Tag Archives: antreprenor

Antreprenoriat Featured

Studiu despre antreprenoriatul din Romania

[dropcap]D[/dropcap]aca unul din 5 tineri este antreprenor, ceilalti 4 au locuri de munca! Antreprenoriatul poate fi o solutie pentru problemele de dezvoltare economica, iar ecosistemul nu poate fi stimulat fara a-l intelege. Acestea au fost motivele care au stat la baza deciziei organizatiei Akcees de a realiza un studiu despre antreprenoriat in Romania. In aceasta vara, echipa Akcees a analizat mediul antreprenorial romanesc si a identificat principalii factori care au impact asupra dezvoltarii acestuia.

„Intelegerea complexitatii ecosistemului antreprenorial romanesc si a particularitatilor acestuia sunt fundamentale pentru a putea initia proiecte cu impact in Romania”, spune Irina Nicoleta Scarlat, de la Akcees.

Cum arata ecosistemul antreprenorial romanesc astazi
Suprinzator, dar bine, potrivit datelor furnizate de Global Entrepreneurship Monitor si Comisia Europeana. Romania este prima tara din Uniunea Europeana din punct de vedere al intentiilor antreprenoriale, 27% dintre romani declarand ca vor sa porneasca la drum pe cont propriu. Procentajul este mai mult decat dublu fata de media inregistrata in Uniunea Europeana.

Cu toate acestea, problemele apar atunci cand ne uitam la sustenabilitatea initiativelor antreprenoriale. Romania ocupa locul 6 in Uniunea Europeana (dupa Austria, Estonia, Letonia, Olanda si Slovacia) din punct de vedere al activitatii antreprenoriale totale: 9% din populatia activa este in curs de a incepe un business sau isi dezvolta propriile start-up-uri. Ocupam insa penultimul loc la nivel european din punct de vedere al sustenabilitatii initiativelor antreprenoriale: mai bine de jumatate din companiile nou infiintate nu reusesc sa supravietuiasca perioadei critice de 42 de luni (acestea se inchid sau isi suspenda activitatea).

Factori care influenteaza dezvoltarea ecosistemului

Studiul realizat a analizat principalii factori care influenteaza dezvoltarea ecosistemului antreprenorial: caracteristicile antreprenorului, accesul la finantare, taxele si alte bariere administrative, existenta retelelor si a conexiunilor, cultura si capitalul antreprenorial, educatia antreprenoriala si politicile publice. Fiecare dintre acesti factori a fost analizat de respondentii unui chestionar, iar rezultatele au fost validate prin discutii cu antreprenori si investitori activi pe piata din Romania.

Concluziile studiului si varianta in extenso a acestuia sunt disponibile online aici!

Read More
Antreprenoriat Featured

Cursurile de MBA: o abordare antreprenoriala

[dropcap]A[/dropcap]m intervievat, in ultimele doua luni, cativa profesori interesanti si un antreprenor roman care studiaza la Viena. Am discutat, in cadrul unui proiect editorial realizat alaturi de WU Executive Academy, mai multe subiecte relevante pentru managerii interesati de programele de EMBA, iar tema antreprenoriatului a fost in centrul atentiei. Nu este intamplator: inovatia si antreprenoriatul sunt cele mai noi ingrediente ale cursurilor de MBA.

1. Profesorul Nikolaus Franke, fondatorul Institutului de Antreprenoriat si Inovatie din cadrul Universitatii de Economie si Business din Viena:“Un mod de gandire antreprenorial nu ar trebui sa fie specific doar fondatorilor de companii, ci si managerilor, politicienilor sau diplomatilor.”

Managementul schimbarii si antreprenoriatul. “Criza a influentat modul de gandire antreprenorial. Suntem intr-o etapa de tranzitie in Europa, dintr-o economia stabila catre una caracterizata prin instabilitate. Oamenii se pregatesc pentru schimbare. O criza aduce preocuparea fata de antreprenoriat catre o audienta tot mai mare.”

“Avem nevoie de o perspectiva realista fata de esec. Abordarea europeana spune ca un esec este distrugator pentru indivizi si ca nu ai voie sa gresesti. Ce-i drept, nimanui nu-i place sa greseasca, insa trebuie sa intelegem ca implicarea in proiecte ambitioase aduce de la sine si posibilitatea esecului. Esecul nu are doar aspecte negative, ci contine si oportunitatea de a invata. Invatarea este cruciala pentru antreprenori. Foarte multi antreprenori celebri au intampinat probleme la inceput de drum si au avut insuccese. De exemplu, Disney a obtinut succesul abia dupa patru esecuri financiare. Trebuie sa acceptam si acea component a inovatiei care contine si elemente de risc. Daca vrei sa reduci riscurile prin toate mijloacele, atunci iti vei asuma implicit si o diminuare a inovatiei.”

