Tag Archives: exit

Antreprenoriat Featured Start-Up

Ce invatam din povestea LiveRail – Facebook: un start-up are nevoie de 7-8 ani pentru un exit de succes

Preluarea LiveRail de catre gigantul Facebook este o tranzactie reper pentru multi antreprenori: fondatorii companiei au crescut un proiect, i-au dat tractiune internationala si l-au vandut unui strategic cu renume global. Si cat de mare este reputatia Facebook!

Tranzactia ne poate ajuta sa intelegem mai bine cat timp trebuie sa investesti pentru a implementa o strategie de succes de la start-up la exit. Altfel spus, care este media varstei companiilor care atrag investitii sau se listeaza printr-un IPO? In Statele Unite, o piata matura, firmele cumparate din zona de online/tehnologie au, in medie, o varsta de sapte ani de zile, in timp companiile care devin publice realizeaza un IPO dupa 8,25 ani de la infiintare. (Techcrunch.com)

Cum stau la acest capitol firmele fondate de antreprenori roman? Ce putem invata din experientele celor care fac exit-uri de succes?

Am analizat cateva dintre tranzactiile relevante ale companiilor din tech fondate de romani si, surpriza (sau nu?!),  acestea se incadreaza in media de 7-8 ani – timpul scurs de la infiintare pana la exit. Cu cateva exceptii, bineinteles.

  • Facebook a preluat compania de publicitate video online LiveRail, intr-o tranzactie estimata la 400-500 milioane dolari. Printre cofondatorii se afla si doi romani, Andrei Dunca (foto) si Sergiu Biris. LiveRail a fost fondata in 2007 => exit de succes la 7 ani de la infiintare.
  • HootSuite, o platforma pe care o folosesc companiile pentru managementul social media, a cumparat la inceputul anului 2014 UberVu, firma dezvoltata de antreprenorii romani Vladimir Oane, Dan Ciotu si Dragos Ilinca. Compania a fost creata, de asemenea, in urma cu 7 ani.
  • In ianuarie 2012, romanul Emi Gal si echipa de la Brainient mai “ridicau” 1.8 milioane dolari, moment in care au deschis birouri in New York pentru a fi mai aproape de Madison Street, locul unde se impart miliardele din advertisingul american. Compania a fost fondata in 2008, iar un exit total nu ar fi surprinzator daca s-ar intampla anul acesta sau in 2015, la 7 ani de la momentul lansarii.
  • Cel mai rasunator exit al anului trecut a fost preluarea Avangate de catre Francisco Partners. Compania a fost fondata in 2006 de catre Radu Georgescu ca divizie a Gecad Epayment, cu 7 ani inainte de marele exit!

andreidunga

Haideti sa ne concentram si asupra “campionilor” din .ro, cele mai tari trei branduri din online-ul romanesc, in opinia mea.

  • Iunie 2006: fondul de investitii american Tiger intra in actionariatul eJobs Group si Neogen. eJobs a fost creata in 1999, iar Neogen in 2000. Statistica tine cu noi: fondatorii celor doua site-uri au muncit 7 ani pentru a ajunge la un prim exit.
  • Aprilie 2009: Asesoft cumpara 51% din eMag, afacere fondata in 2001.

Atat eJobs, cat si eMag au mai avut exit-uri ulterioare catre Ringier, respectiv Naspers, ceea ce ne arata o perioada mai lunga de munca pentru antreprenori de la momentul lansarii pana la exit-ul complet.

Fara sa avem un track-record cu multe povesti de succes generatoare de statistici mai complexe, putem concluziona, totusi, ca marile proiecte antreprenoriale din online au avut nevoie de 7-8 ani pentru a evolua de la un start-up la faza de crestere, etapa tradusa printr-un exit catre un investitor financiar sau strategic.

