Tag Archives: taxe

Featured Start-Up

Dam de baut doar pentru atat?

Urmaresc in fiecare an topul Bancii Mondiale privind mediul de afaceri. Daca anul trecut intrebam cititorii daca stiu cat de usoara este viata lor, de antreprenori, discutia de acum ar trebui purtata pe un ton detasat caci suntem in campanie electorala.

Ma amuza, totusi, replica premierului Victor Ponta catre ministrul IMM-urilor, Florin Jianu:

“Domnule ministru Jianu, ar trebui sa dati dumneavoastra de baut azi, pentru ca Romania a urcat de pe locul 73 pe locul 48 in topul tarilor, mult inaintea altor tari europene, o crestere de 25 locuri intr-un singur an.”

Realitatea este, de fapt, ca Romania NU a urcat 25 pozitii in topul Bancii Mondiale privind mediul de afaceri. De fapt, Banca Mondiala a schimbat metodologia studiului, prin care avansul Romaniei este de doar doua locuri, ceea ce plaseaza tara noastra in urma Rwandei.

Datele de mai jos arata cat de prietenoasa este Romania pentru antreprenori.

 

 bancamondialadoingbusiness

 

Ok, vedem in datele de mai sus ca Romania a evoluat in ceea ce priveste imbunatatirea sistemului de plata a taxelor, cele mai multe dintre firme folosind in prezent sistemul electronic. Raportul arata ca plata online cu cardul de credit a taxelor si contributiilor a devenit posibila in perioada 2013-2014.

Dar sunt cifrele de mai sus chiar atat de bune incat guvernantii trebuie sa dea de baut? Mai degraba nu. Antreprenorii simt pe propria piele cat de neprietenos este mediul de reglementare pentru intreprinzatori si cat de mare este problema (ne)respectarii conditiilor contractuale intre actorii economici.

Read More
Featured

Viata de antreprenor: cat de mare e povara taxelor pe salarii

[dropcap]D[/dropcap]aca angajatii romani lucreaza aproximativ sase zile pe luna doar pentru a-si plati taxele salariale catre stat, similar cu cehii, cu o zi mai putin decat ungurii dar aproape dublu comparativ cu ucrainienii, angajatorii locali platesc catre stat contributii sociale de aproximativ 400 de euro la un salariu de 1.000 de euro, potrivit Accace.

Situatia in tarile comparate in ceea ce priveste contributiile datorate statului de catre angajatori este destul de echilibrata, cu exceptia Poloniei, unde angajatorul datoreaza cele mai scazute taxe pentru plata unui salariu net de 1.000 de euro. La polul opus se situeaza Cheia, unde angajatorul plateste taxe care aproape ating pragul de 500 de euro, pentru a acorda acelasi salariu net.

Deoarece majoritatea angajatilor isi negociaza salariul net, foarte multi dintre acestia nu sunt cu adevarat constienti ca diferenta dintre salariul brut si cel net reprezinta timpul de lucru efectiv pe care acestia il presteaza intr-o luna doar pentru a-si plati toate aceste taxe catre stat. (Accace)

Studiul ia in calcul contributiile sociale si impozitul pe venitul obtinut din salarii valabile la sfarsitul lunii noiembrie, in sase state din regiune, respectiv Ucraina, Polonia, Ungaria, Slovacia, Romania si Cehia, datorate de angajatii cu un salariu net de 1.000 de euro, cu un program normal de lucru de opt ore pe zi, timp de 21 de zile pe luna.

Cele mai ridicate taxe platite de angajat, respectiv contributiile sociale si impozitul pe venitul din salarii, le regasim in Ungaria, urmata de Cehia si Romania. Polonia si Slovacia au aproximativ acelasi nivel al taxelor totale platite de angajat, iar angajatii ucrainieni platesc cel mai putin.

Read More
Economie Featured

Agenda obligatiilor fiscale: mai e loc de alte taxe?

[dropcap]I[/dropcap]mediat dupa publicarea bugetului si a modificarilor pe care Guvernul le-a anuntat in sfera fiscalitatii, am luat pulsul economistilor, alaturi de care am dezbatut plusurile si minusurile bugetului, perspectivele politicii monetare, dar si cei mai “aratosi” indicatori macroeconomici ai momentului in cadrul Intalnirilor Wall-Street.ro.

