Am văzut deja în proiectul nostru de educație antreprenorială, realizat împreună cu platforma ING Business, că antreprenorii români sunt diferiți, au nevoie personalizare și, mai important, pe toți îi caracterizează mobilitatea în acțiunile lor zilnice. Totuși, de unde vine mobilitatea antreprenorilor români și, mai important, ce tipologii de fondatori/fondatoare identificăm în comunitatea de business de la noi?
Vă propun să cunoaștem cinci antreprenori mobili pe care i-am întâlnit, alături de care am lucrat sau am interacționat în 2018, inclusiv în proiectul despre platforme digitale realizat alături de de ING Business.
Antreprenorul care crește alți antreprenori
Am întâlnit în 2018 fondatori care dezvoltă alți antreprenori, unul dintre aceștia fiind Radu Savopol, fondator 5togo, implicat de asemenea, în proiectul meu realizat împreună cu ING Business. El a dezvoltat o rețea puternică de francizați, iar gestionarea unei afaceri în sistem de franciză implică anumite responsabilități. Prin urmare, antreprenorul trebuie să se dedice în totalitate și să conștientizeze că dacă face un lucru greșit, acesta se răsfrânge asupra întregii afaceri. „Nu este un business pe care să-l controlezi de la biroul tău, de la alt job. Trebuie să fii acolo pentru că altfel nu ai cum. Dacă nu reușești să ai o relație bună cu angajații, dacă nu reușești să îi fidelizezi, să îi ții acolo și ai o fluctuație mare e clar că nici business-ul nu are cum să crească.”
Fondatorul Globe – Trotter
În 2018 am întâlnit în proiectele mele tot mai mulți antreprenori români care își dezvoltă afacerile peste hotare și se implică personal în procesul de internaționalizare, astfel încât călătoresc foarte mult în străinătate, la târguri internaționale, în licitații, la evenimente de networking. Nu te poți dezvolta global, ca antreprenor, dacă nu te implicit personal în procesul de internaționalizare, iar pentru asta ai nevoie de platforme digitale care să te ajute să fii mobil(ă). Marius Hanganu (Tremend Software Consulting) este unul dintre antreprenorii Globe-Trotter. Cum vede Marius digitalizarea și platformele pentru antreprenori? “O platformă pentru antreprenori este bună dacă te lasă să te concentrezi pe problemele concrete ale afacerii. În plus, un pic de inteligență artificială despre viitor ar fi utilă!”
Antreprenorul cu viziune internațională
Atunci când, ca antreprenor, îți petreci cel puțin jumătate de an în afara României înseamnă că ai construit un business global mobil și, mai important, ai reușit să îți sistematizezi businessul propriu pentru a fi 100% mobil. Un astfel de antreprenor este Cristina Bâtlan, fondatoare Musette, unul dintre cele mai cunoscute brandurile de fashion românești, prezent și în afara granițelor. Asta a făcut și Daniel Dines, cu siguranță cel mai admirat antreprenor român în 2018, după ce compania sa, UiPath a reușit să devină primul unicorn pornit din România. Sunt absolut convins că mobilitatea companiei și a lui Daniel Dines se bazează pe platforme digitale care promovează transparența și informarea în timp real: „Noi nu dăm ordine și nici nu evaluăm zilnic ce au făcut angajații. Toate cifrele companiei sunt la îndemâna tuturor. Un lucru pe care trebuie să-l spun. Nu suntem o companie românească, ci una internațională. În România există acest blocaj, această atenție la interior și asta face rău. Abia anul trecut am avut primul client din România.” (Daniel Dines)
Antreprenorul creativ
Dacă tot vorbim despre platforma digitală ING Business, atunci merită să discutăm și despre antreprenorii români care construiesc la rândul lor platforme, ca model de business. Atunci când dezvolți o platformă, ca antreprenor, este important să oferi opțiuni de mobilitate tuturor părților implicate. Așa face Andreia Pătroiu, o fondatoare cu care am interacționat în dese rânduri în 2018, și care a lansat TalentBrowse, o platformă care functionează ca intermediar între angajatori și oamenii pe care-i caută. Cu siguranță, 2018 a fost anul cel mai dinamic pentru Andreia în contextual acceptării în programul de accelerare Techcelerator, fiind parte din prima cohortă de startup-uri a acceleratorului local. ”Experiența a reprezentat un boost de energie dat de discuțiile cu alți oameni pasionați, creativi și ambițioși, ca noi. Aceste programe ne-au ajutat cu multe sfaturi de la oamenii de business de succes și, nu în ultimul rând, ne-au adus expunere.”Alt exemplu similar pe care l-am cunoscut îndeaproape este cel al fondatorilor Jobful, premiati la Startarium anul acesta. Jobful este o platformă online care leagă nevoile companiilor de atragere, recrutare și selecție a candidaților cu nevoile studenților de claritate și eficiență în găsirea locurilor de muncă
Antreprenorul – vânzător: Fondatorii sunt (primii) cei mai buni oameni de sales
După ce am lucrat și interacționat în 2018 cu zeci de companii antreprenoriale, am înțeles că vânzările reprezintă cea mai importantă abilitate/nevoie a fondatorilor români. Doi antreprenori români foarte, dar foarte buni pe vânzări, alături de care am lucrat îndeaproape în 2018 sunt Dragoș Anastasiu (Eurolines) și Cristian Onețiu (fondator Lifecare). Mai important, o lecție simplă este aceea că fondatorii trebuie să fie primii oameni de vânzări din viața unui startup, iar atunci când scalează, aceștia pot da mai departe mai ușor strategia de sales către echipă și viitorii manageri din companie.