Tag Archives: antreprenoriat social

Antreprenoriat Featured

The Venture: competitie Chivas pentru anteprenorii sociali. 5.000 de euro pusi in joc. Premiul cel mare: 1 mil. $

Antreprenoriatul social este un mod de a face afaceri privind dincolo de profit, cu obiectivul de rezolvare a unor probleme de ordin social/problemele unei societati. In opinia mea, in cazul intreprinzatorilor sociali, ar trebui sa existe, totusi, o relatie intre proiectele din antreprenoriat social si profit. Ma refer aici la activitati ale fondatorilor care sa genereze profit.

 Vestea buna este ca Romania se alatura anul acesta tarilor participante la competitia globala de antreprenoriat cu impact social The Venture, lansata de Chivas. Oamenii de afaceri romani vor concura alaturi de antreprenori din toata lumea, in cursa pentru milionul de dolari pus in joc.

Din ce in ce mai mult, o noua generatie de tineri antreprenori priveste problemele sociale si de mediu ca pe oportunitati. Ei reusesc sa depaseasca granitele modelului traditional de business, estompand linia dintre profit si scop social, generand o schimbare in bine in comunitate. Chivas The Venture le acorda acestora sansa de a-si face cunoscuta viziunea la nivel global si de a schimba lumea cu ajutorul afacerii lor.

Competitia The Venture este o oportunitate pentru business-urile cu impact social de a se dezvolta, de a primi sprijin financiar si, nu in ultimul rand, de a obtine un lucru visat de multi: recunoastere internationala.

Cei 5.000 de euro pusi in joc pentru competitia locala nu reprezinta decat o etapa in drumul catre un milion de dolari care isi asteapta castigatorii in marea finala. In plus, fiecare antreprenor are ocazia sa treaca prin stagii de pregatire si consiliere si sa isi dezvolte abilitatile in afaceri. Etapa globala a competitiei The Venture, care urmeaza sa se desfasoare in perioada aprilie – iulie 2016, va insemna pentru castigator, fara niciun cost:

  • experienta unui Accelerator de business in Los Angeles, unde, timp de o saptamana, se va intalni cu antreprenori din Statele Unite
  • participarea la pitch-ul final de la Shanghai, locul unde va cunoaste cele mai bune business-uri cu impact social din toata lumea si isi va prezenta ideea in fata unor experti internationali in domeniul afacerilor.
  • sansa sa obtina finantarea necesara indeplinirii obiectivelor sale. Astfel, un vot public al oamenilor din intreaga lume va decide modul in care trebuie sa fie distribuiti, intre finalisti, primii 250.000$ din premiul de un milion, urmand ca restul premiului (750.000 $) sa fie acordat la finala din Shanghai.

Competitia The Venture se va desfasura in doua etape: mai intai cea locala, unde se va decide business-ul castigator din Romania si apoi etapa globala, unde vor concura cele mai bune 20 de business-uri din toata lumea.

Orice start-up, infiintat de mai putin de 3 ani si cu incasari anuale mai mici de 500.000 dolari, sau afacere aflata la nivelul de dezvoltare, avand vechime mai mare de 3 ani, dar incasari anuale mai mici de 1.000.000 de dolari, pot concura pentru titlul de cel mai bun business cu impact social.

Antreprenorii romani trebuie sa se inscrie pe site-ul www.TheVenture.com in perioada 1 septembrie – 31 octombrie, pentru a-si testa mai intai fortele in etapa locala. Dupa finalizarea inscrierilor, pe 10 noiembrie 2015, 10 business-uri vor fi selectate pentru a participa la o sesiune de pitch. In urma acesteia, juriul competitiei va alege 5 finalisti.

Toti cei 5 antreprenori vor participa la o sesiune de mentorat organizata de Chivas The Venture. Finalistii vor trebui sa isi demonstreze abilitatile de business in cadrul a 4 probe, castigatorul fiind desemnat acela care va reusi sa convinga juriul ca merita sa reprezinte Romania la etapa globala.