Au fost conturate doua opinii diferite (le gasiti argumentate pe larg aici):

“Opinia mea este ca taxele sunt acolo unde ar trebui sa fie. Mai mult decat atat, eu cred ca exista spatiu fiscal pentru cresteri de taxe si sunt pro crestere de taxe.” Adrian Mitroi, secretar general la CFA Romania

VERSUS

“Legat de impozitul pe proprietate, acesta are doua probleme. Proprietatea mea deja a fost obtinuta din sume impozitate greu. Mi se pare absolut nedrept ca statul sa puna o taxa mare pe apartament ca in urmatorii 10 ani sa mai platesc inca o data valoare apartamentului. Practic, eu l-am cumparat din venitul net. In SUA, omul este ca o firma individuala. Proprietatea respectiva nu este neproductiva. Eu, ca sa muncesc, trebuie sa am unde sa fac un dus, sa dorm, sa pot sa ma duc la serviciu. Desi apartamentul meu nu participa direct la functionarea societatii, acesta are un rol util.” Cristian Paun, profesor de economie

Cred ca antreprenorii stiu cel mai bine cum e cu taxele. In fapt, ei depun tot felul de declaratii lunar. Pentru ei este acest document: Agenda Fiscala_Jan 2013 (PDF) pentru toate lunile din acest an,  realizata de consultantii Ernst&Young Romania.

 

Read More
Economie Featured

Libertate economica: cum stam fata de restul lumii

[dropcap]E[/dropcap]conomia privata fundamentata pe principiile libertatii economice este o conditie elementara a dezvoltarii rapide. Semnele care reflecta un deficit considerabil de libertate economica au fost semnalate aici de catre economistul Lucian Croitoru, iar la nivel guvernamental non-actiunile din ultimul an de zile au aratat ca initiativa privata in materie de proprietate lipseste cu desavarsire.

 

“Foarte frecvent oamenii nu-i inteleg sensul, crezand ca libertatea economica este complet separata de alte libertati si ca aceste alte libertati – pe care ei le socotesc mai importante – ar putea fi prezervate chiar si in absenta libertatii economice. Intelesul libertatii economice este acesta: individul este in masura sa aleaga felul in care doreste sa se integreze in ansamblul societatii. Individul isi poate alege cariera, el este liber sa faca ceea ce doreste sa faca.”

von Mises, “Politici economice. Ganduri pentru cei de azi si cei de maine”.

 

Varianta din acest an a Indexului libertatii economice cuprinde 185 de state prin monitorizarea a 10 indicatori economici. Romania a obtinut un scor de 65,1 in ceea ce priveste libertatea economica si se pozitioneaza pe pozitia 59 in clasamentul Heritage Foundation. Scorul Romaniei este cu 0,7 puncte mai mare in acest an, cu imbunatatiri la gestionarea cheltuielilor guvernamentale si libertatea muncii, care compenseaza o scadere modesta in libertatea fata de coruptie. Romania se afla astfel pe locul 28 dintr-un total de 43 de tari din regiunea Europei, iar scorul sau general este mai mare decat media globala.

Unul dintre criteriile dupa care este evaluata libertatea economica este libertatea fiscala:

Read more about Romania Fiscal Freedom. See more from the 2013 Index.

Un indicator la care trebuie sa ne uitam atent sunt cheltuielile guvernamentale, pentru ca stim ca mai multi bani pentru acestea inseamna mai putini pentru consumul privat si pentru investitiile private.

 

In functie de indicatorul economic drepturi de proprietate, Romania este sub media mondiala, insa am facut progrese in ultimii ani.

 

Read more about Romania Property Rights. See more from the 2013 Index.

Din pacate, este vizibila reducerea libertatii in fata coruptiei. Cauza? Ne arata institutia americana Heritage Foundation: sistemul judiciar ineficient, ceea ce afecteaza fundamentele libertatii economice si oportunitatile de crestere economica pe termen lung.

 

La final, este interesanta situatia din Europa: nordul este mai liber din punct de vedere economic, in timp ce sudul este mai etatist si interventionist.

