Tag Archives: Fundatia Post-Privatizare

Featured

Cum sta Romania dupa valoarea adaugata a IMM-urilor

Romania ocupa locul 17 in Uniunea Europeana in ceea ce priveste valoarea adaugata totala a firmelor mici si mijlocii si ultimul loc dupa numarul de IMM-uri active, releva datele unui studiu realizat de Fundatia Post-Privatizare.

Cu o contributie de 0,7% la valoarea adaugata totala din UE28, Romania este in urma Greciei (0,93%) si inaintea Ungariei (0,68%), tari care au un numar superior de IMM-uri. Raportul neconcordant dintre ponderea valorii adaugate si potentialul demografic al Romaniei reflecta decalajul mare de dezvoltare, productivitate si competitivitate al IMM-urilor romanesti.

Valoarea adaugata este indicatorul de performanta al IMM-urilor care a evoluat cel mai bine si constant pozitiv dupa depasirea punctului de inflexiune marcat de anul de criza 2009. Totusi valorile anuale, desi in crestere, inregistreaza rate de variatie din ce in ce mai mici de la un an la altul.

Potrivit studiului, in Romania sunt 426.295 de IMM-uri active in economia nefinanciara, cea mai mica densitate de IMM-uri din UE28, acestea avand 2,71 milioane de angajati. Romania ocupa astfel, locul 8 in Uniunea Europeana ca pondere in totalul angajatilor din IMM. De asemenea, valoarea adaugata realizata de IMM-uri este de 25,8 miliarde de euro.

In Romania exista 21,3 de firme mici si mijlocii la o mie de locuitori, media in UE fiind de 42,7 de firme. Cele mai mari densitati sunt inregistrate in Cehia, cu 95,9 IMM la o mie de locuitori, Portugalia (73,5 IMM/1.000 locuitori), Malta (73 IMM/1.000 locuitori) si Slovacia (70,2 IMM/1.000 locuitori).

IMM-urile sursa majora pentru locurile de munca din Uniunea Europeana

IMM-urile sunt sursa principala de locuri de munca in Uniunea Europeana, ele angajand un numar total de 88,8 milioane de salariati, adica mai mult de 66% din totalul fortei de munca din economie. In ceea ce priveste noile locuri de munca create in perioada post-criza, un rol mai accentuat il joaca micile intreprinderi, acestea fiind asigurate in proportie de 85% de startup-uri.

Read More
Antreprenoriat Economie Featured

Tu lucrezi intr-o industrie creativa?

[dropcap]P[/dropcap]eter Barta, directorul general al Fundatiei Post-Privatizare (FPP), este unul dintre oamenii cei mai apropiati de comunitatea start-up-urilor din Romania si unul dintre ambasadorii relevanti ai ecosistemului antreprenorial. Potrivit unui studiu prezentat de Peter, industriile creative insemnau in jur de 7,2% din PIB-ul Romaniei de circa 131,8 miliarde de euro de anul trecut, in crestere de la 6% din PIB in 2009.

Eu, unul, lucrez de 8 ani de zile intr-o industrie creativa: publishingul. Concret, industriile creative se refera la domenii precum publicitate, arhitectura, arte si antichitati, mestesuguri, design, moda, film, video si fotografie, software, jocuri si publishing electronic, muzica si performing arts, publishing, televiziune si radio.

„Aceste industrii inseamna foarte mult pentru o economie ca Romania mai ales ca ele nu beneficiaza de sprijinul statului. Daca scoatem domeniul IT, care este cel mai important ca pondere intre industriile creative si care mai este sprijinit de autoritati, si ne referim la domenii precum cinema sau teatru, acestea au sustinerea cea mai mica”, declara Peter Barta.

Cele mai creative orase sunt Bucuresti (cu 69,4% din veniturile generata de aceasta industrie), Clujul (4,3%), Timisoara (2,6%), Brasov (2,1%) si Iasi cu 1,85%.

Cele mai profitabile industrii creative romanesti sunt domeniul software si cel al jocurilor pe calculator, industria de carte, publicitate, audio-vizual (film, televiziune si radio), artele spectacolului si domeniul designului.

Sursa foto: dentaleventscalendar

Read More
Featured

Micro-agribusinessul in Romania: 7 cifre-cheie

[dropcap]A[/dropcap]gricultura reprezinta un domeniu tot mai tentant pentru actualii si viitori antreprenori, asa ca merita sa analizam cateva date din raportul privind sectorul IMM din Romania, realizat de catre Fundatia Post-Privatizare.

1. Numarul afacerilor in agricultura a avut una dintre cele mai ridicate rate de crestere, cu peste 20.700 de noi entitati infiintate in anul 2012. Cifra reprezinta 16.5% din numarul total de firme aparute, clasand sectorul pe locul al doilea dupa comert.