The Venture  (2)

Juriul este format din urmatoarele personalitati:

  • Marius Ghenea, expert in domeniul antreprenoriatului si cel care a pus bazele companiilor Flamingo si FIT Distribution, fiind in prezent coordonatorul investitiilor unor fonduri de Venture Capital ale 3TS Capital Partners pentru Europa Centrala si de Est

 

  • Andreea Esca, prezentator si realizator de televiziune la ProTv, dar si cea care a ocupat timp de 10 ani postul de Director Editorial la revista The One, in prezent ocupandu-se si de un proiect personal, site-ul AndreeaEsca.com.

Andreea Esca

  • Cristian China Birta antreprenor online, consultant si blogger pe cristianchinabirta.ro, fiind totodata Managing Partner la Kooperativa 2.0, o agentie specializata in diverse actiuni care privesc si implica bloggeri.

Cristian China-Birta

  • Tudor Furir, directorul general al Pernod Ricard Romania si Republica Moldova, fiind considerat unul dintre cei mai experimentati executivi romani si avand o experienta de peste 20 de ani in cadrul unor companii renumite precum Coca Cola, Mars si, din 2005, Pernod Ricard.

 

Read More
Featured

Antreprenoriat social: trei proiecte castigatoare la Your Choice, Your Project

[dropcap]U[/dropcap]niCredit Business Integrated Solutions si Fundatia UniCredit, in parteneriat cu NESsT, au selectat trei proiecte castigatoare in cadrul competitiei intreprinderilor sociale „Your Choice, Your Project” din acest an, sustinuta de grupul UniCredit.

Fiecare intreprindere sociala finalista va primi un sprijin financiar in valoare de 7.000 euro.  Proiectele beneficiare sunt CAPDD – Pestera Meziad, MAI BINE Iasi – CUIB si Asociatia Gaspar, Baltasar si Melchior – Caravana Mestesugurilor.

Pestera Meziad este unul dintre cele mai vechi si mai cunoscute obiective turistice de pe teritoriul Romaniei si reprezinta una din cele mai interesante pesteri amenajate in scop turistic din carstul Muntilor Apuseni, avand statut de arie naturala protejata. Proiectul asigura angajarea a inca 3 persoane din comunitatea locala, dar impactul major va fi dat de faptul ca zona va fi vizitata de 15.000 – 20.000 de vizitatori anual, acestia fiind potentiali clienti pentru 25 de producatori si ofertanti de servicii locali. Intreprinderea sociala va genera indirect venituri pentru 3 intreprinderi sociale din Romania şi 12 mesteri populari din zona ale caror produse se preteaza vanzarii ca suveniruri in cadrul punctului de vanzare de la intrarea in pestera.

CUIB – Centrul Urban de Initiative Bune se doreste a fi primul spatiu de consum responsabil si consolidare comunitara din Romania, fiind o initiativa a Asociatiei Mai Bine. Proiectul asigura sprijin financiar pentru cel putin 20 de beneficiari (15 copii cu handicap sever, 5 persoane adulte cu handicap) care vor fi indrumate pentru realizarea de obiecte ce vor fi ulterior promovate si valorificate), iar minimum alte 20 de intreprinderi sociale isi vor vinde produsele in CUIB.

Caravana Mestesugurilor isi propune sa ofere ateliere de olarit, tesut, linogravura, fier forjat si in alte locuri decat la sediul asociatiei, prin achizitionarea unei remorci personalizate si utilarea acesteia. Veniturile astfel obtinute vor sustine consolidarea si extinderea Scolii Agatonia, scoala privata, fara taxa, din satul Piscu (36 km de Bucuresti) unde scoala publica a fost inchisa, ajutand si la generarea de venituri ocazionale pentru 6 mesteri din sat.

 

Read More
Featured

Start la competitia NESsT pentru Intreprinderi Sociale

[dropcap]V[/dropcap]este buna pentru ecosistemul antreprenoriatului social: a fost lansata cea de-a IV-a Competitie NESsT pentru Intreprinderi Sociale, organizata de catre Fundatia NESsT Romania, in parteneriat strategic cu Romanian-American Foundation si cu sustinerea Citi Romania. Obiectivul competitiei este de a sustine dezvoltarea intreprinderilor sociale din Romania.