 

2. Leyland Pitt, profesor de marketing in cadrul programului de EMBA al WU Executive Academy:

Marketingul antreprenorial. “Imi place sa privesc si sa predau marketingul din perspectiva antreprenoriala. Pentru mine este important sa provoc marketerii sa priveasca meseria lor printr-o abordare antreprenoriala. Calitatile care-i fac pe antreprenori diferiti trebuie sa fie caracteristici de baza si in marketing. I. Antreprenorii sunt inovatori. Mereu se gandesc la produse si servicii noi si vor sa-si foloseasca creativitatea. II. Sunt dispusi sa-si asume riscuri. III. Sunt proactivi. Antreprenorii nu asteapta ca lucrurile se intample, si fac sa fie posibile.”

 

3. Fost director de marketing in companii importante romanesti ca Policolor, Murfatlar sau TVR, partener Trout & Partners pentru birourile din Bucuresti, Chisinau si Viena, Iulian Padurariu este antreprenor si locuieste la Viena, unde urmeaza cursurile de Professional MBA pe antreprenoriat si inovatie din cadrul WU Executive Academy. El este consultant de marketing asociat la agentia Marks din Bucuresti.

In opinia lui Iulian Padurariu, singura sansa pentru mediul antreprenorial din Romania este lupta sindicalizata (nu de sindicat).

“Antreprenorii romani inca nu au inteles avantajele colaborarii pentru a limita puterea asupritorului suprem. Generatia noua de antreprenori intrevede si parca simte ca impreuna ar avea ceva mai multa forta, apar Hub-uri pe diverse zone de interes pentru acesti antreprenori, apare forta retelelor sociale prin care se pot educa ei intre ei si isi pot folosi inteligenta colectiva pentru un scop, insa acest trend se va generaliza din pacate peste 20 de ani, nu peste 5 sau 10. Drucker spunea ca a incarca cu taxe o firma in primii ei ani de viata, e similar cu a pune un copil la munca. Nu e doar fara etica, e si extrem de neproductiv.”

 

4. Graeme Rankine, profesor in cadrul programului de EMBA al WU Executive Academy:

Abordeaza riscurile cu atentie! “Zona de corporate finance este esentiala pentru antreprenori, pentru ca o idee excelenta si inovatoare nu poate ajunge nicaieri fara finantarea care face procesul antreprenorial sa se intample. In plus, investitorii si institutiile care au lichiditati adreseaza, de obicei, intrebari grele celor care vor bani, adica intreprinzatorii, despre cat de mult bani face aceasta idee. Antreprenorul se afla in permanenta competitie pentru clienti, concureaza pentru atragerea angajatilor buni si se lupta cu alte idei mari pentru a atrage finantare. Spre exemplu, am intalnit un administrator american de fonduri de private equity devenit antreprenor in Cehia care imi spunea ca trebuie sa abordezi riscurile si rezultatele in egala masura. El a lansat una dintre primele retele de spalatorii auto din Europa Centrala si Est si un alt business de-al sau este o firma importatoare de masini de lux.”

Am invatat de la el ca atunci cand vrei sa atragi o finantare, trebuie sa-ti faci temele foarte atent pentru ca creditorul se documenteaza atent inainte. Un investitor sau un investitor financiar nu iti va finanta afacerea pana cand nu va fi convins de rentabilitatea investitiei. Vorbim foarte mult la cursurile de EMBA despre risc, o variabila care poate fi pozitiva sau negativa. Bancherii, spre exemplu, sunt mai interesati de ce se poate intampla in cel mai rau scenariu posibil, spre deosebire de antreprenori, care privesc mai ales partea plina a paharului.

5. Charles Caliendo, profesor in cadrul programului de EMBA al WU Executive Academy:

Abordare antreprenoriala in contabilitate. “Cursul meu de contabilitate are o abordare antreprenoriala intrucat managerii nu vor deveni contabili niciodata, ci se vor gandi doar la cum sa-si dezvolte afacerea. Provocarea mea, ca profesor, este sa-i ajut sa ia decizii strategice de business pornind de la fundamentele contabilitatii. Nu am descoperit diferente in modul in care studentii romani percep contabilitatea. Aceasta este frumusetea contabilitatii: importanta fluxului de lichiditati este mereu aceeasi indiferent de tara sau de companie.”

 

Read More
Antreprenoriat Featured

Antreprenorii nu se lasa: 8 din 10 ar lua-o de la inceput

[dropcap]I[/dropcap]mbucurator: tot mai multe companii abordeaza comunitatea antreprenoriala careia ii aloca cercetari de piata pentru a intelege comportamentul microintreprinderilor, vitale pentru dezvoltarea economica, dar confruntandu-se in acelasi timp cu probleme serioase.