2. Agricultura a cunoscut o dinamica pozitiva in ultimii ani, crescand ca importanta pentru intreprinderile mici si mijlocii. Microintreprinderile si intreprinderile mici au contribuit semnificativ la cresterea totala de 2.9% inregistrata pentru perioada 2010-2011.

3. Pe fondul cresterii numarului de intreprinderi, a crescut numarul de angajati in 2011, inregistrand un plus de 2.4% fata de anul precedent.

4. Resursele naturale si initiativele de finantare de la bugetul de stat contribuie la atractivitatea sectorului. Pentru acesta, rata de absorbtie a fondurile europene este de 50%, aproximativ de trei ori mai mare decat media nationala.

5. In pofida cresterii vizibile pe parcursul crizei, ponderea cifrei de afaceri pentru sectorul agricol reprezinta doar o fractiune din volumul total, insumand 3.7%.

6. De asemenea, in ceea ce priveste aportul la crearea locurilor de munca, IMM-urile din agricultura angajeaza cei mai putini salariati dintre principalele sectoare de activitate, cu doar 3.3%.

7. Contributia acestora, insa, inregistreaza cifre promitatoare. Profitabilitatea unui angajat din acest domeniu este dubla fata de media nationala, cu o valoare de peste 25.000 de lei.

Rezultatele sectorului exemplifica potentialul neexploatat, care ar putea beneficia, in prima instanta, de fonduri suplimentare pentru dezvoltare, care vor fi disponibile in perioada de programare 2014-2020. Raportul Fundatiei Post-Privatizare a precedat raportul Comisiei prezidentiale pentru agricultura lansat la 1 iulie 2013 si este disponibil aici.

 

 

Read More
Antreprenoriat Featured

Antreprenor 2.0: un proiect care cauta 24 de startup-uri cu potential

[dropcap]O[/dropcap]mul de afaceri Marius Ghenea va fi mentor in cadrul Antreprenor 2.0, un proiect implementat de Fundatia Post-Privatizare si partenerii sai, care isi propune sa dezvolte ecosistemul antreprenorial prin crearea unei retele de antreprenori.

In aceasta etapa a proiectului, se cauta 24 de startup-uri cu potential care vor beneficia de sprijin financiar. De asemenea, prin intermediul unor serii de evenimente in intreaga tara, antreprenori sau viitori antreprenori vor avea ocazia sa invete de la Marius Ghenea, de la alti antreprenori de succes, specialisti sau antreprenori locali cum isi pot imbunatati ideea de afacere si cum o pot transforma intr-un business sustenabil. Participarea la program este gratuita.

In cadrul proiectului se vor organiza 8 conferinte regionale in Bucuresti, Cluj-Napoca, Iasi, Timisoara, Brasov, Craiova, Ploiesti si Constanta, unde participantii isi vor putea valida ideea de afacere alaturi de Marius Ghenea, vor invata de la experti cum sa foloseasca instrumente online in dezvoltarea afacerii si vor afla povesti de succes ale antreprenorilor locali. Calendarul conferintelor il gasiti anexat.

 “Conceptul acestui proiect mi-a placut inca de la prima discutie cu organizatorii. Imi place sa-mi impartasesc experientele si cunostintele legate de antreprenoriat, imi place sa ajut business-urile sa creasca firesc, dar mai ales imi place atunci cand startup-urile pe care le indrum reusesc sa gaseasca nisa pentru succes. Antreprenoriatul inseamna sa daruiesti valoare si sa stii sa-ti pui amprenta acolo unde altii nu au reusit, de aceea sunt increzator ca cele 24 de startup-uri pe care astept sa le descopar vor ajunge in scurt timp afaceri de succes”, spune Marius Ghenea mentor in cadrul proiectului.

Participarea in cadrul proiectului e gratuita.

 

La finalul fiecarei conferinte, in baza formularului de inscriere completat, juriul format din antreprenori de renume va alege 50 de participanti care vor merge in etapa urmatoare. Acestia vor participa la workshop-uri timp de doua weekend-uri consecutive, unde vor invata cum sa isi redacteze propriul business plan. La finalul training-urilor vor fi alesi 20 de participanti care au elaborat planuri de afaceri cu potential economic. Acestia, timp de trei saptamani, vor beneficia de doua sesiuni de mentorat one-to-one alaturi de consultanti care ii vor ajuta sa isi demareze afacerile si sa intocmeasca o strategie de dezvoltare. La final, afacerile vor fi analizate si trei dintre acestea vor fi premiate.

Scenariul este acelasi pentru toate cele 8 orase, astfel ca, la finalul programului, 24 de startup-uri vor fi castigatoare si premiate cu suma de 12.500 de lei fiecare.

 


 

Read More