Antreprenoriat Economie

ANALIZĂ. Cât de mare este viteza de recuperare a creanțelor în România

Mă bucur când lucrez pe zona de PR, content strategy și media relations cu firme ca Termene.ro, un scaleup românesc care crește frumos în România. Săptămâna aceasta am publicat urmatoarea analiză interesantă, cu un media coverage foarte bun în presa de business și generalistă.

Viteza de recuperare a creanțelor a ajuns la 85 de zile în rândul firmelor din România, conform celor mai recente date, din anul 2018, în scădere față de nivelul din 2017 (94 de zile), relevă o analiză Termene.ro, realizată cu prilejul lansării redBill, instrumentul care oferă transparență afacerilor și sănătate fluxului de numerar: o bază de date publică în care orice companie poate să raporteze facturile neîncasate de la clienți.

Studiul realizat de Termene.ro indică o scădere semnificativă a duratei de timp în care o companie își recuperează creanțele, valoarea monetară a acestora este într-o creștere vizibilă. Dacă în 2008, an premergător crizei economice, creanțele se recuperau în medie în 80 de zile, în plină criză (anul 2010) această durată a crescut la peste 110 zile, după perioada de stagnare  2011 – 2014 cu durate de aproximativ 105 – 106 zile.

În același timp, valoarea creanțelor totale existente la nivel economic la finalul anului 2017 (ultimul an pentru care există centralizate toate datele financiare) se aproprie de  valoarea record de 350 miliarde de lei, dublul anului 2008, anul de boom economic premergător crizei, reiese din analiza Termene.ro realizată cu ocazia lansării redBill – Biroul facturilor neîncasate. Prin utilizarea redBill, instrument disponibil gratuit în platforma Termene.ro, firmele au acces la informații noi, actualizate, și astfel pot evita ori se pot pregăti mai bine față de toți partenerii de business. Pentru anul 2018 este de așteptat ca valoarea acestora să depășească pragul de 350 miliarde lei.

Antreprenorii și managerii se pot informa pentru a identifica clienții bun-platnici

Insolvența reprezintă insuficiența fondurilor bănești disponibile pentru plata datoriilor (furnizori, bănci sau proprii angajați), o firmă cu risc de intrare în insolvență fiind una care se apropie vertiginos de această situație. O firmă care plătește greu furnizorul (de obicei, primul amânat în caz de fonduri insuficiente) înseamnă un furnizor care își recuperează greu creanțele.

O dovadă a faptului că în continuare există o pondere însemnată de firme care plătesc greu, determinând neîncasarea creanțelor este raportul de doar 1/3 companii (aproximativ 36%) care au un risc scăzut sau foarte scăzut de intrare în insolvență.  Pe de altă parte, tot 1/3 companii (aproximativ 35% din totalul companiilor existente) au un risc foarte mare de intrare de insolvență, iar pentru restul de companii situația poate fi catalogată drept incertă – fie au un risc mediu fie au un risc care nu poate fi determinat, potrivit studiului Termene.ro realizat cu ocazia lansării produsului redBill, care oferă informații despre comportamentul de plată al firmelor de interes și instrumente de încasare rapidă a creanțelor.

„Înainte să încheie un contract de colaborare cu o firmă cu risc ridicat de insolvență, antreprenorii și managerii se pot informa din cât mai multe surse despre comportamentul de plată al acesteia, iar instrumentul redBill îi ajută în acest sens.   Totodată, dacă un antreprenor sau manager conștientizează că are un potențial client ce poate intra oricând în incapacitate de plată generându-i probleme serioase de cash – flow, atunci are în vedere impunerea unor termene de plată mult mai stricte”, declară Adrian Dragomir CEO al Termene.ro.

Pe măsură ce afacerile cresc, acestea au nevoie de informații despre comportamentul de plată al clienților

Anual, în România se înființau între 40.000 și 60.000 de companii noi, cu excepția ultimilor doi ani, când numărul acestora a depășit 90.000 de înființări/an. Acest lucru a generat atât lucruri pozitive precum creșterea cererii de bunuri, servicii și lucrări de tip business to business și implicit diversificarea portofoliului, dar în același timp si efecte negative precum creșterea numărului efectiv de clienți care nu își vor plăti datoriile la timp, cauzând o viteză crescută de recuperare a creanțelor.

Cât timp afacerea este la început,  numărul de clienți este redus,  iar antreprenorul poate ajunge să-i cunoască pe toți personal din perspectiva comportamentului de plată. Pe măsură ce afacerea crește, iar numărul de clienți se diversifică, acest lucru devine tot mai greu de realizat, fiind nevoie de folosirea produsului redBill – Biroul facturilor neîncasate, prin care noii clienți să poată fi verificați rapid.

Apropierea de consumatorul final – garantul plății la termen

Depărtarea de consumatorul final are cel mai mare impact în durata medie de recuperare a creanțelor. Pe fluxul tehnologic, magazinele de comerț cu amănuntul recuperează banii în medie in 35 de zile, pe când furnizorii acestora – cei care practică comerțul cu ridicata sau companiile din producția alimentară în 82 de zile, potrivit analizei Termene.ro.   Mai departe, ultimul in fluxul descris este compania din sectorul agricol, furnizorul primar  al întregii industrii  care-si recuperează banii în peste 160 de zile.  Transportatorul, un liant în acest flux, are o durată medie de recuperare a creanțelor de aproximativ 90 de zile.

„Daca eu, ca antreprenor, încasez greu, din acest motiv, la rândul meu, plătesc greu. Îmi amân dividendele, apoi încep să-mi amân la plată  furnizorii, apoi creditorii și în ultimă instanță chiar și proprii angajați. La rândul său, furnizorul meu, care este amânat, are aceleași dificultăți. Având în vedere că cel care dă drumul la bani este cel care vinde consumatorului final fie ne reprofilăm cu toții pe astfel de business-uri, fie apelăm la soluții precum este redBill – Biroul facturilor neîncasate, prin care ne putem cunoaște prin prisma experienței altora comportamentul de plată al clientului nostru”, a declarat Adrian Dragomir, CEO al Termene.ro, care este de părere că orice zi de întârziere creează o reacție în lanț de tip domino.

Claudiu Vrinceanu
Lucrez cu antreprenori și manageri din firme de tip startup și scaleup și îi ajut pe zona de PR + cresc ecosistemul antreprenorial românesc în fiecare zi. Pentru mai multe analize și informații utile, abonează-te la noutățile blogului meu: https://claudiuvrinceanu.ro/abonare-noutati/
You may also like
Incurajarea antreprenoriatului: ce este de facut
Cei mai mari parteneri comerciali ai Romania: cateva idei despre internationalizare si exporturi

Leave Your Comment

Your Comment*

Your Name*
Your Webpage

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Read previous post:
VIDEO. Potenţial de inovare în HealthTech. Studiu de caz: Oncochain

Am lucrat, cunoscut și interacționat direct cu peste 500 de antreprenori români doar anul acesta. În calitate de ambasador al...

Close