Astfel, potrivit unei cercetari comandate de Regus, 80% dintre antreprenorii romani ar lua-o din nou de la inceput, in ciuda dificultatilor si a lipsei de sprijin din partea statului. La nivel global, procentul acestora se ridica la 85%.

Cea mai recenta cercetare Regus, care cuprinde peste 26.000 de persoane din conducerea superioara si proprietari din peste 90 de tari, confirma ca antreprenorii romani, prompti si flexibili, considera birocratia (87%) ca cel mai mare inhibitor pentru pornirea unei afaceri in prezent. Lipsa suportului guvernamental (85%), dificultatile de accesare a creditelor (76%) si starea economiei (67%) le urmeaza. Peste jumatate dintre antreprenorii romani au citat ca un obstacol important, de asemenea, dominarea pietei de catre marile corporatii.

„Antreprenorii sunt motivati, de neoprit! Cine stie in ce stare ar putea fi economia daca acestia ar decide sa aleaga calea sigura si sa faca reduceri, precum o mare parte dintre competitorii lor mai mari si, dupa cum se poate demonstra, cu mult mai multe resurse.  Provocarile cu care se confrunta nu sunt noi, cei mai multi afirma nu au simtit un impact major din partea initiativelor de sprijinire ale statului, in ciuda initiativelor lansate de guvern”, spune Ramona Iacob, Regus Market Team Leader.

Cei chestionati au calificat viata antreprenoriala ca pe o “experienta extrema, pentru care iti trebuie nervi de otel”. “ “Generam circa jumatate din bunastarea natiunii, dar avem parte numai de o mica fractiune din atentia statului!  Cu toate acestea, administrarea propriei mele afaceri a fost cea mai buna decizie pe care am luat-o si as face-o din nou oricand.”

 

IMM-urile sunt „motoare de dezvoltare” numarand pana la 99 la suta din companii si 40 – 50 la suta din PIB.[1] La nivel global, 50 la suta din toate locurile de munca sunt generate de IMM-uri,[2] dar, in ciuda acestui fapt, acestea atrag doar un mic procent din investitia generala din G20.[3]


[1] Brown S, Harris K, Toward an Understanding of Consumer Perspectives on Experiences, Journal of Services Marketing, 24, 2012

[2] Sursa: Ernst & Young

[3] Sursa: Ernst & Young

Provocarile principale ale antreprenorilor Global Romania
Lipsa accesului la credite

76%

76%

Birocratia

74%

87%

Lipsa suportului guvernamental

61%

85%

Conditii economice actuale

55%

67%

Dominatia pietei de catre marile corporatii

48%

52%

Read More
Featured Start-Up

Ce am invatat de la Silviu Hotaran: Trebuie sa avem curajul sa ne invingem fricile

[dropcap]S[/dropcap]ilviu Hotaran, un “antreprenor in educatie”, asa cum ii place sa se alinte, are multe de oferit antreprenorilor care au ragaz sa asculte. Iata cateva idei si citate de pastrat de la fostul sef al Microsoft Romania si actualul director general al companiei de consultanta de management GKTI Semper Human, franciza locala a firmei elvetiene Gustav Kaser Trainining International (GKTI).

–>>“Antreprenoriatul inseamna parteneri, iar educatia romaneasca promoveaza performanta individuala: sa fii cel mai bun in clasa, sa iei premii la olimpiade, sa fii cel mai bun la facultate. Nu te incurajeaza nimeni sa ai succes impreuna cu ceilalti, sa lucrezi cu ceilalti.”

–>> “Succesul nu il obtii de unul singur in viata, acum mai putin decat oricand. De aceea, in Romania, vedem ca unii oameni au succes in pofida celorlalti, in loc sa-l obtina impreuna. Ai nevoie de oameni, iar eu ii intreb pe manageri foarte des: Cati oameni de incredere ai? Oameni cu care sa poti discuta toata problemele.

–>> “Imi place la nebunie sa incep lucrurile de la zero, asa s-a intamplat si la Ciel, la Microsoft sau GKTI Semper Human. Unul dintre lucrurile pe care le pretuiesc foarte mult este pasiunea, si fara pasiune nu pot face lucruri.”

–>> “Intrebarea este daca iti poti dezvolta pasiunea, daca o poti imbunatati si diversifica. Parerea mea este ca da. Este o diferenta intre a face ce iti place si sa iti placa ce faci? Pare ca nu, dar in fond este o mare deosebire. Sunt unii oameni care asteapta o viata intreaga sa le placa ce fac si se plang ca nu se intampla asta si sunt oameni care au aceasta placere, bucurie a curiozitatii, de a face lucruri noi. Si daca faci lucruri noi, nu ai cum sa nu gasesti lucruri care iti fac placere.”