Read More
Economie Featured

Teme economice de urmarit in 2013

[dropcap]C[/dropcap]are sunt subiectele interne ce vor conta cu adevarat in 2013? Le-am scris mai jos, insa lista temelor economice relevante ramane deschisa: va invit sa o completam impreuna. Veti observa ca toate ideile se invart in jurul unei realitati tot mai evidente: guvernele nu au cum sa finanteze intruna refacerea economiei.

Vom plati mai multe plati la stat in 2013?


Este foarte posibil!
Taxele vor creste in 2013, caci, nu-i asa, am trecut de marele an electoral, in care politicienii ne-au “scutit” de salturi consistente ale taxelor. In primul rand, pentru a-i oferi unui angajat un salariu net de 1.000 euro, un antreprenor va plati in continuare dari de 820 euro si, mai subtil, statul va actiona in continuare intr-un mod foarte creativ prin taxe care nu apar in Codul Fiscal, cum sunt taxele parafiscale, fixate de institutiile care le percep.

In conditiile in care impozitarea diferentiata a veniturilor nu va fi probabil introdusa in acest an, ramane totusi o certitudine pentru mediul de business: firmele vor fi obligate sa achite anual 40 de plati, iar timpul necesar conformarii cu legislatia fiscala va fi de aproximativ 216 de ore anual (vezi graficul PwC de mai jos).

Vom atrage mai multe investitii straine?

Da. Ca urmare a efectului de baza, dupa un an 2012 care a fost slab din perspectiva investitiilor straine, ar trebui sa avem o crestere. Insa, anticipez ca mediocritatea va caracteriza procesul de atragere a investitiilor straine.

In primul rand, predictibiliatea fiscala va fi subreda. In al doilea rand, daca vom cauta grupul fata de care guvernantii sunt in mod constant impotriva, acesta este format din investitorii straini. Nu este sustenabil si suficient sa ai o oarecare stabilitate economica si sa mentii cota unica de impozitare pentru a atrage mai multe investitii straine, mai ales in contextul in care presedintele Traian Basescu ataca Petrom, spre exemplu, si continua sa-i urecheze pe bancheri, iar premierul Victor Ponta ataca sistematic Fondul Proprietatea. Antreprenorul roman si investitorul sunt perceputi ca raufacatorii tarii. Ne-am obisnuit deja ca acest cuplu sa fie abordat prin politici de agresiune, adica prin controale, supraimpozitari si prin penalizari. De cate ori ati auzit din gura politicenilor in campania electorala ca investitorii straini sunt cei mai importanti pentru economie? Cat despre potential, acesta exista! Suntem (inca) in topul european al atractivitatii pentru investitii straine (E&Y). Romania are note mari la potentialul sau investitional, insa aceasta realitate trebuie completata cu o doza mai mare de competenta la nivel decizional ca lucrurile sa se miste mai repede. Este momentul sa scapam de populism pentru business.



Citeste lista temelor economice propuse de mine in editorialul publicat astazi pe Wall-Street.ro.

Read More
Antreprenoriat Featured

Ahmed Hassan, Deloitte, despre antreprenori: Ei formeaza coloana vertebrala a unei economii

In cadrul primului interviu din .ro al lui Ahmed Hassan, in calitate de country leader Deloitte pentru Romania si Moldova, am discutat si despre antreprenoriat.

I-am propus chiar si o gluma despre contabili si antreprenorii mici. “Stiti care sunt clientii preferati mereu de contabili? Firmele mici”. Nu-mi dau seama daca anecdota e plina de haz pentru Ahmed Hassan, insa el imi replica rapid ca raspunsul intrebarii de mai sus are legaturi clare cu activitatea Deloitte. Spre exemplu, Deloitte recompenseaza prin proiectul CE Technology Fast 50 2012 companiile de tehnologie care se afirma rapid . “Incurajam firmele mici si mijlocii, iar cel mai bun moment pentru sprijin este atunci cand acestea sunt asemenea gazelelor, cu potential de crestere. Uitati-va ce vedem la tarile care o duc bine din punct de vedere economic: firmele mici si mijlocii formeaza coloana vertebrala a unei economii.”

