Tag Archives: global entrepreneurship monitor

Antreprenoriat Featured Start-Up

Cifra saptamanii: tinerii care isi doresc propria afacere, de 1,6 mai multi decat cei mai in varsta

Noul raport anual al Global Entrepreneurship Monitor (GEM) despre antreprenoriatul in randul tineretului la nivel mondial arata ca acestia au un spirit intreprinzator mai dezvoltat decat adultii: tinerii doritori sa-si lanseze propria afacere sunt de 1,6 ori mai multi decat persoanele care au peste 34 de ani. Problema este insa ca afacerile create de tineret genereaza un numar mai redus de locuri de munca si supravietuiesc mai putin.

 

« Lipsa oportunitatilor de angajare, in special in randul tineretului, constituie o problema majora in intreaga lume. O problema exacerbata ca urmare a crizei financiare si a incetinirii activitatii economice. Incurajarea tinerilor sa lanseze afaceri rentabile este vazuta ca o strategie de dezvoltare necesara pentru integrarea lor pe piata fortei de munca si exploatarea potentialului lor de a contribui la dezvoltarea economica durabila. » – afirma Mike Herrington, directorul executiv al Global Entrepreneurship Monitor (GEM), cu ocazia lansarii raportului Future Potential – a GEM perspective on youth entrepreneurship 2015.

Pe de alta parte, Thomas Schøtt, principalul autor al raportului, subliniaza ca mesajul central este necesitatea gasirii mijloacelor prin care afacerile create de tineri sa devina durabile, a identificarii si sprijinirii celor cu un potential important si creatoare de locuri de munca.

Read More
Featured Start-Up

Tinerii din Generatia Y: intraprenori sau pe cont propriu

[dropcap]E[/dropcap]xista toate premisele ca tot mai multi tineri specialisti (mai ales cei din Generatia Y) sa plece din companii pentru a incepe lucrul pe cont propriu, ne arata Business Models Inc.

Statistici recente releva faptul ca actuala criza economica, presiunile crescute din mediul de business si, in mod special, concentrarea excesiva pe rezultate financiare determina membrii Generatiei Y sa dezvolte doua tipuri de comportamente: fie raman in companii, dar sunt «dezangajati » sau neproductivi, fie incep o afacere proprie.

«Studiile actuale arata ca aspiratiile a 48% din reprezentantii Generatiei Y sunt de orientare spre antreprenoriat. Asta ii face foarte receptivi la intraprenoriat in organizatiile lor si, implicit, reticenti in organizatiile slab intraprenoriale», a declarat Alexandra Pode (foto), partener in cadrul Business Models Inc. CEE, care va organiza in data de 14 aprilie 2014 Workshopul Business Model You, destinat profesionistilor cu spirit antreprenorial, precum si managerilor de business si de resurse umane, care vor sa maximizeze potentialul de crestere al tinerilor specialisti.

Tinerii profesionisti cu potential intraprenorial se simt reprezentati de interesele de afaceri ale companiilor atunci cand acestea le ofera un spatiu de autonomie, ei avand nevoie sa isi confirme si sa isi manifeste unicitatea si valoarea adaugata, releva datele centralizate de Business Models Inc. CEE.

Desi caracteristicile antreprenorilor si ale angajatilor care au comportamente antreprenoriale sunt similare: spirit de initiativa, identificarea si urmarirea oportunitatilor, gestionarea resurselor si construirea aliantelor potrivite, in economii ca a Romaniei, rata activitatilor intraprenoriale a fost in 2013 de sapte ori mai mica decat a initiativelor independente, conform Global Entrepreneurship Monitor, care urmareste initiativele intraprenoriale din 54 de tari.

Datele centralizate de Business Models Inc. CEE au mai indicat doua disfunctionalitati in raporturile actuale dintre management si tinerii profesionisti :

  • prima este legata de “the blame game”, in care fiecare generatie arata cu degetul catre cealalta, in lipsa instrumentelor comune care sa sustina dialogul intre generatii.
  • a doua este focusul excesiv pe comportamente, iar asteptarile reciproce sunt exprimate mai degraba la nivel de comportamente versus o noua varianta, viabila, in care focusul este pus pe valoarea adaugata a fiecaruia si personalizarea «locului in companie».
Read More
Antreprenoriat Featured

Cele 6 etape ale antreprenoriatului: cum apare initiativa

[dropcap]G[/dropcap]lobal Entrepreneurship Monitor (GEM) tocmai ce a publicat un raport consistent cu 86 de pagini despre starea antreprenoriatului la nivel global. Cercetarea, inceputa in 1997 ca un parteneriat academic intre London Business School din Marea Britanie si Babson College din Statele Unite ale Americii, a ajuns in prezent o ampla analiza la realizarea careia contribuie 400 de cercetatori din 99 de tari. Din Romania au participat profesorii de la Facultatea de Economie si Administrarea Afacerilor, Universitatea “Babes-Bolyai” din Cluj-Napoca.

Am citit raportul GEM (pdf) si am descoperit, pentru inceput, o scurta clasificare care ne poate ajuta sa intelegem mai bine antreprenoriatul.

Pe scurt, avem 6 etape de evolutie ale antreprenoriatului, asa cum reiese din graficul de mai jos. Conceptualizarea antreprenoriatului ca proces cu mai multe componente este util pentru evaluarea spiritului intreprinzator in puncte diferite de dezvoltare.

 

  • Antreprenorii potentiali – grupul format din cei care au posibilitati financiare sa inceapa un business, au identificat oportunitatile din piata, dar nu intentioneaza inca sa-si lanseze propriile afaceri. Care este sursa acestei amanari? Frica de esec.

 

  • Hotaratii (Intending to Start) – pentru unii antreprenori potentiali, intentia de a incepe propria afacere este fundamentata de perceptia societatii cu privire la antreprenori, statutul de care acestia se bucura in societate si gradul pozitiv prin care media descrie activitatea antreprenoriala.

 

  • Antreprenorii in curs de formare (Nascent or Just Starting)  – sunt acei antreprenori care au inceput un business propriu dar au mai putin de trei luni pe propriile picioare.

 

  • Noii antreprenori – cei care au intre 3 luni si 3 ani si jumatate la carma propriilor afaceri.

 

  • Antreprenorii consolidati – sunt acei intreprinzatori care au un business mai vechi de 3 ani si jumatate; aici intra si antreprenorii care au iesit dintr-o afacere printr-un exit, dar reprezinta in continuare o sursa-cheie pentru alti intreprinzatori (prin finantari, activitati de mentorat, etc.)

 

  • Antreprenorii-suspendati (Discontinuance) — sunt acei intreprinzatori care au intrerupt activitatea antreprenoriala.

 

Potrivit GEM, din cauza faptului ca anumite conditii care influenteaza antreprenoriatul sunt diferite si foarte complexe de la tara la tara, nu putem concluziona ca o etapa de dezvoltare a antreprenoriatului va duce in mod natural la urmatorul nivel. De exemplu, o economie cu un unumar mare de antreprenori potentiali nu are implicit si o activitate antreprenoriala intensa.

 

Tarile din UE si cele 6 etape ale antreprenoriatului

 

 

 

Read More