Dacă vrem să anticipăm viitorul capitalismului românesc, e sănătos să privim spre campionii de business locali și spre strategiile lor de creștere. În acest sens, am identificat mai multe tendințe noi în primul semestru din 2022. Trei dintre cele mai importante trenduri sunt mirajul american, finanțările cu valori mai mari și un nou profil de investitor: capitalistul român care își creează vehicule de investiții.
Mirajul american
Am analizat comportamentul celor mai active firme de tip scaleup tech românești în primul semestru din 2022, și am observat că cele mai numeroase companii mizează pe Statele Unite atunci când se uită la primele piețe globale. Fiecare fondator are un motiv diferit pentru a se extinde aici, și mulți spun că pur și simplu este mai ușor să fii un startup tech în SUA. Piața adresabilă este mai mare și antreprenorii spun că aici pot atrage mai ușor capital pentru a crește pe termen mediu și lung. FintechOS și-a anunțat încă de anul trecut lansarea pe piața din Statele Unite și are ca obiectiv să ajungă la un număr de peste 15 clienți americani, până la finalul lui 2021. Compania va recruta peste 100 de noi angajați în SUA până la finalul anului 2022. Și Bunnyshell, platformă de Environment-as-a-Service (EaaS), plănuiește să crească agresiv în SUA, și a recrutat un manager care să coordoneze acest proces de internaționalizare. Druid, platformă pentru crearea de aplicații de business bazate pe inteligența artificială, este deja activă pe piața americană, iar Medicai, scaleup medtech românesc, a început să se dezvolte deja în SUA.
Fondatorii români se vor confrunta, totuși, cu o problemă specifică multor antreprenori din Europa. Europenii nu știu să-și vândă produsele și serviciile precum o fac americanii, mai ales pe piața din SUA. Oamenii de business din SUA învață cum să vândă de la o vârstă fragedă. De la standuri de limonadă până la fursecuri comercializate la grădiniță. Pentru a avea succes în vânzări pe piața din SUA, trebuie să fii scurt, concis și asertiv. Europenii sunt mai relaxați, mai vorbăreți și mai răbdători. Evident, antreprenorii români pot recruta oricând oameni de vânzări europeni, să își asume acest decalaj, dar dacă ești un om bun de vânzări în Europa, atunci majoritatea rețelelor tale vor fi probabil europene.
Mai puține finanțari atrase. Cele mai mari investiții au valori mai mari
Cele mai mari finanțări atrase de două scaleup-uri tech românești în 2022 au o valoare totală de 18,1 milioane de euro, cu 53% mai mult decât valoarea totală a investițiilor atrase de celelalte 18 firme tech (11,8 milioane de euro). Sau altfel spus, cele mai mari două finanțări atrase de Druid (14,3 milioane de euro) și Bunnyshell (3,8 milioane de euro) reprezintă 60,7% din totalul investițiilor atrase de startup-urile tech românești din ianuarie 2022 până în prezent: 29,8 milioane de euro. Pe scurt: principiul lui Pareto, aplicat finanțărilor atrase de proiectele tech românești, asta în contextul în care numărul finanțărilor atrase în 2022 a scăzut comparativ cu anul trecut, dar a crescut, așadar, valoarea finanțărilor atrase în cele mai mari deal-uri.
Druid a încheiat o nouă rundă de finanțare. Finanțarea, în valoare totală de 14,3 mil. euro va fi utilizată pentru a accelera expansiunea internațională cu focus pe Europa (cu birouri noi în Franța și Germania), și America de Nord. Noua investiție a fost condusă de Karma Ventures și Hoxton Ventures, la care a participat GapMinder, plus alți patru investitori din Germania, Elveția, Polonia și România.
Bunnyshel a finalizat, de asemenea, o nouă rundă de investiții. Valoarea: 4 milioane de dolari (3,8 mil. euro). Finanțarea atrasă din partea Early Game Ventures (EGV) și RocaX Ventures va fi alocată în principal pentru extinderea companiei pe piața din Statele Unite ale Americii (SUA). Early Game Ventures a mai investit anul trecut 1,1 milioane de euro în startup-ul românesc.
În funcție de valoarea finanțărilor, următoarele investiții atrase în 2022 (ianuarie – 3 mai) de proiectele tech românești sunt Ogre AI (2 milioane de euro), Archbee (1,9 milioane euro), Tokinomo (1.6 mil. euro) și Stailer (1 mil. euro).
Capitalistul român care își creează vehicule de investiții
O tendință nouă este vizibilă în business: capitalismul românesc se dezvoltă într-o direcție sănătoasă: concret, vedem cum mari antreprenori români, cu afaceri de sute de milioane de euro, investesc în alte business-uri autohtone de tip scaleup. Sau, dacă privim din perspectiva finanțării: afaceri românești cu potențial de a deveni campioni locali și regionali sunt finanțate de antreprenori români, fie ca investitori individuali, fie prin intermediul vehicule de investiții.
În urmă cu 10 ani aceste companii antreprenoriale de tip scaleup erau finanțate sau cumpărate exclusiv de investitori din afara țării, fonduri de private equity și investitori strategici. Era bine, evident, la fel cum este sănătos și acum că avem fonduri internaționale prezente pe piața locală, dar e sanatos acum să vedem o concurență mai puternică pe partea investitorilor.
Două exemple: Daniel Dines (UiPath) a preluat un pachet de 9,57% din RodBun, o companie românească din domeniul agricol, un producător de semințe și îngrășăminte. Investiția a fost realizată prin intermediul Ice Vulcan Properties Ltd, un vehicul investițional fondat de fondatorul UiPath.
RodBun, cu afaceri de 129 de milioane de euro (creștere de 56%), este o companie specializată în produse și servicii pentru fermierii români. Cea mai importantă activitate a grupului este producerea de sămânță agricolă.
Compania deține patru fabrici de semințe, exploatații agricole pentru multiplicarea de sămânță, bază genetică pentru culturile de porumb, floarea soarelui, grâu, lucernă, mazăre, soia, triticale, dar și o rețea logistică extinsă în toată țara – atât pentru transport și depozitare de inputuri agricole, cât și pentru depozitarea de cereale.
Al doilea exemplu este al Pavăl Holding, vehicul de investiții controlat de antreprenorii Dragoș și Adrian Pavăl au preluat un pachet de acţiuni de 30% din capitalul social al Farmaciei Tei și Bebe Tei, companie creată de antreprenoarea Roxana Maftei, cu o cifră de afaceri de 176 milioane de euro (creștere de 16%)
Sperăm că acesta-i doar începutul: să vedem mai multe firme românești active în SUA, noi investiții de 4-10 milioane de euro atrase de startup-uri tech și capitaliști români care să investească în alte firme locale. Iar pasul următor: companiile să-și finanțeze creșterea fie prin listare la bursa, fie cu ajutorul altor investitori, cum sunt fondurile de private equity.