Fundatia NESsT Romania ii invita  pe toti cei interesati sa lanseze ori sa extinda o intreprindere sociala sa isi inscrie ideea de afacere cu impact social pozitiv in Competitia NESsT pentru Intreprinderi Sociale 2013. Pot sa se inscrie in competitie organizatii non-guvernamentale, persoane fizice si juridice din intreaga tara ce sunt motivate sa dezvolte, cu sprijinul NESsT, o intreprindere sociala cu impact in domeniul incluziunii pe piata muncii, a surselor de venit sustenabile  sau al tehnologiilor cu impact social. Data limita pentru aplicatii este 7 iulie 2013. Mai multe informatii despre Competitia NESsT pentru Intreprinderi Sociale 2013 puteti gasi la adresa www.nesst.org/romania.

Juriul format din specialisti NESsT si profesionisti din mediul de afaceri va selecta in jur de 12 de aplicanti. Acestia vor beneficia, timp de 7 luni, de o serie de workshopuri sustinute de catre Fundatia NESsT, workshopuri in cadrul carora concurentii vor invata, pas cu pas, toate instrumentele necesare dezvoltarii ideii lor de intreprindere sociala, de la cercetarea de piata la intocmirea planului de afaceri. La finalului acestei perioade  de planificare, NESsT va premia cele mai bune planuri de afaceri cu cate un grant de investitie valorand intre 10.000 dolari si 20.000 dolari.

„Romanian-American Foundation sustine dezvoltarea antreprenoriala si este alaturi de NESsT in eforturile sale de promovare si dezvoltare a antreprenoriatului social in Romania”, a declarat Romeo Vasilache, Director program antreprenoriat in cadrul RAF.

Intreprinderea sociala este o afacere conceputa pentru a rezolva o problema sociala critica intr-un mod sustenabil financiar. Intreprinderile sociale pot fi infiintate si conduse atat de catre ONG-uri, cat si de persoane fizice sau diferite tipuri de persoane juridice, toate avand in comun  obiectivul principal de a aduce un impact social pozitiv si de a fi sustenabile financiar.

 

 

Read More
Antreprenoriat Featured

Antreprenoriat social: ideile de afaceri din competitia Fabricat in Tara lui Andrei

[dropcap]O[/dropcap] microferma in judetul Arges, un business care se ocupa cu cresterea arborilor ornamentali, o afacere cu dulceturi si jucarii bio, o microferma de capre, o ferma cu produse bio, un business cu lemn reciclat sau rumegus, o afacere care transforma lana in izolator termic, o afacere cu plante medicinale, un business cu lemn reciclat, acestea sunt doar cateva afaceri sociale aflate in competitia Fabricat in Tara lui Andrei.

Initiativa, care este de laudat, a selectat 20 de finalisti dintre cei 512 de aplicanti inscrisi. Cei 20 de finalisti vor beneficia de pregatire si consultanta din partea Fundatiei NESsT pentru a-si transforma ideile in planuri de afaceri si vor primi sprijin financiar in limita a 1.500 de euro pentru a realiza cercetari locale in comunitatile vizate de proiectele lor. La sfarsitul acestui an, 10 afaceri sociale vor fi finantate de Petrom cu granturi in valoare totala de pana la 32.000 de euro fiecare.

In etapa urmatoare, cei 20 de aplicanti selectati vor fi invitati sa participe la o serie de workshopuri sustinute de specialisti NESsT. In luna noiembrie a acestui an, planurile de afaceri ale celor 20 de finalisti vor fi evaluate, iar juriul va alege 10 castigatori. Fiecare dintre acestia va primi finantare nerambursabila pentru initierea afacerii. De asemenea, castigatorii vor beneficia de consultanta din partea expertilor Fabricat in Tara lui Andrei, timp de aproximativ un an, in domenii cheie pentru antreprenori: management financiar, legislativ, marketing si distributie. Astfel,

“Afacerile fabricate in Tara lui Andrei vor avea un impact social vizibil prin locurile de munca pe care le creeaza si vor oferi un model de dezvoltare durabila pentru comunitatile din intreaga tara”, spune Mona Nicolici, head of community relations & social affairs Petrom.

Urmariti aici un grafic care arata locul Romaniei pe harta mondiala a generozitatii din punct de vedere antreprenorial.

