[dropcap]C[/dropcap]ei de la PwC au publicat un studiu foarte fain (Family Business Survey Romania) care releva comportamentul antreprenorilor si al afacerilor de familie, doua entitati ce aduc stabilitate economiei si reprezinta un motor de crestere economica.
Potrivit studiului PwC, majoritatea proprietarilor de afaceri de familie din Romania mizeaza pe o crestere constanta a afacerilor si o dublare a exporturilor in urmatorii cinci ani, dar ar dori sprijin de la Guvern sub forma de facilitati fiscale, garantii sau imprumuturi de stat, pentru retehnologizare.
„Antreprenorii sunt sarea pamantului. Ei sunt cei care transforma ambitiile in realitate, inovand, rasturnand ierarhii incetatenite de cand lumea si producand valoare. Ei reprezinta motorul indispensabil al unei economii, dau stabilitate acesteia si creeaza locuri de munca. PwC intelege sa onoreze antreprenorii romani prin lansarea acestui prim studiu axat pe problemele cu care se confrunta afacerile de familie, dar si prin crearea unei catedre universitare dedicate antreprenorilor de maine”, Vasile Iuga (foto), Country Managing Partner, PwC Romania.
Concluzii aparte din studiul Family Business Survey Romania:
1. Afacerile de familie din Romania au avut performante bune in ultimul an: 71% dintre respondenti obtinand o crestere a afacerilor; antreprenorii sunt destul de increzatori cu privire la perspectivele de crestere pe urmatorii cinci ani, 61% asteptandu-se la o crestere constanta, in timp ce 13% tintesc un avans mai agresiv.
2. Atunci cand vine vorba de provocarile intampinate de catre afacerile de familie, cei mai multi dintre proprietarii si managerii afacerilor de familie mentioneaza factori din mediul extern, precum conditiile pietei (52%) sau accentuarea concurentei (32%).
3. Aproape jumatate (42%) dintre respondenti sunt preocupati de regimul fiscal si 29% de reglementari si politici guvernamentale.
4. Aproximativ o treime (32%) dintre respondenti planuiesc sa se concentreze pe reorganizarea companiilor in urmatorii ani, in timp ce 26% sunt ingrijorati cu privire la capacitatea de productie si abilitatea de a face fata comenzilor clientilor; cel mai presant aspect privind managementul fluxului de numerar/controlul costurilor pare sa fi fost cumva atenuat, numai 19% dintre respondenti mentionandu-l, iar 10% concentrandu-se mai curand asupra planificarii si optimizarii fiscale.
5. Antreprenorii romani se arata increzatori in imbunatatirea rezultatelor financiare, iar estimarile privind exporturile indica o crestere de pana la 27% din cifra de afaceri in urmatorii cinci ani.; astfel, afacerile de familie din Romania vor inregistra cel mai ridicat ritm de crestere a exporturilor din lume (77%), inaintea celor din Grecia (70%), Turcia (64%) si Italia (67%).
6. Proprietarii si managerii de firme ar dori ca Guvernul sa ia masuri pentru usurarea poverii fiscale prin aplicarea de exceptii pentru taxarea profitului in cazul profiturilor reinvestite.
7. Antreprenorii si-ar dori simplificarea, predictibilitatea si stabilitatea legislatiei si o reducere a birocratiei.
8. O alta solicitare pentru guvern se refera la oferirea de sustinere pentru accesarea de noi piete prin garantii de stat, dar si sprijin pentru dezvoltarea afacerii, networking si activitati de marketing.
9. Reprezentantii afacerilor de familie vor de asemenea imprumuturi de stat sau credite fiscale pentru achizitionarea de noi tehnologii care le-ar permite sa isi creasca productivitatea si sa faca fata mai bine competitiei.
10. Antreprenorii locali resimt inadecvarea sistemului educational romanesc la piata muncii si se arata nemultumiti de calitatea scazuta a pregatirii noilor absolventi, 58% dintre proprietarii si managerii afacerilor de familie declarand ca acestia nu au abilitatile potrivite pentru a aduce valoare adaugata angajatorilor.