–>> “Eu am pornit de la matematica, apoi mi-a placut zona de tehnologie, am continuat cu cercetarea stiintifica, am ajuns in business si acum la educatie. De la o clasa de real, am ajuns in zona umanistica”.

–>> “Trebuie sa avem curajul sa ne invingem fricile si sa incercam lucruri noi, pentru ca asa ne vin idei, asa te dezvolti ca antreprenor, descoperi pasiuni noi, talente pe care ti le-a dat Dumnezeu. Asa iti poti constientiza potentialul. Am un slogan sub care imi desfasor trainnigurile <<Make a fool of yourself at least once per day>>. Ce ti se poate intampla? In cel mai rau caz rad ceilalti de tine, dar macar te incarci cu energie pozitiva”.

–>> “Nu trebuia sa devin eu directorul Ciel Romania, ci voiam sa fiu directorul departamentului de dezvoltare. Cel care trebuia sa primeasca functia director general a decis sa plece. Asta a fost sansa mea.”

–>> “Trebuie sa ai mai multe pasiuni in viata si sa fii mereu pe drum, astfel incat sa te intalnesti cu oportunitatile.”

–>> “Intrebarile sunt foarte importante, sunt acte de creativitate care iti pot marca destinul. Pe mine m-au influentat, de exemplu, trei intrebari‑cheie puse de Pierre Yves Morlet, directorul general al Ciel Franta, atunci cand i-am raspuns intr-un mod violent ofertei sale de a conduce Ciel Romania:  “Nu ma intereseaza. Nu ma pricep si nu‑mi place.”

–>> “Nu poti controla decat lucrurile de care esti constient. Lucrurile de care nu esti constient te controleaza pe tine, iar educatia este unul dintre acestea. “

 –>> “In antreprenoriat ai nevoie de stalpi de incredere: familie, parteneri, prieteni.“

–>> “In business am facut de toate, nu doar management. Spre exemplu, eram doar patru oameni la Ciel la inceput.”

–>> “Am facut o gramada de greseli din care am invatat enorm. Imi vine sa rad cand imi amintesc ce greseli faceam ca manager. Am avut un mare noroc: in anii 1992-1996 nu aveam competitie. Oportunitatile de atunci mi-au permis sa fac greseli.”

— >> “Care este valoarea adaugata pe o dau clientilor? – o intrebare fundamentala pentru orice antreprenor.”

–>> “Arta pozitionarii este importanta: trebuie sa ne raspundem urmatoarelor intrebari simple – ce, cum si de ce avem de gand sa facem un anumit lucru? Recomand pe acest subiect un TED al lui Simon Sinek care explica importanta DE CE-ului in pozitionare.”

–>> “Ne trebuie omul potrivit la locul potrivit. Ce ar fi sa adaugam si la momentul potrivit atunci cand ne construim echipa. Eu am angajat oameni foarte buni mai devreme sau mai tarziu de momentul potrivit.”

Urmariti Start-Up Wall-Street, un talk-show transmis in direct, in fiecare miercuri, de la ora 12.00, pe Wall-Street.ro. si la Radio Lynx. Un eveniment unic in online-ul romanesc, emisiunea iti ofera ocazia sa alegi doar povestile si sfaturile de care ai nevoie. Sa alegi ce se potriveste pentru businessul tau. Un eveniment esential pentru toti cei care aspira la antreprenoriat.

Read More
Antreprenoriat Featured

Cele 6 etape ale antreprenoriatului: cum apare initiativa

[dropcap]G[/dropcap]lobal Entrepreneurship Monitor (GEM) tocmai ce a publicat un raport consistent cu 86 de pagini despre starea antreprenoriatului la nivel global. Cercetarea, inceputa in 1997 ca un parteneriat academic intre London Business School din Marea Britanie si Babson College din Statele Unite ale Americii, a ajuns in prezent o ampla analiza la realizarea careia contribuie 400 de cercetatori din 99 de tari. Din Romania au participat profesorii de la Facultatea de Economie si Administrarea Afacerilor, Universitatea “Babes-Bolyai” din Cluj-Napoca.

Am citit raportul GEM (pdf) si am descoperit, pentru inceput, o scurta clasificare care ne poate ajuta sa intelegem mai bine antreprenoriatul.

Pe scurt, avem 6 etape de evolutie ale antreprenoriatului, asa cum reiese din graficul de mai jos. Conceptualizarea antreprenoriatului ca proces cu mai multe componente este util pentru evaluarea spiritului intreprinzator in puncte diferite de dezvoltare.

 

  • Antreprenorii potentiali – grupul format din cei care au posibilitati financiare sa inceapa un business, au identificat oportunitatile din piata, dar nu intentioneaza inca sa-si lanseze propriile afaceri. Care este sursa acestei amanari? Frica de esec.

