[dropcap]C[/dropcap]um astazi, 20 martie, este sarbatorita Ziua Internationala a Fericirii, m-am intrebat daca exista vreo relatie intre fericire si antreprenoriat. Si invers.
Sa filosofam putin inainte de a citi trei studii sociologice relevante. Daca analizam intelepciunea lui Montaigne, viata este mai pretioasa decat filosofia, iar o fericire adevarata – chiar imperfecta, asa cum este orice fericire – valoreaza mai mult decat o fericire ideala, care nu-i altceva decat mit sau minciuna. Cam asa e si cu antreprenoriatul, cel putin asta reiese din ce ne impartasesc antreprenorii: “sa mergem pana la capat!”. De asemenea, auzim ca a fi antreprenor implica multa munca si, implicit, depasirea unor bariere dificile. Spre comparatie, nici fericirea nu inseamna odihna, ci este o silinta care ne duce la reusita sau un esec pe care trebuie sa-l depasim. Astfel, nu exista antreprenoriat fara indrazneala, la fel nu exista fericire fara curaj, cee ce da dreptate stoicilor.
Dar nu exista fericire nici fara placere, ceea ce-i da dreptate lui Epicur. La fel e si cu antreprenoriatul, cel putin asta releva studiile de mai jos. Fericirea nu se rezuma asa mult cu a fi ori cu a avea, ci consta in I. actiune (antreprenoriatul implica, de asemenea, multe actiuni concrete), II. iubire (vezi Arta iubirii si antreprenoriatul: care este legatura?) si III. placere (tradusa prin starea de multumire).
Pe langa observatiile calitative (multi aveti printre voi prieteni, familie sau chiar ati fost/sunteti intreprinzatori), merita sa studiem, de asemenea, cateva studii despre corelatia dintre antreprenoriat si starea de multumire.
1. Primul studiu este The Global Entrepreneurship Monitor, cercetare anuala care monitorizeaza activitatea antreprenoriala la nivel mondial si care analizeaza atent tema fericirii in randul antreprenorilor (pag 62). Cel mai recent studiu, realizat pe baza studierii a 197.000 de oameni din 70 de tari, analizeaza un indicator relevant in sociologie, starea de bine subiectiva, prin masurarea acordului/dezacordului fata de enunturi ca “Daca ar fi sa o iau de la inceput, nu as schimba nimic” sau “Conditiile si caracteristicile vietii mele sunt excelente”. O concluzie interesanta este ca, absolut in toate regiunile, antreprenorii au manifestat rate mai mari de acord fata de starea de bine in comparatie cu respondentii care nu sunt in faza de start-up sau nu detin un business. Desi aceste rezultate sunt strict exploratorii, acestea arata, in mod evident, ca implicarea in activitati antreprenoriale poate fi corelata cu niveluri mai inalte de auto-multumire.
2. Un al doilea studiu (PDF) descrie o corelatie directa intre cat de antreprenoriala este o societate si nivelul national de fericire. Astfel, tarile cu un “scor” bun pentru Indicele GEDI (Global Entrepreneurship Development Index stau bine si la nivelul starii de satisfactie deplina. Cauzalitatea este bi-directionala.
3. Al treilea raport, realizat de profesorii de la Wharton, analizeaza raspunsurile a 11.000 absolventi de programe de MBA, care au corelat nivelul fericirii personale cu job-ul actual, cariera si echilibrul loc de munca – timp liber. De notat este faptul ca grupul studiat nu este orientat neaparat spre antreprenoriat: majoritatea absolventilor aveau joburi in sistemul bancar, consultanta si servicii financiare, iar 20% dintre acestia si-au incercat norocul pe cont propriu.