Antreprenorii sociali ajuta societatile sa se adapteze. Dezvoltarea poate fi cel mai bine vazuta ca o constructie a capacitatii de adaptare a societatii. Antreprenorii sociali sunt capabili sa rezolve probleme prin testarea si producerea unor solutii alternative.

 

Read More
Antreprenoriat Featured

Cea mai mare competitie de intreprinderi sociale

[dropcap]P[/dropcap]etrom lanseaza Fabricat in Tara lui Andrei – cea mai mare competitie de afaceri sociale cu finantari in valoare totala de pana la 350.000 euro.

  • Fabricat in Tara lui Andrei se adreseaza celor care au o idee de afacere ce isi propune sa creeze locuri de munca si sa rezolve o problema sociala in comunitatile din Romania.
  • 10 afaceri sociale vor fi finantate de Petrom cu granturi in valoare totala de 350.000 de euro.

Practic, competitia  isi propune sa dezvolte afaceri sociale in comunitatile locale din Romania. Competitia este deschisa atat antreprenorilor, cat si ONG-urilor, PFA-urilor, SRL-urilor si intreprinderilor individuale. Cei interesati se pot inscrie in perioada 29 ianuarie – 4 martie 2013, pe site-ul www.taraluiandrei.ro.

Pentru a se inscrie, participantii trebuie sa aiba o  idee care raspunde unei probleme sociale si poate deveni o afacere functionala. In luna martie, un juriu va selecta 20 dintre cele mai bune idei, iar initiatorii lor vor beneficia de pregatire si consultanta pentru a -si transforma ideea in plan de afaceri.

Totodata, cei 20 de finalisti vor primi sprijin financiar in limita a 1.500 euro pentru a realiza o  cercetare locala in comunitatile vizate de proiectele lor. Pana la sfarsitul acestui an, dintre cei 20 de finalisti, 10 vor primi finantari pentru demararea afacerilor sociale.

 

Cele 28 de comunitati pentru care se pot propune idei de afaceri sociale sunt: Merisani, Babana (judetul Arges); Zemes, Moinesti, Comanesti (judetul Bacau); Suplacu de Barcau, Abramut (judetul Bihor); Corbu (judetul Constanta); Moreni, Gura Ocnitei, Manesti, Selaru (judetul Dambovita); Independenta, Schela (judetul Galati); Clejani, Ghimpati, Bucsani (judetul Giurgiu); Bustuchin, Hurezani (judetul Gorj); Icoana (judetul Olt); Baicoi, Boldesti-  Scaeni, Telega (judetul Prahova); Marca (judetul Salaj); Silistea, Poeni (judetul Teleorman); Gusoeni (judetul Valcea); Burcioaia (judetul Vrancea).

In luna noiembrie a acestui an, cele 20 de planuri de afaceri vor fi evaluate si se vor alege 10 castigatori. Fiecare dintre acestia va primi finantare nerambursabila pentru initierea afacerii. De asemenea, castigatorii vor beneficia de consultanta din partea expertilor Fabricat in Tara lui Andrei, timp de aproximativ un an, in domenii cheie pentru antreprenori: management financiar, legislativ, marketing si distributie. Astfel,  afacerile fabricate in Tara lui Andrei  vor  avea un  impact social vizibil prin locurile de munca pe care le creeaza si vor oferi un model de dezvoltare durabila pentru comunitatile din intreaga tara.

„Fabricat in Tara lui Andrei are doua obiective majore: sa creeze locuri de munca si sa rezolve o parte din problemele sociale ale comunitatilor romanesti. Am gandit acest proiect sub forma unei competitii complexe care, in primul rand, educa participantii in spiritul antreprenoriatului social, apoi le ofera acestora finantare pentru a pune pe picioare o afacere sustenabila. Cred ca afacerile sociale pot deveni in timp o solutie pentru problemele societatii romanesti.”  –  a declarat Mona Nicolici, Manager Relatii Comunitare Petrom.

[dropcap]C[/dropcap]ompetitia este organizata in  parteneriat cu Fundatia NESsT, o organizatie internationala specializata in dezvoltarea de intreprinderi sociale in tarile in curs de dezvoltare. Rolul sau va fi de a asigura selectia si consultanta pentru dezvoltarea afacerilor sociale in primii ani de la infiintare.