 

  • Hotaratii (Intending to Start) – pentru unii antreprenori potentiali, intentia de a incepe propria afacere este fundamentata de perceptia societatii cu privire la antreprenori, statutul de care acestia se bucura in societate si gradul pozitiv prin care media descrie activitatea antreprenoriala.

 

  • Antreprenorii in curs de formare (Nascent or Just Starting)  – sunt acei antreprenori care au inceput un business propriu dar au mai putin de trei luni pe propriile picioare.

 

  • Noii antreprenori – cei care au intre 3 luni si 3 ani si jumatate la carma propriilor afaceri.

 

  • Antreprenorii consolidati – sunt acei intreprinzatori care au un business mai vechi de 3 ani si jumatate; aici intra si antreprenorii care au iesit dintr-o afacere printr-un exit, dar reprezinta in continuare o sursa-cheie pentru alti intreprinzatori (prin finantari, activitati de mentorat, etc.)

 

  • Antreprenorii-suspendati (Discontinuance) — sunt acei intreprinzatori care au intrerupt activitatea antreprenoriala.

 

Potrivit GEM, din cauza faptului ca anumite conditii care influenteaza antreprenoriatul sunt diferite si foarte complexe de la tara la tara, nu putem concluziona ca o etapa de dezvoltare a antreprenoriatului va duce in mod natural la urmatorul nivel. De exemplu, o economie cu un unumar mare de antreprenori potentiali nu are implicit si o activitate antreprenoriala intensa.

 

Tarile din UE si cele 6 etape ale antreprenoriatului

 

 

 

Read More
Antreprenoriat Featured

Antreprenor 2.0: un proiect care cauta 24 de startup-uri cu potential

[dropcap]O[/dropcap]mul de afaceri Marius Ghenea va fi mentor in cadrul Antreprenor 2.0, un proiect implementat de Fundatia Post-Privatizare si partenerii sai, care isi propune sa dezvolte ecosistemul antreprenorial prin crearea unei retele de antreprenori.

In aceasta etapa a proiectului, se cauta 24 de startup-uri cu potential care vor beneficia de sprijin financiar. De asemenea, prin intermediul unor serii de evenimente in intreaga tara, antreprenori sau viitori antreprenori vor avea ocazia sa invete de la Marius Ghenea, de la alti antreprenori de succes, specialisti sau antreprenori locali cum isi pot imbunatati ideea de afacere si cum o pot transforma intr-un business sustenabil. Participarea la program este gratuita.

In cadrul proiectului se vor organiza 8 conferinte regionale in Bucuresti, Cluj-Napoca, Iasi, Timisoara, Brasov, Craiova, Ploiesti si Constanta, unde participantii isi vor putea valida ideea de afacere alaturi de Marius Ghenea, vor invata de la experti cum sa foloseasca instrumente online in dezvoltarea afacerii si vor afla povesti de succes ale antreprenorilor locali. Calendarul conferintelor il gasiti anexat.

 “Conceptul acestui proiect mi-a placut inca de la prima discutie cu organizatorii. Imi place sa-mi impartasesc experientele si cunostintele legate de antreprenoriat, imi place sa ajut business-urile sa creasca firesc, dar mai ales imi place atunci cand startup-urile pe care le indrum reusesc sa gaseasca nisa pentru succes. Antreprenoriatul inseamna sa daruiesti valoare si sa stii sa-ti pui amprenta acolo unde altii nu au reusit, de aceea sunt increzator ca cele 24 de startup-uri pe care astept sa le descopar vor ajunge in scurt timp afaceri de succes”, spune Marius Ghenea mentor in cadrul proiectului.

Participarea in cadrul proiectului e gratuita.

 

La finalul fiecarei conferinte, in baza formularului de inscriere completat, juriul format din antreprenori de renume va alege 50 de participanti care vor merge in etapa urmatoare. Acestia vor participa la workshop-uri timp de doua weekend-uri consecutive, unde vor invata cum sa isi redacteze propriul business plan. La finalul training-urilor vor fi alesi 20 de participanti care au elaborat planuri de afaceri cu potential economic. Acestia, timp de trei saptamani, vor beneficia de doua sesiuni de mentorat one-to-one alaturi de consultanti care ii vor ajuta sa isi demareze afacerile si sa intocmeasca o strategie de dezvoltare. La final, afacerile vor fi analizate si trei dintre acestea vor fi premiate.

Scenariul este acelasi pentru toate cele 8 orase, astfel ca, la finalul programului, 24 de startup-uri vor fi castigatoare si premiate cu suma de 12.500 de lei fiecare.

