Comunicare

De ce este important să investim în brandul de țară al României

Un brand de țară este axat pe mai multe dimensiuni, cele mai importante fiind, în opinia mea, turismul, exporturile, investiții străine, Diaspora și politică externă.

Important de spus este că valoarea brandului de ţară al României a crescut cu 27% în 2018, la 222 de miliarde de dolari, care ne plasează pe poziţia 45 în topul mondial, condus de SUA, cu 25.899 miliarde dolari şi China, cu 12.779 miliarde dolari, conform topului Nation Brands realizat de compania Brand Finance.

România a urcat patru poziţii în clasament, plasându-se înaintea Noii Zeelande, Kuweitului sau Portugaliei, dar după Iran, Vietnam sau Columbia.

Ierarhia poziţiilor în topul Brand Finance este determinată de performanţele mai multe serii de date, setate pe trei piloni: Produse şi servicii, Investiţii, Societate. Acestea sunt împărţite în sub-piloni: Turism, Pieţe, Guvernare şi Abilităţile locuitorilor. Acestea sunt în continuare subdivizate în valori individuale. Fiecare valoare este marcată cu note de până la 100 şi împreună contribuie la un brand global. Pe baza punctajului, fiecărui brand i se atribuie un rating de la „AAA+” la „DDD” într-un format similar cu un rating de credit.

Vă propun să analizăm doar trei dintre cele cinci dimensiuni importante ale unui brand de țară:

1. Prima direcție strategică este proactivă și vizează internaționalizarea firmelor românești. Se impune, în opinia mea, o întâlnire rapidă cu cei mai mari 100 de exportatori români, firme locale care s-au internaționalizat, din care să rezulte o serie de măsuri care să de încredere exportatorilor români și firmelor locale care vor sau au deschis deja filiale peste hotare.

Prezența internațională directă a firmelor românești este modestă, numărul companiilor autohtone care efectuează investiții străine pe piețele externe fiind de aproximativ 20 într-un singur an. Antreprenorii români au nevoie de know-how, networking, studii și informații punctuale despre oportunitățile de business din străinătate.

2. “Diaspora, prioritate națională în 2018, Anul Centenarului” ar putea fi numele proiectului fanion care să comunice cu românii din Diaspora. România se numără printre țările care exportă personal calificat, iar primii oameni care aleg să părăsească țara sunt specialiștii din domenii precum cercetare, medicină și IT&C. Prin implicarea mea în proiectul de repatriere RePatriot, mi-am dat seama că motivele principale pentru care oamenii buni pleacă din România nu sunt de natură financiară, cel mai des invocate explicații fiind corupția, lipsa oportunităților de dezvoltare profesională sau avansarea în carieră nebazată pe merite profesionale.

În sens invers, cred că un proiect național de tipul celui inițiat de administrația irlandeză în 2018 (utilizarea tehnologiei pentru a conecta Diaspora cu țara, scheme de sprijin pentru cei care se întorc, reducerea birocrației, etc) ar crește încrederea românilor de peste graniță.

3. Un indicator important la care trebuie să ne uităm lunar este volumul investiţiilor străine directe, care reflectă atât atractivitatea mediului de afaceri românesc, cât şi percepţia investitorilor străini.

A treia direcție strategică se adresează investitorilor străini și propun în acest sens o analiză profundă a sutelor de proiecte de investiții care stau să intre în România. Da, în ciuda incertitudinilor fiscale și a derapajelor politice, în prezent sunt sute de investitori care tatonează piața românească, iar aproximativ 100 sunt în prezent în baza de date a Invest România, platforma de promovare a României din cadrul guvernului. Acești potențiali investitori trebuie invitați la dialog și stimulați prin sprijin proactiv, nu doar reactiv astfel încât să grăbească decizia lor de a intra pe piața românească.

Claudiu Vrinceanu
Lucrez cu antreprenori și manageri din firme de tip startup și scaleup și îi ajut pe zona de PR + cresc ecosistemul antreprenorial românesc în fiecare zi. Pentru mai multe analize și informații utile, abonează-te la noutățile blogului meu: https://claudiuvrinceanu.ro/abonare-noutati/
You may also like
Economia creatorilor de conținut: Clubhouse, o nouă finanțare. Este abia începutul pentru Audio Economy
Tendinte in comunicare: conversatii digitale, intr-o piata media de …350 milioane de euro

Leave Your Comment

Your Comment*

Your Name*
Your Webpage

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Read previous post:
Noi facem România mai bună!

România are nevoie de oameni care să facă ca lucrurile să se întâmple. Oportunitățile sunt acasă! Hai și tu în...

Close