Alte idei mici despre antreprenoriat:

 “Este obligatoriu pentru guvernanti sa accepte o reorganizare profunda – operationala si financiara – , in randul companiilor de stat si sa urmeze exemplul antreprenorilor si al companiilor private care s-au descurcat mai bine in criza.”

 

“M-am gandit de multe ori sa devin antreprenor si cred ca voi face acest pas la un anumit moment in cariera. Mi-as dori sa ajut o idee sa creasca, iar acesta este un obiectiv personal. Cel mai probabil se va intampla dupa ce ma voi retrage de la Deloitte. Dar nu la pensie, caci atunci doar voi citi ziarele”.

 

“A evolua pana la pozitia de partener Deloitte e ca si cum ai deveni antreprenor”. Ahmed Hassan a avut mereu optiunea sa devina CFO de multinationala, insa aceasta varianta nu a fost o tentatie suficient de atragatoare: in opinia sa, functia de director financiar presupune un job mai limitat, cu mai putine perspective decat cea de consultant. “Aici am mai multi clienti, totul seamana cu antreprenoriatul”.

Read More
Economie Featured

O gluma buna: statul, mai disciplinat decat sectorul privat

Au trecut doar doua saptamani de la primul articol despre absurditatile economice care ne inconjoara zi de zi. Cu titlu de reimprospatare a obiectivelor demersului meu, va spun ca seria de articole – publicate cu o frecventa cel putin bilunara – poarta numele “Careul de prosteala economica” si va contine analiza succinta a patru subiecte (intamplari, declaratii, cazuri, politici publice, decizii ori programe guvernamentale, fenomene economice de actualitate). Ultimele zile au fost abundente cu idei neigienice din punct de vedere economic si cu abuzuri ale statului, asa ca a fost usor sa aleg patru situatii (trei romanesti si una din strainatate). Daca aveti alte exemple la ordinea zilei, nu ezitati sa le transmiteti la finalul articolului, in sectiunea de Comentarii!

Ineptia cu pierderile din economie care provin din sectorul privat. Chiar cu o zi inainte de startul campaniei electorale – perioada in care politicienii se descatuseaza cu promisiuni populiste – un secretar de stat si-a dat jos masca de economist si a continuat sa-si verse ciuda pe tot ce inseamna piata libera. OK, accept ca un intelectual etatist este constant in exprimarea opiniilor despre dinamica economiei, dar comentariile ilogice din punct de vedere economic nu trebuie lasate necondamnate. Caci, daca ne uitam pe ce au scris ziarele, plus ce au difuzat televiziunile zilele trecute, declaratia de mai jos a ramas fara rasunet: „Pierderile din economie sunt 10% din sectorul de stat si 90% din sectorul privat. Este nevoie de introducerea disciplinei financiare si in sectorul privat. Statul este mult mai disciplinat financiar decat sectorul privat, se restructureaza mai greu, mai incet, cum poate, sub presiune, dar o face” (Liviu Voinea, secretar de stat in Ministerul Finantelor Publice).

Asa cum era previzibil, in guvern sunt multi actori socialisti care cred ca pot manipula foarte usor poporul. Fara tact, birocratul incearca sa-i explice angajatului “de la particular” ca sectorul privat autohton trebuie sa se disciplineze financiar pentru ca 90% din pierderile din economie provin din acest segment. Intr-o perioada in care vedem cum spagile guverneaza, spre exemplu, companiile feroviare – o gaura a pierderilor de miliarde de euro, ticalosirea mediului privat si orice asemanare cu deficientele celui de stat reprezinta o blasfemie economica. O defaimare care nu este de curand pusa in limbajul politicienilor romani: spre exemplu, un pseudo-liberal, Sebastian Vladescu, face parte, in opinia mea, din grupul guvernantilor anti-capitalism, el afirmand anul trecut ca cetatenii si antreprenorii sunt vinovati de prelungirea recesiunii. Ce nu inteleg acesti birocrati – liberali, democrati-liberali sau social-democrati – este simplu de tot: un grad tot mai sporit de implicare a statului in economie este daunator si favorizeaza situatii in care mediul privat are de pierdut. Pana atunci, antreprenorii, cei mai reprezentativi actori din mediul privat, vor fi persecutati si aratati cu degetul.

