Antreprenoriat Economie

Piaţa hotelieră din România: analiză, cifre cheie şi explicaţii de business

O analiză foarte nouă, pregătită alături de experții Termene.ro, impreuna cu care lucrez pe zona de PR, branding personal&media relations: companiile care operează în domeniul hotelier înregistrează creșteri pe toate planurile, arată  un studiu realizat de Termene.ro, platforma care oferă informații actualizate în timp real despre firmele din România. 

Astfel, veniturile totale ale firmelor din domeniul hotelier au fost de peste 5,5 miliarde lei în anul 2018, în creștere cu 10% față de anul anterior și cu 18% în raport cu 2016, când companiile de profil au raportat venituri de 4,66 miliarde lei. În același timp, marja de profit a companiilor din domeniul hotelier a înregistrat o creștere spectaculoasă, de la 6,3% în anul 2016 la peste 15% în 2018, potrivit datelor Termene.ro.

Evoluția pieței hoteliere la nivel de venituri – avans de 10% în 2018 comparativ cu anul precedent – este în linie cu creșterile macro raportate de acest sector de activitate: ponderea turismului în Produsul Intern Brut (PIB) a crescut de la 1,5% la aproximativ 2,6%, sosirile înregistrate în structurile de primire turistică în anul 2018 au însumat 12,8 milioane, în creștere cu 6,3% față de anul 2017, iar innoptările, în număr de 28,4 milioane, au avansat cu 5,7%, potrivit datelor Institutului Național de Statistică. În același timp, piața hotelieră din România rămâne una dintre cele mai atractive piețe din regiune în ceea ce privește sectorul de tranzacții și investiții.

„Investițiile, planurile de business sănătoase din ultimii ani și riscurile asumate de mediul privat încep să se vadă în rezultatele companiilor din industria hotelieră. Este al optulea an consecutiv de creștere pentru afacerile cu hoteluri, iar tendința este vizibilă și prin interesul managerilor din industria ospitalității pentru informații în timp real despre firmele din România. Avansul pieței hoteliere are la bază creșterea constantă a capacității de cazare a hotelurilor din marile orașe, introducerea voucherelor de vacanță, creșterea tarifelor și a gradului de ocupare pentru hotelurile din țară”, a declarat Adrian Dragomir, CEO al Termene.ro, platforma care oferă informații actualizate în timp real despre firmele din România. 

Calitatea serviciilor din turism este în strânsă legatură cu dinamica furnizorilor și a angajaților din domeniu, iar un element important este riscul ca clientul, în cazul de față compania care operează un hotel, să intre în insolvență.

Riscul de a intra în insolvență poate fi asociat cu riscul ca firma hotelieră să nu-și mai poată plăti colaboratorii. Astfel, evoluția numărului de companii care pot intra în insolvență a arătat o ameliorare a situației în intervalul 2016 – 2018, iar în ultimul an numărul potențialilor rău platnici a scăzut cu 6 puncte procentuale (peste 20%) – de la 39% companii în anul 2016, la mai puțin de 32% în anul 2018.

„Aproape patru din zece clienți din domeniul hotelier își întârziau sau chiar nu-și plăteau colaboratorii în anul 2016, iar acum numărul acestora a scăzut spre nivelul de trei firme din zece. Trendul este spectaculos, dar pericolul pândește la colț: în medie, o treime din companiile din domeniu pot fi în situația nedorită de a nu-și mai putea plăti colaboratorii”, subliniază Adrian Dragomir, CEO Termene.ro. 

Cine nu are bătrâni, să-și cumpere

Analiza Termene.ro scoate în evidență și o serie de lucruri inedite, precum faptul că aproape jumătate din cota de piața a industriei hoteliere din România este deținută de companiile înființate în urmă cu mai bine de 24 de ani. Companiile înființate în intervalul 1996 – 2001 dețin aproximativ un sfert din cifra de afaceri a întregului domeniu hotelier, iar cele înființate după anul 2006 ultimul sfert. Și în cazul valorii medii a cifrei de afaceri, situația este similară, astfel încât o companie hotelieră înființată în urmă cu peste 24 de ani are în medie o cifră de afaceri de peste 3,8 milioane lei, pe când una înființată în ultimii opt ani de doar 1,16 milioane lei.

