Mi se întâmplă să trec prin filtrul experiențelor anterioare orice idee, acțiune media, proiect nou și campanie de marketing atunci când le discut cu partenerii mei – clienți, colaboratori și organizații suport – din perspectiva comunicării, a creării de conținut și a tacticilor de PR. Sincer să fiu, îmi place pentru că-i un exercițiu practic și mă bucur când rememorez anumite amintiri profesionale.
Tocmai în acest context – al deciziilor bazate pe experiențe anterioare – îți prezint succint patru lecții care pot fi utile în definirea și implementarea strategiilor de comunicare. Direct de la firul ierbii, pe baza următoarelor experiențe prin care am trecut în ultimii 15 ani.
Experiența din guvern
Este o provocare să comunici activ dintr-un rol vremelnic la conducerea unei organizații publice: minister, agenție, consiliu județean sau primărie. De regulă, ești încorsetat de trei mari idei: “Este sănătos să comunici atunci când livrezi/finalizezi proiectul”, “Este important să implementezi un proiect concret imediat de la instalare (Quick win strategy)” și “Trebuie să fii consecvent(ă) în comunicare” (implementează și lansează proiecte recurente/similare). Ei bine, cam așa a fost la mine când am avut privilegiul să dețin rolul de secretar de stat în Ministerul Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri, cu atribuții în investiții străine, IMM-uri, ajutoare de stat, turism și relația cu mediul de business în 2016.
Totuși, îmi permit să împărtășesc o lecție învățată printr-un studiu de caz simplu:
🚀 Implică stakeholder-ii in proiectele mari de comunicare
În momentul în care a fost lansată, la nivel de guvern, inițiativa pentru ”Activarea Potențialului Economic al Sectoarelor Culturale și Creative din România”, am implicat toți stakeholderii interesați înainte și după momentul lansării studiului ”Sectoarele culturale și creative din România. Importanța economică și contextul competitiv”, eveniment ce a avut loc la NOD Makerspace (fosta Fabrică de bumbac). În scurt timp, demersul a prins contur și, pe fondul unui interes crescut din partea tuturor stakeholder-ilor, la nici două luni de la momentul lansării, grupul de lucru s-a transformat într-o comunitate care a reunit actori semnificativi din mediul public și privat, la cel mai înalt nivel.
Experiența coordonatorii unei platforme/comunități pentru antreprenori
Sunt implicat activ în mai multe proiecte faine, fiind unul dintre inițiatorii Start-Up Bridge, proiectul Fundației Romanian Business Leaders (RBL) de internaționalizare a firmelor de tip startup și scaleup. Aici am oportunitatea comunicării constante a unor inițiative demne să ajungă la publicurile tință: antreprenorii și managerii care dezvoltă firme cu potențial de creștere. Iar sfatul meu este simplu, dar atenție, implică un efort de documentare:
🚀Fundamentează și comunică DE CE-ul strategic pe baza unei cercetări de piață, indice sau barometru și comunică public concluziile acestui studiu. Proiectul îți validează anumite ipoteze, îți întărește încrederea publicului specializat și, la fel de important, îți oferă o platformă de comunicare recurentă pentru o perioadă de câteva luni de zile (prin conferințe, blog posts, comunicate de presă, conținut pentru social media).
Experiența coordonării unui proiect media
Să te citeze o publicație sau televiziune concurentă era un lucru greu de văzut în urmă cu 10-15 ani. Nu din cauza orgoliilor, ci mai degrabă pentru că fiecare entitate media își propunea să le facă pe toate. Televiziunile, publicațiile scrise și platformele online își propuneau să creeze conținutulpe cont propriu. Ei bine, lucrurile s-au mai schimbat între timp, iar azi vedem televiziuni care se citează constant sau publicații care își pun link la sursă primară. Din experiența mea, de pe vremea când coordonam Wall-Street.ro și organizam evenimente de business, am două recomandări scurte:
🚀Creează conținut exclusiv în evenimentele proprii și vei avea citări/endorseri/backlink-uri + creează cel puțin un parteneriat (media) cu o organizație complementară.
Experiența comunicării în nume propriu/brand personal
Mi se întâmplă frecvent să fiu citat, intervievat sau invitat în emisiuni/programe de știri ale televiziunilor. De cele mai multe ori, invitațiile sunt spontane (este firesc) și, deși acest lucru este de multe ori greu de realizat, reușesc să mă pregătesc cel puțin 10 minute pentru fiecare intervenție.
🚀Recomandarea este simplă: documentează-te chiar dacă ai oportunitatea unui sincron TV de două minute care va fi transpus la televizor în doar 20 de secunde.
Mi-ar plăcea să vă povestesc și despre a cincea perspectivă – a experienței într-o corporație – dar nu am lucrat într-o multinațională, așa că o provoc pe colega mea, Ioana Prândurel, specialist în marketing, cu mai multe joburi corporate, să îmi spună un lucru concret învățat de acolo dpdv al comunicării publice.
Ioana? 🙂