 


 

Read More
Antreprenoriat Featured

De la capat: sa construim o cultura a esecului

[dropcap]F[/dropcap]iti spontani si creativi! Puteti face greseli! Imagineaza-ti aceste replici spuse dintr-o data de profesorul de matematica copiilor tai. Sau gandeste-te ca imboldurile apartin sefului tau direct intr-o organizatie care nu tolereaza greseala in mod normal. Cum ti se pare abordarea?

Daca o astfel de comunicare ce incurajeaza greseala ca optiune este prezenta in scoala, firma ori familia ta, inseamna ca esti in locul potrivit. Daca nu, atunci e loc de a imbunatati treburile. La asta m-am gandit atunci cand am interpretat concluziile unui studiu relevant lansat de compania de consultanta Ernst&Young in parteneriat cu Wall-Street.ro: in jur de 50% dintre antreprenori sunt de parere ca societatea si cultura romaneasca este incurajatoare pentru ei, insa doar 12% au raspuns ca esecul este perceput ca o oportunitate de invatare. Mai mult, 32% dintre participantii la studiu considera ca esecul este un obstacol pentru viitoarele proiecte de afaceri, iar 24%, un indicator al lipsei competentelor.

Concluziile interviurilor ne arata o stare de fapt celor care urmaresc societatea romaneasca: suntem inca departe de a deveni o societate care acorda sprijin antreprenorilor, in plus avem o tendinta de descurajare pentru asumarea riscului in start-up-uri. Imbunatatirea comunicarii privind succesul si inseosebi insuccesul antreprenorilor, promovarea oportunitatilor de cariera si dezvoltare personala oferite de antreprenoriat ar trebui sa devina actiuni cu prioritate zero cu impact asupra imbunatatirii culturii antreprenoriale in urmatorii ani.

Cifrele din studiul de mai sus nu sunt intamplatoare si deloc surprinzatoare: potrivit unei alte cercetari, romanii sunt unii dintre cei mai tematori intreprinzatori mondiali. Concret, un procent de aproape jumatate (45,99%) din populatia adulta a Romaniei evita sa-si infiinteze o firma noua de teama unui esec financiar. Aceasta atitudine antreprenoriala pozitioneaza Romania pe un loc fruntas in topul tarilor pesimiste in participarea la mediul de afaceri. In timp ce tot mai multi tineri asteapta in zadar reglementari etatiste care sa stimuleze crearea de firme noi, ar trebui sa ne concentram, in opinia mea, pe dezvoltarea atitudinii antreprenoriale prin largirea bazei de educatie in domeniul afacerilor pe cont propriu si cu povesti despre insucces, greseli, falimente si esecuri antreprenoriale. Trebuie sa invatam sa acceptam esecul, trebuie sa-l luam ca atare, ca ceva natural si firesc. Inovatia ia nastere mai ales in organizatiile care isi asuma riscuri, iar acest lucru este aproape imposibil de realizat de catre aparatul de stat, asa ca este necesar ca mediul privat sa-si rafineze calitatea de a merge mai departe.

In fapt, calitatea unui antreprenor este sa stie “sa nu rateze un esec”. O stim de la intreprinzatorii din jurul nostru: esecurile te aduc pe pamant, te aduc pe drumul cel bun si, cu cat le faci mai la inceput, e mai bine si te pot indrepta. Daca le faci mai tarziu, risti sa te prabusesti de la o inaltime mai mare. Auzim, de asemenea, sfaturi de la mentori, oameni de business: mergeti din esec in esec fara sa va pierdeti entuziasmul! Ei bine, feedback-ul acesta nu il vei primi de la un birocrat angajat al unei institutii guvernamentale. E simplu: in timp ce o instutitie de reglementare iti toarna cenusa in cap pentru greselile facute, un actor privat dezinteresat iti poate arata (chiar prin greselile proprii) cum sa te concentrezi asupra aspectului pozitiv al “datului in bara”, astfel incat sa folosesti fiecare esec ca o trambulina pentru urmatorul pas catre realizarea obiectivului initial.

Sa luam un exemplu proaspat: una dintre cele mai importante stiri ale anului in mediul de business a fost, fara indoiala, falimentul Mic.ro. Ca multe evenimente din viata lui Dinu Patriciu, acest moment a fost analizat si intors pe toate fetele. Pe noi ne-a interesat exclusiv esecul antreprenorial al miliardarului, astfel incat am cautat alaturi de colegii mei adevaratele explicatii de piata ale insuccesului unui proiect de retail: capital pentru investitii si operatiuni insuficient, management al categoriilor de produse defectuos, o imagine inconsistenta la nivel de grup, etc. Consider ca intr-o societate in care povestile de afaceri sunt abordate din perspectiva politica ori de tabloid, ar trebui sa avem mai multe articole si evenimente in care sa ne fie prezentata si psihologia esecului in business. De asemenea, inainte de a aborda in emisiunile despre antreprenorii romani (seria de intalniri in direct Start-Up Wall-Street) aspectele tehnice ale demararii unei afaceri, discutam mai ales despre unele lectii dureroase pe care oamenii de business le-au invatat: greselile lor care i-au costat sute de mii euro. Auzim si citim tot timpul despre succesele oamenilor de afaceri, dar nu prea mult despre esecurile lor. Ca atare, ar fi sanatos sa acceptam greselile si sa invatam din ele: sa incepem in familie, sa continuam pe bancile scolii, apoi in organizatiile in care lucram sau pe care le cream si, bineinteles, tot procesul sa fie completat de o expunere obiectiva a esecurilor in media (online, bloguri, presa scrisa, TV, etc.)

