Featured

Cum sa-ti vinzi afacerea: pregateste-te cu doi ani inainte de exit

Cea de-a sasea editie a M&A Outlook, a avut, asemenea evenimentelor precedente, un panel dedicat antreprenorilor. Cei 5 vorbitori au oferit recomandari si comentarii care au captat atentia invitatilor din sala. Iata doar cateva recomandari utile daca ai in vedere un exit pentru businessul tau.

“Trebuie sa fii foarte sincer si corect intr-o tranzactie. E greu sa pacalesti un investitor. Mai mult, este urat ca dupa semnarea certificatului de casatorie sa afle ca il inseli cu altcineva. E important sa arati bine la o tranzactie, dar nu e sanatos sa vopsesti gardul inainte de o tranzactie. Iti recomand sa ai un consultant legal si financiar, care te vor ajuta sa pregatesti un contract solid si sigur”, afirma Stefan Gadola, unul din fondatorii EnergoBit, un business de peste 170 mil. euro.

Cei trei fondatori ai EnergoBit au decis in 2012 sa cedeze controlul EnergoBit catre fondul polonez de investitii Innova Capital.

„Principala lectie invatata dupa prima tranzactie: cea mai importanta este echipa care te ajuta sa implementezi procesul de M&A”, a spus Bogdan Putinica, vicepresedinte senior Enea Software.

DSC00239

Bogdan Putinica a fondat in anul 2000 compania de software IP Devel impreuna cu Daniel Bogdan. In 2006, compania de recrutare Adecco a preluat 76% din IP Devel, iar in 2008 compania creata de Bogdan Putinica a fost preluata integral de Enea.

Daca vrei un exit bun, trebuie sa arati ca ai oportunitatea unor profituri. Atunci cand pornesti un business, trebuie sa ai in vedere ca il vei vinde, trebuie sa stii in permanenta ce se intampla in business-ul tau si sa poti sa explici mai departe. Daca nu simti ca e un pret corect, atunci nu vinde! Nu trebuie sa vinzi doar pentru ca ai o oferta pe masa. Daca fondul de investitii este interesant si tu ai o companie buna, o sa o cumpere si anul viitor, la un pret mai mare”, spune Mugur Frunzetti, investitor in compania de optimizare online Retargeting, un start-up care ajuta retailerii online sa-si creasca vanzarile.

Daca ai de gand sa intri intr-un proces de vanzare, aloca doi ani inainte – un an de pregatire si un an de consolidare a cifrelor. Trebuie sa te gandesti daca business-ul este vandabil ca investitor. Sfatul cel mai bun este sa iti iei un partener care sa aiba experienta in business cu mult timp inainte de vanzarea afacerii”, spune Sergiu Negut business angel si decan al Maastricht School of Management.

Am aflat, de asemenea, la M&A Outlook, ca apetitul pentru investitii al fondurilor de private equity este in crestere. Spre exemplu, Abris Capital Partners, care a preluat recent firma de curierat Urgent Curier, iar anterior Cargus, ar putea investi in Romania peste 100 de milioane de euro din fondul de 450 de milioane de euro pe care il au la dispozitie in prezent. O tranzactie este posibila chiar in acest an.

 

Claudiu Vrinceanu
Lucrez cu antreprenori și manageri din firme de tip startup și scaleup și îi ajut pe zona de PR + cresc ecosistemul antreprenorial românesc în fiecare zi. Pentru mai multe analize și informații utile, abonează-te la noutățile blogului meu: https://claudiuvrinceanu.ro/abonare-noutati/
You may also like
Studiu despre antreprenoriatul din Romania
SCHIMB DE GENERATII. Inovarea, pe agenda afacerilor de familie

Leave Your Comment

Your Comment*

Your Name*
Your Webpage

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Read previous post:
Cine fuge de inovatie este codas la competitivitate si prosperitate

Tare mult as vrea sa fiu martorul unei strategii implementata corect din punctul de vedere al competitivitatii economice. Sursa succesului...

Close