Evident, exista tranzactii incheiate mai repede sau mai tarziu in raport cu pragul de 7 ani de la crearea companiei. Sa nominalizam doar cinci exemple. 1. Start-up-ul romanesc Summify a fost achizitionat de reteaua Twitter, la trei ani de la crearea de catre romanii Mircea Pasoi si Cristian Strat. 2. Paravion.ro, site de rezervari bilete de avion, a fost achizitionat de catre fondul de investitii GED in 2010, la cinci ani dupa lansare.  3. Romanul Alex Negrea si Clement Cazalot, francez de origine, au atras o investitie de 2 mil. dolari pentru docTrackr la aproape doi ani de la infiintare. 4. Fondul 3TS Capital Partners a investit in InternetCorp la cinci ani de la fondarea publisher-ului online. 5. Site-ul autovit.ro a fost vandut catre Naspers la zece ani de la creare.

Read More
Featured

Cum sa-ti vinzi afacerea: pregateste-te cu doi ani inainte de exit

Cea de-a sasea editie a M&A Outlook, a avut, asemenea evenimentelor precedente, un panel dedicat antreprenorilor. Cei 5 vorbitori au oferit recomandari si comentarii care au captat atentia invitatilor din sala. Iata doar cateva recomandari utile daca ai in vedere un exit pentru businessul tau.

“Trebuie sa fii foarte sincer si corect intr-o tranzactie. E greu sa pacalesti un investitor. Mai mult, este urat ca dupa semnarea certificatului de casatorie sa afle ca il inseli cu altcineva. E important sa arati bine la o tranzactie, dar nu e sanatos sa vopsesti gardul inainte de o tranzactie. Iti recomand sa ai un consultant legal si financiar, care te vor ajuta sa pregatesti un contract solid si sigur”, afirma Stefan Gadola, unul din fondatorii EnergoBit, un business de peste 170 mil. euro.

Cei trei fondatori ai EnergoBit au decis in 2012 sa cedeze controlul EnergoBit catre fondul polonez de investitii Innova Capital.

„Principala lectie invatata dupa prima tranzactie: cea mai importanta este echipa care te ajuta sa implementezi procesul de M&A”, a spus Bogdan Putinica, vicepresedinte senior Enea Software.

DSC00239

Bogdan Putinica a fondat in anul 2000 compania de software IP Devel impreuna cu Daniel Bogdan. In 2006, compania de recrutare Adecco a preluat 76% din IP Devel, iar in 2008 compania creata de Bogdan Putinica a fost preluata integral de Enea.

Daca vrei un exit bun, trebuie sa arati ca ai oportunitatea unor profituri. Atunci cand pornesti un business, trebuie sa ai in vedere ca il vei vinde, trebuie sa stii in permanenta ce se intampla in business-ul tau si sa poti sa explici mai departe. Daca nu simti ca e un pret corect, atunci nu vinde! Nu trebuie sa vinzi doar pentru ca ai o oferta pe masa. Daca fondul de investitii este interesant si tu ai o companie buna, o sa o cumpere si anul viitor, la un pret mai mare”, spune Mugur Frunzetti, investitor in compania de optimizare online Retargeting, un start-up care ajuta retailerii online sa-si creasca vanzarile.

Daca ai de gand sa intri intr-un proces de vanzare, aloca doi ani inainte – un an de pregatire si un an de consolidare a cifrelor. Trebuie sa te gandesti daca business-ul este vandabil ca investitor. Sfatul cel mai bun este sa iti iei un partener care sa aiba experienta in business cu mult timp inainte de vanzarea afacerii”, spune Sergiu Negut business angel si decan al Maastricht School of Management.

Am aflat, de asemenea, la M&A Outlook, ca apetitul pentru investitii al fondurilor de private equity este in crestere. Spre exemplu, Abris Capital Partners, care a preluat recent firma de curierat Urgent Curier, iar anterior Cargus, ar putea investi in Romania peste 100 de milioane de euro din fondul de 450 de milioane de euro pe care il au la dispozitie in prezent. O tranzactie este posibila chiar in acest an.

 

Read More