Singura cale in care esecul devine folositor este atunci cand invatam de pe urma acestuia. Daca vom continua sa esuam si sa tot esuam in procesul invatarii, atunci chiar vorbim despre o nereusita totala. In fond, un esec consta intr-un proiect care nu functioneaza, iar o greseala are ingredientele unui esec repetat. Fara indoiala, lectiile ar fi mai usor de invatat intr-o piata libera, fara constrangeri guvernamentale, intr-un spatiu in care profiturile si pierderile sunt in intregime determinate de succesul sau esecul inregistrat de antreprenor in adaptarea productiei la cererea consumatorilor. Caci succesul sau esecul unui antreprenor, ca specualator, depinde de corectitudinea anticiparilor sale referitoare la evenimente incerte, nu-i asa? Daca da gres in intelegerea lucrurilor care se vor petrece, soarta sa este pecetluita: falimentul. Insa, nu mai trebuie aratat cu degetul de societate, ci, din contra, ar trebui studiat intens astfel incat esecul sa devina o cale de invatare. Modul in care privim esecul celor din jurul nostru este superficial, asa ca recomand sa incepem cu lucruri simple, inspirate din abordarea americanilor, precum in filmul de mai jos, iar apoi sa construim incet-incet un Institut National al Esecului, exclusiv privat. Doar asa ne vom explica mai usor esecul privatizarilor, al dreptei politice, negocierile esuate de la Bruxelles, insuccesul in afaceri sau neizbanda romanilor pe pietele externe.

Publicat in sectiunea de Opinii, Wall-Street.ro.

Read More
Featured

Linkuri asortate pentru antreprenori: cine e seful?

[dropcap]C[/dropcap]ine e seful: o analiza despre cum, cand si daca antreprenorii angajeaza un CEO. ReidHoffman.org.

Tranzactie oarba: tot mai multi investitori privati de tip business angel investesc in afaceri via internet. The Wall Street Journal.

Cunoaste-ti angajatorul: 5 lucruri de stiut daca vrei sa lucrezi pentru un start-up. VentureBeat.com.

Testul antreprenorial: cate firme au inregistrat romanii in 2012. Wall-Street.ro

Urmatorul Richard Branson: raspunsuri la 5 intrebari pe care si le pun antreprenorii. Forbes.com

Infografic: daca esti antreprenor sau vrei sa devii unul, trebuie sa treci cat mai usor peste momentele grele. Acest infografic prietenos iti va fi util. Entrepreneur.com

Statul si antreprenorii: un exemplu bun despre cum planificatorul central descurajeaza antreprenoriatul. Smallbiztrends.com

Antreprenor de urmarit: discretul Dragos Bilteanu, antreprenor de top la 35 de ani, este unul dintre cei mai puternici investitori imobiliari din Romania. Forbes.ro.

Intreprinzator in turism: cum a ajuns un ghid turistic sa conduca un business de 37 de milioane de euro pe an. BusinessMagazin.ro.

Read More
Antreprenoriat Featured Start-Up

INFOGRAFIC: 1 MILIARD de antreprenori in 2020

[dropcap]C[/dropcap]el mai bun infografic citit astazi anticipeaza faptul ca vor fi 1 miliard de antreprenori in 2020. Numarul antreprenorilor se ridica la 380 milioane in prezent.

Poate fi 2013 un an mai bun pentru antreprenori?

Da. 2013 poate fi anul antreprenoriatului, iar acest lucru depinde exclusiv de mediul privat, adica de actiunile individuale ale fiecaruia dintre noi. Vor mai fi firme care vor parasi piata si in 2013, insa antreprenoriatul, ca filosofie de viata, poate fi vedeta anului. Atunci, de ce sa nu fii tu unul dintre intreprinzatorii care vor pune umarul la cresterea spiritului intreprinzator din Romania si, mai mult, sa castigi mai multi bani de pe urma acestui “pariu” profesional?

