Am lucrat în ultimul an cu foarte mulți soloprenori, adică acei antreprenori solo, fie freelanceri, fie cei care preferă să-și dezvolte proiectele și businessul cu specialiști și resurse prin externalizare. Pe plan global, afacerile soloprenorilor sunt tot mai vizibile și reprezintă astăzi 9% din totalul activității antreprenoriale, conform celui mai nou studiu Global Entrepreneurship Monitor (GEM). În multe țări, inclusiv în România, antreprenoriatul de tip solo reprezintă o plasă de siguranță, în contextul unor ajustări economice, sau de confort, în condițiile unui ciclu economic caracterizat printr-o criză de personal specializat și experimentat.
Brazilia este țara cu cea mai mare pondere a antreprenorilor care operează în businessuri solo, cu 53% dintre firme care nu au nici măcar un co-fondator sau vreun angajat, potrivit studiului GEM. Cea mai mare țară din America de Sud a trecut printr-o recesiune profundă în perioada 2014-2017, lăsând astfel specialiștilor foarte puține opțiuni pe piața muncii.
Madagascar este statul cu al doilea procentaj de soloprenori (30%). Pentru prima oară, studiul Global Entrepreneurship Monitor a măsurat și implicarea angajaților din „gig economy“ (adică mediul în care pozițiile temporare sunt comune și companiile contractează angajați independenți pentru proiecte pe termen scurt), și din sharing economy, adică acei oameni faini pe care îi vedem tot mai des în marile orașe din România, bicicliștii care îți livrează cumpărăturile și îți aduc prânzul la birou, proprietarii care îți inchiriază casele pentru vacanțe sau șoferii care îți duc copiii acasă cu mașină lor personală. Studiul care analizează situația în 27 de țări (România nu este inclusă; pentru asta, o organizație de business ar trebui să susțină financiar cercetarea) relevă că angajații din „gig economy“ și cei din „sharing economy“ sunt mai predispuși să între în antreprenoriat.
Cu siguranță, acest lucru este adevărat și în România: angajații din „gig economy“ ar fi mai motivați să între în antreprenoriat din cauza salariilor mai mici, iar cei din „sharing economy“datorita expunerii constante față de clienți, accesului la tehnologie și libertății dobândite datorită activității profesionale în organizații ca Uber, Taxify, Airbnb sau Glovo.
În studiul Global Entrepreneurship Monitor surprinde, pe de o parte, frecvența antreprenoriatului de tip solo din multe țări europene: Olanda (23%), în Spania, Marea Britanie, Italia, Germania și Suedia, mai mult de 15% dintre antrepreori au început pe cont propriu și anticipează că vor continua în acest sens.
Ce-i, iarăși, interesant: cele mai inovatoare și antreprenoriale economii pe care eu le cunosc și le studiez constant sunt, de fapt, și țările cu cele mai mari procente ale angajaților din gig economy și sharing economy: Coreea de Sud (21,5%), Israel (12,3%), Chile (11,2%) Irlanda (10,9%) și Statele Unite ale Americii (10,8%).
Fie că ești soloprenor, manager într-o companie românească, specialist în administrație publică sau corporatist și vrei să intri în antreprenoriatul cu viziune globală, te invit la Meetup-ul RisersNet de luni seară, 25 februarie, pe care îl organizez la V7 Startup Studio. RisersNet este un proiect de construcție de comunitate de potențiali fondatori de startup. Înscrie-te aici.