Antreprenorii care au o înțelegere profundă și actualizată despre ce se întâmplă în afacerile proprii pot lua decizii mai ușor decât competitorii lor, cei care nu au informații în timp real. În opinia mea, după 30 de ani de capitalism, a apus vremea antreprenorilor „urechiști”, adică cei care au dezvoltat un business „după ureche”. Un mod facil de a urmări indicatorii cheie ai afacerii tale este prin crearea unui „dashboard” care măsoară anumiți metrici. Îți propun mai jos mai multe elemente pe care le consider esențiale pentru un „dashboard” ideal, așa cum îl imaginez pentru antreprenorul român. Una din caracteristicile de mai jos este inspirată din facilitățile ING Business, noua platformă digitală pentru antreprenori.
1. Top 3 știri macroeconomice care îți influențează afacerea
Probabil că te surprinde prima mea alegere, însă consider că cele mai importante trei știri economice trebuie să fie vizibile în „primul ecran” al unui dashboard (tablou de bord). Nu orice știri, ci doar noutățile și analizele macroeconomice care au sau vor avea efecte asupra businessului pe care îl administrezi. „Nivelul ratei inflației și cum influențează antreprenorii”, „Creșterea salariului minim și efectele asupra businessului”,„Prognoze PIB 2019: ce trebuie să știe antreprenorii” sunt titluri care vor ajuta antreprenorii la fiecare început de săptămână pentru a înțelege realitatea economică în care trăiesc. Îmi vei spune că sunt subiectiv întrucât cred mult în puterea conținutului și al știrilor adevărate, însă managerii români au nevoie astăzi de o înțelegere mai profundă despre noutățile macroeconomice. Întreprinzătorii, liderii de business și managerii autohtoni se uită prea mult la microeconomie. E vremea înțelegerii macro!
2. Costul de achiziție în raport cu veniturile
Ajungem și la indicatori mai concreți pentru dashboard-ul nostru ideal: un bun indicator este cât de mult plătește un antreprenor pentru a achiziționa noi clienți în comparație cu veniturile generate de acești clienți.
Costul de achiziție al unui client determină costul mediu total al companiei pentru achiziția unui nou client. Acest indicator arată cât cheltuie compania pentru fiecare client convins să între într-un parteneriat cu tine.
Calculul este destul de ușor. Costul de achiziție al unui client se obține prin împărțirea cheltuielilor curente de marketing și publicitate cu numărul de clienți noi pe care i-ai achiziționat. De asemenea, venitul pe achiziție a unui client este calculat prin împărțirea veniturilor de la clienți noi la numărul de clienți noi.
În unele companii, dacă aveți o valoare mare a valorii de viată a clienților, este bine să investiți mai mult pentru atragerea de clienți decât sumă veniturilor inițiale pe care le generați. Înțelegerea și monitorizarea acestui indicator este critică, așa că este important să fie introdus în dashboard-ul nostru ideal.
3. “Cash Flow Is More Important Than Your Mother”
CFIMITYM este primul acronim pe l-am învățat la cursul de finanțe de la MBA. Simplu și memorabil spus: Cash Flow Is More Important Than Your Mother.
În mod evident, din dashboard-ul săptămânal sau cel zilnic al unui antreprenor nu trebuie să dispară Cash Flow-ul, unul dintre cele mai importante instrumente utilizate de către manageri, antreprenori. Acesta este vital pentru fundamentarea deciziilor de afaceri.
Cash flow (sau fluxul de numerar) reprezintă diferența dintre încasările și ieșirile de numerar ale unei firme, pe o perioadă de timp analizată, care poate fi de o săptămână, o lună, un trimestru, un an sau mai mult.
4. Churn Rate
Rata de pierdere a clienților („Churn Rate”) este un indicator măsurat de regulă anual sau lunar, dar cred că antreprenorii români trebuie să-l urmărească mai des, cel puțin săptămânal, așa că este util să-l introducem în dashboard-ul nostru.
Acest indicator măsoară procentajul clienților care își încheie relația cu firma ta într-o anumită perioadă de timp. Nu doar rata de retenție este utilă și de urmărit, ci mai ales indicatorul “Churn Rate”.
5. Tabloul de bord cu informații despre HR
Oamenii tăi sunt esențiali pentru businessul tău, mai ales în contextul crizei de personal care se accentuează în România. Iar un antreprenor trebuie să se implice în relația cu angajații săi, dar nu o poate face tot timpul. Nu își poate aloca tot timpul pentru recrutare, deși este recomandat să se implice în acest proces. Nu are răgaz să participe la toate ședințele interne, ci doar la cele mai importante întâlniri de lucru, inclusiv cu scopul motivării echipe.
Cât timp aloci, ca antreprenor, pentru atragerea de talente? Dar cât timp durează un proces de recrutare? Care sunt cele mai bune metode de motivare a angajaților tăi? Dar care este singura/cea mai apreciată metodă prin care tu îți motivezi angajații? Greu de răspuns la aceste întrebări cu răspunsuri scurte și concrete care să fie incluse într-un dashboard zilnic sau săptămânal, însă cred că viitoarele platforme digitale pentru antreprenor vor construi “punți de legătură și de transparență” în domeniul resurselor umane, prin intermediul “big data” și al “people analytics”. Imaginează-ți un tablou de bord care îți arată tot ce trebuie să știi despre procesele tale de HR cu o vizualizare actualizată, modelarea datelor personale și baze de date personalizate.
6. Cât timp ai investit pentru tine?
Al șaselea indicator din tabloul de bord propus antreprenorilor este unul personal și implică răspunsuri la următoarele întrebări:
- Cât timp ai investit în Leadership, pentru Sănătatea și Familia ta?
- Câte ore ai investit pentru Educația ta și pentru Învățare Continuă?
Cred că aceste răspunsuri, transpuse în minute/ore pe zi sau pe săptămână, vor aduce valoare dacă vor apărea semnalate cu roșu în dashboard-ul nostru dedicat antreprenorilor.
7. Optimizarea și personalizarea dashboard-ului
Pornind de la observațiile și proiectele mele, am văzut că băncile au reușit să creeze platforme digitale pentru antreprenori care includ dashboard-uri (tablouri de board) inteligente. ING Business, proiectul alături de care dezvolt acest proiect de conținut de educație antreprenorială și digitală, permite optimizarea dashboard-ului și a modulelor (exemplu: păstrarea la vedere a modulelor și funcțiilor cel mai des folosite);
De asemenea, ING Business oferă opțiunea de personalizare dashboard în funcție de rol (rol operațional & decizional). Spre exemplu, fiecare user are un dashboard personalizat. De exemplu, se poate ca un owner nu vrea să aibă toate informațiile în dashboard, ci doar să răspundă la solicitările altor useri (semnare, autorizare).