Anului EY, 82% au fost de acord ca, pentru cresterea afacerii companiei lor, a fost esentiala capacitatea de a inova.

In acelasi timp, aproape 50% dintre cei chestionati au spus ca generarea de idei inovatoare devine din ce in ce mai dificila pe masura ce organizatiile lor au crescut in dimensiune si in complexitate.

Conform studiului EY, 60% dintre antreprenori au descris inovarea ca pe un proces nestructurat si informal, in timp ce 40% au mentionat ca doar cateva dintre ideile angajatilor din companiile lor vor ajunge in stadiul de comercializare.

Read More
Featured

Smart PR? O idee buna: Samsung deschide Muzeul Inovatiei

Au trecut mai mult de sapte ani de cand Apple a lansat primul iPhone si a reconfigurat asteptarile noastre cu privire la ce inseamna un telefon. Steve Jobs a avut dreptate: competitia a avut nevoie de sapte ani sa prinda din urma modelul iPhone. Fara indoiala, HTC One si Samsung Galaxy S5 sunt rezultate ale inovatiei pe piata telefoanelor inteligente, iar mutarile Samsung arata inclinarea companiei spre inovatie. Cea mai recenta miscare a producatorului coreean este lansarea unui Muzeu al Inovatiei in orasul Suwon din Coreea de Sud. (By the way, Coreea de Sud este cea mai inovativa tara din lume, conform Bloomberg).

Vizitatorii Samsung Innovation Museum pot admira, intr-un spatiu de 11.000 de metri patrati, istoria bogata a dispozitivelor electronice, de la creatiile lui Michael Faraday, Thomas Edison, ori inventiile lui Graham Bell, pana la inovatiile tehnologice din zilele noastre. Muzeul este organizat in trei mari zone de interes: prima sala este numita “The Age of Inventors” si surprinde inovatia din secolele 18 – 20; a doua, „The Age of Industry Innovation”, cuprinde, printre altele, inventarea tranzistorului si istoria semiconductorilor; a treia sala,“The Age of Creation”, este dedicata, potrivit WSJ, viziunii Samsung despre viitor.

samsung2

Lansarea Innovation Museum are loc cu ocazia aniversarii a 45 de ani de la fondarea Samsung si, potrivit site-urilor de tehnologie, muzeul prezinta peste 150 inventii si produse ale producatorului sud-coreean, dar si cateva produse ale rivalilor sai.

Muzeul reprezinta nu doar un eveniment relevant pentru propovaduirea ideii de inovare, ci si o miscare buna de PR. In primul rand, sunt cunoscute criticile constante care sustin ca succesul Samsung se bazeaza mai ales pe fondul copierii unor produse ori tehnologii si mai putin datorita inovarii (vezi discutiile despre designul Galaxy Tab). In al doilea rand, sunt celebre disputele dintre Apple si Samsung cu privire la furturile de inventii si patente. In al treilea rand, Samsung ocupa in mod constant pozitia secunda in majoritatea ierarhiilor cu cele mai inovative companii (locul II, dupa IBM, in functie de patente; locul II, dupa Apple, conform unui studiu Boston Consulting Group), astfel incat lansarea unui muzeu diferentiaza compania, la nivel de imagine, fata de principalii competitori.

Fotografii: Samsung Tomorrow.com

 

 

Read More