„In ultimii doi ani, intreprinderile sociale pe care NESsT le-a ajutat sa se dezvolte in 10 tari din Europa Centrala si de Est si America Latina au inregistrat, in ciuda crizei economice, o crestere de 68% a numarului de locuri de munca oferite persoanelor aflate in dificultate. Iar aceasta este o dovada vie a faptului ca intreprinderile sociale au capacitatea de a rezolva, in mod sustenabil, probleme sociale dintre cele mai grave –  spre exemplu prin crearea de locuri de munca in comunitatile in care este mai mare nevoie de ele,” explica Roxana Damaschin-Tecu, Enterprise Development Director pentru NESsT Europa Centrala si de Est.

Evenimentul de lansare al competitiei Fabricat in Tara lui Andrei a avut loc la CONCORDIA Bakery, o cafenea-concept, componenta unui business social de succes, care sprijina reintegrarea socio-profesionala a tinerilor dezavantajati. Fondurile rezultate din activitatile intreprinderii sociale sustin cursurile atelierului de brutarie prin care, anual, 24 de tineri pot  obtine diplome recunoscute de catre CNFPA (Consiliul National de Formare Profesionala a Adultilor), precum si in Uniunea Europeana, pentru meseriile de brutar si patiser-cofetar. Incepand cu prima promotie de absolventi ai scolii de meserii, tinerii si-au gasit locuri de munca atat in cadrul Brutariei CONCORDIA, cat si in alte fabrici de panificatie. In prezent, CONCORDIA ocroteste peste 400 de copii si tineri in casele si locuintele sociale sale din Bucuresti, Ploiesti si Aricestii-Rahtivani, Judetul Prahova.

Read More
Antreprenoriat Featured

Mos Craciun SRL: cum stam la antreprenoriat social

[dropcap]D[/dropcap]e Craciun, perioada in care cu totii vrem sa oferim cat mai mult, va propun sa vorbim despre antreprenoriat social. Tocmai ce am gasit un studiu interesant despre acest subiect.

Economistul Gregory Dees, in Learning Laboratory, Finance & Development:

“Antreprenorii sociali ajuta societatile sa se adapteze. Dezvoltarea poate fi cel mai bine vazuta ca o constructie a capacitatii de adaptare a societatii. (..) Antreprenorii sociali sunt capabili sa rezolve probleme prin testarea si producerea unor solutii alternative.”

Articolul cuprinde si un grafic care arata locul Romaniei pe harta mondiala a generozitatii din punct de vedere antreprenorial. Iata-l mai jos.

 

 

Proportia medie a populatiei adulte cu varste cuprinse intre 18 si 65 de ani angajate intr-o activitate antreprenoriala sociala variaza de la 0,2% la suta, in Malaezia, la 7,6% in Argentina (vezi graficul). In Romania proportia este de 2,5% (mai mult de 1 din 40 de adulti), situatie similara cu cea din Franta ori Italia.

Va invit sa cititi studiul integral aici, mai ales cele trei studii de caz.

UTIL: intr-o perioada de reasezare a economiei, antreprenoriatul social poate fi solutia pentru cei care au curajul sa porneasca afaceri ce nu urmaresc neaparat profitul, ci mai ales generarea de “valoare sociala”, adica rezolvarea problemelor comunitatilor din care fac parte.

 Trei exemple graitoare pentru antreprenoriatul social

Muhammad Yunus castigator al Premiului Nobel, este poate unul dintre cei mai cunoscuti antreprenori sociali. Este fondatorul Bancii Grameen, care a acordat microcredite fermierilor din Bangladesh, prea saraci pentru a obtine imprumuturi la celelalte banci. In prezent, banca finanteaza businessuri din domenii diverse, de la agricultura, pana la energie.

 – Bill Gates cofondatorul Microsoft, a pus bazele unei fundatii (The Bill & Melinda Gates Foundation) care se implica in proiecte axate mai ales pe domeniile educatiei si sanatatii.

 – Jimmy Wales cofondatorul enciclopediei Wikipedia. Wales este unul dintre cei mai influenti antreprenori din SUA.

Craciun fericit!

 Sursa foto: theglobeandmail.com

 

Read More