In prezent, antreprenoriatul are o conotatie dubla: o incercare de a opri somajul si, in acelasi timp, o forma de imbogatire, si cum in lumea intreaga problemele vor continua, 2013 pare a fi un an bun pentru cei care vor sa rezolve astfel de situatii. Aproape la fel de mult precum protestatarii au schimbat lumea in 2011, iar corporatiile au influentat mersul economiei in 2012, actiunile de antreprenoriat pot face acelasi lucru in 2013.

 

 

Sursa infografic: fundersandfounders.com

Read More
Antreprenoriat Books Featured

Ghid practic de antreprenoriat: prefata cartii

Am contribuit cu placere la pregatirea Ghidului Practic pentru Antreprenori, o carte despre antreprenoriat scrisa colectiv de oameni de afaceri din Romania, membri ai comunitatii Romanian Business Leaders.

Public prefata cartii in randurile de mai jos.

 Aceasta carte este rezultatul unui demers lung si de echipa. A inceput in luna aprilie 2012 si este buna de citit la finalul anului. Ai in mana un ghid de antreprenoriat scris intr-un limbaj colocvial si usor de citit, care te surprinde prin concretetea informatiilor si a sfaturilor creionate de antreprenorii si managerii din Fundatia Romanian Business Leaders. 

 

In esenta, ghidul este un proiect antreprenorial (a inceput de la zero, a fost dezvoltat pe baza unui plan bine definit si are obiective masurabile). Nu stiu cum o sa primeasca un astfel de ghid un antreprenor cu cativa ani de experienta, dar imi e clar ca tie, viitor intreprinzator, o sa-ti fie utila. Iti va placea. Capitolele sunt valoroase prin continutul lor, experientele autorilor ghidului sunt relevante, iar scriitura te prinde.

„Ghidul de antreprenoriat” publicat de Fundatia Romanian Business Leaders, o carte care se adreseaza intreprinzatorilor aspiranti si liderilor afacerilor de maine, este impulsul editorial de care ai nevoie pentru a incepe un proiect antreprenorial.

Ca jurnalist de business, ma simt bine in preajma antreprenorilor cu care interactionez si despre care scriu zilnic si imi face placere sa vorbesc despre ei. De ce? In primul rand, pentru ca antreprenorii creeaza businessuri, genereaza locuri de munca. Un antreprenor este un mijlocitor intre capital si forta de munca. In al doilea rand, pentru ca intreprinzatorii au o imagine proasta in Romania. Sunt atat de multi antreprenori de valoare care nu ies in fata. Daca te duci in Statele Unite ale Americii si spui ca esti antreprenor, vei fi privit bine. Aici lucrurile nu stau (inca) asa. In al treilea rand, acestia sunt ignorati de guvernanti. In al patrulea rand, o economie care se bazeaza preponderent pe afacerile mici face fata mai usor socurilor externe. Al cincilea argument este ca avem nevoie de alte modele.

Ce si cum s-a intamplat sa avem acest ghid posibil? O organizatie formata exclusiv din oameni din mediul privat – Fundatia Romanian Business Leaders – si-a propus sa creeze o platforma de actiune pentru lideri autentici si initiative concrete. Primul pas a fost facut: ghidul de antreprenoriat pe care il ai in mana.

Cum au reusit antreprenorii si managerii, autorii acestui ghid, sa ajunga la acest produs editorial? Prin acea capacitate intelectuala care diferentiaza omul de animale: cooperarea, pe baza unor sentimente de simpatie si prietenie, precum si un sentiment de apartenenta la o comunitate. Economistul Ludwig von Mises spune in „Actiunea umana”  ca nu trebuie sa uitam niciodata ca “trasatura caracteristica a societatii umane este cooperarea deliberata; societatea este un rezultat al actiunii umane, al urmaririi constiente a atingerii unor scopuri”. Tot de la Mises aflam ceea ce, cu siguranta, oamenii din business cunosc si au concretizat in exercitiul scrierii „Ghidului de antreprenoriat”: experienta il invata pe om ca actiunea in cooperare este mai eficienta si mai productiva decat actiunea izolata a indivizilor auto-suficienti.

Le suntem recunoscatori tuturor celor de mai jos. Toti ne-au pus la indemana cu darnicie o parte din timpul lor: Daniela Cretu, John Maxwell Team, Felix Daniliuc, Raiffeisen Leasing, Radu Manolescu, KM Trust, Mihail Marcu, MedLife, Robert Maxim, Ensight Management Consulting, Felix Patrascanu, Fan Courier, Luminita Roman, AIMS Human Capital, Nicoleta Stoian, Vitafoam si colaboratorilor Ina Badarau, Beatrice Galatanu, AIMS Human Capital, Flavia Matei, Ensight Management Consulting, Sanziana Oghina, Dorin Preda si Sorin Tranca, Friends Advertising.

Claudiu Vrinceanu, redactor-sef Wall-Street.ro

 

 

 

Read More
1 2