Discrepanțele între companii în funcție de anul înființării se mențin și în cazul riscului de a intra în insolvență, indicator care a crescut odată cu scăderea vechimii pe care companiile din domeniul hotelier o au pe piață.

Dacă în cazul companiilor hoteliere înființate în intervalul 1991 – 1995, doar una din cinci are risc ridicat de intrare în insolvență, pentru cele create după anul 2001 riscul este de 1 din 3. Situația este și mai gravă în cazul firmelor înființate după anul 2006, unde mai mult de una din trei companii raportează un risc ridicat de a intra în insolvență, cu un vârf de 1 din 2,5 companii în cazul celor lansate în intervalul 2006 – 2010, relevă analiza Termene.ro.  Riscul nu poate fi calculat pentru companiile înființate după anul 2015, fiind nevoie de trei ani de activitate pentru ca valorile obținute să fie relevante din acest punct de vedere.

Cele mai profitabile hoteluri sunt cele de la Marea Neagră și de pe Valea Prahovei

Dacă restrângem analiza la nivelul județelor de top din turismul românesc, cu cele mai multe locuri de cazare, experții Termene.ro observă că firmele care dețin hoteluri in județul Constanța au cea mai mare marjă de profit (o medie de aproximativ 22%), pe locul doi clasându-se companiile din județele Vâlcea și Prahova, cu 19%. La polul opus, dintre județele de top, companiile din județul Bihor au cea mai mică profitabilitate,  9%, pe când cele din Municipiul București au o marjă de profit de 14%.

Companiile din județul Vâlcea au în medie cel mai mic risc de a intra în insolvență, astfel încât doar 17% (mai puțin de o companie din 5) dintre acestea pot ajunge în situația de nu-și mai putea plăti furnizorii, pe când în județul Constanța riscul este de 24% (o companie din 4). La polul opus, 40% din companiile din Municipiul București au acest risc, iar companiile din județul Bihor pot fi considerate cele mai riscante, cu 44% risc ridicat de a intra în insolvență.

Potrivit Termene.ro, chiar dacă o firmă are riscul ca doar unul din cinci clienți să întârzie cu plata, riscul acela există și are potențialul ca la un moment dat să se producă și să pericliteze operativitatea afacerii. Astfel, un client care nu plătește la timp forțează furnizorul să întârzie, de asemenea, plata colaboratorilor. În acest context, Termene.ro a lansat redBill, instrumentul care oferă transparență afacerilor și sănătate fluxului de numerar: o bază de date publică în care orice companie poate să raporteze facturile neîncasate de la clienți.

Despre Termene.ro

Termene.ro este o companie înființată în anul 2014 din dorința de a permite companiilor identificarea oportunităților de afaceri și evaluarea corectă a riscurilor pentru afaceri mai prospere, oferind o platformă intuitivă și foarte ușor de utilizat. Peste 50.000 de companii au acces zilnic la platforma completă care oferă informații actualizate în timp real despre datele financiare și juridice ale firmelor din România.

Claudiu Vrinceanu
Lucrez cu antreprenori și manageri din firme de tip startup și scaleup și îi ajut pe zona de PR + cresc ecosistemul antreprenorial românesc în fiecare zi. Pentru mai multe analize și informații utile, abonează-te la noutățile blogului meu: https://claudiuvrinceanu.ro/abonare-noutati/
You may also like
BACK TO SCHOOL. Sa invatam copiii urmatoarea lectie: motorul unei economii este economisirea
What The Coronavirus (COVID-19) Means For Romanian Companies

Leave Your Comment

Your Comment*

Your Name*
Your Webpage

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Read previous post:
Dezvoltare prin internaționalizare: ce potențial uriaș are România

România are potențialul economic de a prelua rolul de hub est-european în materie de investiții străine (ISD) către exterior la...

Close