NU mai privatizam nimic! Ramanem in preajma corului cu argumente anti-proprietate privata. Presedintele Traian Basescu si premierul Victor Ponta au decis – guvernantii nostri mai iau si decizii (sic!) – sa amane privatizarea CFR Marfa si listarea pe Bursa a 10% din Transgaz (TGN), argumentul fiind practic acelasi vehiculat in ultimul deceniu: „nu este momentul prielnic”. Consecventa in materie de inactiune politica este evident: “Am avut noroc ca Petrom nu s-a vandut pe Bursa in 2011! Acum nu mai vindem” (Traian Basescu). O sa fiu foarte succint si o sa va demonstrez ce inseamna prefacatoria promisiunilor publice, incompatibile cu faptele lor pentru insanatosirea economiei. Va mai amintiti ce predica seful statului in urma cu exact doi ani de zile? Ca este un adept al vanzarii pe Bursa a societatilor de stat sau unor parti din actiunile companiilor, si ca ar incepe cu CFR Marfa si ar continua cu pachete mici de la Transelectrica, Transgaz, Romgaz, estimand veniturile la buget la 6-7 miliarde.

Cum arata, de fapt, argumentul guvernantului care refuza sa ia mana de pe gaurile negre ale bugetului public? “Privatizarea nu trebuie sa fie un obiectiv in sine. Avem si alte variante de lucru.” Care sunt optiunile, am vazut in ultimii cinci ani si ma repet: eu, unul, nu am descoperit un drum ocolitor mai sanatos decat privatizarea, care elimina arieratele, importa capital si tehnologie.

Reglementarile din telecom. Este cunoscut faptul ca mediul privat are neplaceri atunci cand statul intervine cu reglementari extinse. Unii guvernanti au aflat acest adevar, insa raman la stadiul cautarii de solutii pentru mistuirea sectorului privat: “Reglementarea mediului concurential in telecom trebuie sa tina cont de castigurile operatorilor, care, daca vor cobori sub un anumit nivel, vor reduce capacitatea investitionala in directia dezvoltarii retelelor”. Influenta reglementarii in telecom este neindoielnica: un operator de telecomunicatii a inregistrat deja scaderi mai ales din cauza impactului noilor tarife de interconectare stabilite de Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii. “In Romania, excluzand impactul deciziilor de reglementare, am inregistrat al doilea trimestru consecutiv in care veniturile au crescut, pe fondul unui avans de 40% al incasarilor multimedia mobile”, asa arata comentariile din raportul financiar al France Telecom, care a inregistrat erodari ale veniturilor in Romania.

Taxa de internare in spitalele din Grecia. Asa cum v-am obisnuit, al patrulea studiu de caz din “careul de prosteala economica” provine din strainatate, iar de aceasta data vom comenta, pe scurt, imaginatia statului in ceea ce priveste fiscalitatea: pacientii spitalelor de stat din Grecia ar putea plati o taxa de internare de 25 de euro si de un euro pentru eliberarea unei retete, daca guvernul nu reuseste anul urmator sa-si atinga tintele fiscal. Ma uit la cum evolueaza deciziile in ceea ce priveste proiectul de lege a sanatatii din Romania si ma tem ca acest sistem de taxare a vizitelor in spitale sa nu ajunga si in Romania. De altfel, acest pericol este mereu prezent intr-un sistem in care sanatatea este in mainile statului. Asa cum v-am mai povestit, doar anul acesta am platit de trei ori pentru servicii de sanatata: contributii la sanatate, abonament la servicii medicale private si “atentii” date medicilor dintr-un spital de stat. Asadar, este esential sa imi doresc o pondere mai mare a sectorului privat in domeniul sanitar.

Ne uitam la situatia din Grecia si trebuie sa reflectam, fara prejudecati politice, asupra a ceea ce vrem de la domeniul medical: o piata aparent libera in care statul se comporta ca un arbitru-jucator, inventator de taxe pe retete medicale, sau un sistem ce are de-a face doar cu piata libera si proprietatea privata.

 Acest articol face parte din seria “Careul de prosteala economica” de pe Wall-Street.ro.

Read More