2019 a fost cel mai dinamic an pentru industria cafenelelor îndeosebi pentru business-urile antreprenorilor români. Din perspectiva tendințelor, s-a conturat un interes mai mare de investiții în domeniu, cuplat cu emanciparea clienților.
1. Interes mai mare pentru francize
Interesul pentru business-ul în franciză a crescut simțitor în ultimii ani, modelul fiind importat din economiile dezvoltate unde sistemul funcționează la o scară mare. Suntem încă la început de drum și estimez creșteri spectaculoase în anul 2020.
Din experiența mea antreprenorială, există mai multe tipologii de antreprenori francizati sau de de viitori întreprinzători care își fac un business propriu datorită unei francize. În primul rând, am întâlnit numeroși oameni de business care lucrează sau au lucrat în corporații și vor să își deschidă o franciză. În corporațiile din România sunt mulți profesioniști caracterizați de spirit antreprenorial. Acești viitori foști angajați (unii dintre ei rămân și angajați în timp ce își dezvoltă o franciză) își folosesc ideile pentru a inova într-un anumit sector. Ei își aplică ideile și expertiză acumulate pentru a satisface o nevoie identificată pe piață O altă tipologie de francizati care s-a lărgit că număr este aceea a proprietarilor de afaceri de familie care vor să crească și să investească și în alte industrii și, evident, HoReCa a fost în 2019 o piață cu mare potențial pentru aceștia.
2. A crescut numărul cafenelelor în centre de birouri noi datorită unor noi investiții pe zona de office
În mod categoric, numărul cafenelelor din centre de birouri a crescut odată cu deazvoltarea accelerată a acestora din anul 2019. Piaţa birourilor din marile orașe a avut în 2019 un an record în ceea ce priveşte livrările. Dezvoltarea de proiecte noi a venit în mod natural, pe principiul cererii și a ofertei, în contextul în care firmele încearcă să reducă timpul de tranzit al angajaţilor. Mai mult decât atât, unele clădiri de birouri privesc cafeneaua și, eventual cantina din cadrul acestor clădiri, nu neapărat ca un centru de profit din închirierea spatiior, ci mai degrabă ca furnizori de servicii pentru chiriași, care la final pot să aleagă o clădire sau altă și prin prisma acestor servicii conexe oferite de către landlord. Aceste lucruri nu se întâmplau cu câțiva ani în urmă.
3. Mai multe prăjitorii și specialty coffee shops
Piața cafelei și a cafenelelor a devenit foarte emancipată în 2019, printre cele mai inovatoare din regiune: prajitoriile de cafea sunt profesioniste, brandurile locale sunt puternice, în timp ce consumatorii au o cultură a cafelei dezvoltată, cu o agendă bine completată în domeniul de gust al cafelei. Suntem cuprinși de febra Third Wave, ca multe alte orașe importante din Europa!. Avem o nouă cultură a cafelei cu câteva locații care fac lucruri frumoase în sensul acesta, și aici nu mă refer doar la calitatea produsului, cât și la pareta de învățare a clienților despre ce înseamnă o cafea bună. Dar indiferent de expansiune, cred că sectorul cafenelelor de specialitate va rămâne la nivel de nișă. Cred că piața cafelei ar trebui segmentată după cum urmează: cafenele independente de specialitate, lanțuri mici de cafenele , și aici mă refer la maxim 5 locații operate direct, lanțuri de cafenele dezvoltate în francize și lanțuri internaționale prezente în România.
4. Interes din partea românilor din Diaspora să investească într-o cafenea
Cred că pentru o persoană care vrea să se întoarcă acasă cu un capital pe care l-a dobândit prin muncă în afara țării, accesarea unei francize poate fi o soluție foarte bună, minimizand riscurile unui start-up. O altă idee ar fi accesarea francizei de către români care stau în diaspora și vor să ducă acolo un brand românesc. La TED’S am avut cereri din ambele direcții, fără a se concretiza vreuna, dar asta înseamnă că interes există. Să nu uităm că 47% dintre emigranții români își doresc să revină acasă, potrivit unui studiu RePatriot. Dintre cei care vor să se întoarcă în țară, foarte mulți vor să și investească în România, marea majoritate dorind să înceapă o afacere.
5. Coffee for Younger Audiences
Am observat un nou trend în ultimii ani, cu precădere în 2019. Vârsta consumatorilor de cafea a scăzut semnificativ, elevii și studenții majori încep să frecventeze cafenelele zilnic. Tendința este globală: în Statele Unite ale Americii, 48% dintre tinerii cu vârstă cuprinsă între 18 și 24 de ani consumă cafea în mod constant. Ce aduce bun acest lucru? În primul rând, ceea ce consumă ei, băuturile noi gen nitro coffee sau cold brew cât și alte cafele gourmet fiind printre preferatele lor. Astfel, clienții sunt atenți la ce comandă și pentru ei calitatea este esențială.
Articol scris de antreprenorul Vasi Andreica. Cu peste 15 ani de experiență de business, antreprenorul Vasi Andreica este fondatorul lanțului de cafenele TED’S Coffee Co.