Tag Archives: esec

Antreprenoriat Featured

Cum vede inovatia un profesor de antreprenoriat de la Viena

[dropcap]L[/dropcap]a Viena l-am intalnit recent, alaturi de alti jurnalisti de business, pe profesorul Nikolaus Franke, fondatorul Institutului de Antreprenoriat&Inovatie din cadrul Universitatii de Economie si Business din Viena. In 2001, cand acest institut a fost creat nu exista nici macar o institutie de educatie specializata in antreprenoriat, de altfel o realitate specifica unversitatilor europene. Subiectele care aveau legatura cu antreprenoriatul erau respinse atunci, iar abordarea antreprenoriala lipsea din oferta educationala. In prezent, el coordoneaza 100 de profesori si angajati in departamentele administrative ale Institutului, ceea ce releva o crestere a importantei pe care antreprenoriatul o are in mediul universitar.

La Institute for Entrepreneurship and Innovation au teminat deja 1000 de studenti in 12 ani, iar multi dintre absolventi sunt interesati sa pastreze legatura cu universitatea, sa-i ajute in dezvoltarea programului si a proiectelor. Un lucru notabil e faptul ca, dupa absolvirea MBA-ului, absolventii au fondat de-a lungul timpului aproximativ 150 de companii prin care au fost create 1500 de locuri de munca.

De interes e faptul ca antreprenori romani studiaza la Institute for Entrepreneurship and Innovation. Va invit sa-l cunoasteti aici pe unul dintre ei – Iulian Padurariu – si sa cititi opiniile lui Nikolaus Franke (foto) despre antreprenoriat. Declaratiile mai importante obtinute in urma interviului luat la Viena sunt disponibile mai jos.

“Criza a influentat modul de gandire antreprenorial. Suntem intr-o etapa de tranzitie in Europa, dintr-o economie stabila catre una caracterizata prin instabilitate. Oamenii se pregatesc pentru schimbare. O criza aduce preocuparea fata de antreprenoriat catre o audienta tot mai mare.”

Cultura esecului in business.“Avem nevoie de o perspectiva realista fata de esec. Abordarea europeana spune ca un esec este distrugator pentru indivizi si ca nu ai voie sa gresesti. Ce-i drept, nimanui nu-i place sa greseasca, insa trebuie sa intelegem ca implicarea in proiecte ambitioase aduce de la sine si posibilitatea esecului. Esecul nu are doar aspecte negative, ci contine si oportunitatea de a invata. Invatarea este cruciala pentru antreprenori. Foarte multi antreprenori celebri au intampinat probleme la inceput de drum si au avut insuccese. De exemplu, Disney (VEZI VIDEO mai jos) a obtinut succesul abia dupa patru esecuri financiare. Trebuie sa acceptam si acea componenta a inovatiei care contine, de asemenea, elemente de risc. Daca vrei sa reduci riscurile prin toate mijloacele, atunci iti vei asuma implicit diminuarea inovatiei.”

“Antreprenorii fac foarte multe greseli, insa una particulara este lipsa interdisciplinaritatii din modul de construire a unui start-up. De exemplu, se intampla ca un inginer IT, care a gasit produsul dorit de piata, sa nu fie in stare sa-si dezvolte businessul printr-o strategie sanatoasa. Acest lucru se poate intampla alaturi de un partener specializat in dezvoltarea afacerii.”

Legatura dintre inovatie si antreprenoriat. “Studiile arata ca sansele unui succes in antreprenoriat cresc pe masura ce fondatorii companiilor sunt mai experimentati intr-o anumita industrie, insa situatiile in care incepatorii inoveaza mai mult sunt tot mai numeroase. Incepatorii au o capacitate mai mare de a inova. Inovatiile disruptive au loc atunci cand un model deja stabil este provocat si in cele din urma depasit de unul nou. Acest lucru se poate intampla datorita schimbarilor tehnologice, a unei inovatii in modelul de business si mai ales in randul antreprenorilor aflati la inceput de drum.”

“In Austria, ca in multe tari europene, am avut o traditie lunga si puternica in favoarea unei cariere in sectorul public. Nu avem o mostenire foarte bogata in ce priveste antreprenoriatul, desi multi ganditori ai stiintei de profil sunt din Austria: Peter Drucker, Joseph Schumpeter, spre exemplu. Daca in urma cu 10-20 de ani o cariera de functionar public era cel mai atragator lucru pentru un student, acum lucrurile s-au schimbat considerabil: acesta este tot mai preocupat de o abordare antreprenoriala.”

 Resurse utile:

  • site-ul Institute for Entrepreneurship and Innovation;
  • CV-ul lui Nikolaus Franke;
  • alte articole publicate in cadrul proiectului editorial MBA in New Economy;

 

Read More
Antreprenoriat Featured

De la capat: sa construim o cultura a esecului

[dropcap]F[/dropcap]iti spontani si creativi! Puteti face greseli! Imagineaza-ti aceste replici spuse dintr-o data de profesorul de matematica copiilor tai. Sau gandeste-te ca imboldurile apartin sefului tau direct intr-o organizatie care nu tolereaza greseala in mod normal. Cum ti se pare abordarea?

Daca o astfel de comunicare ce incurajeaza greseala ca optiune este prezenta in scoala, firma ori familia ta, inseamna ca esti in locul potrivit. Daca nu, atunci e loc de a imbunatati treburile. La asta m-am gandit atunci cand am interpretat concluziile unui studiu relevant lansat de compania de consultanta Ernst&Young in parteneriat cu Wall-Street.ro: in jur de 50% dintre antreprenori sunt de parere ca societatea si cultura romaneasca este incurajatoare pentru ei, insa doar 12% au raspuns ca esecul este perceput ca o oportunitate de invatare. Mai mult, 32% dintre participantii la studiu considera ca esecul este un obstacol pentru viitoarele proiecte de afaceri, iar 24%, un indicator al lipsei competentelor.

Concluziile interviurilor ne arata o stare de fapt celor care urmaresc societatea romaneasca: suntem inca departe de a deveni o societate care acorda sprijin antreprenorilor, in plus avem o tendinta de descurajare pentru asumarea riscului in start-up-uri. Imbunatatirea comunicarii privind succesul si inseosebi insuccesul antreprenorilor, promovarea oportunitatilor de cariera si dezvoltare personala oferite de antreprenoriat ar trebui sa devina actiuni cu prioritate zero cu impact asupra imbunatatirii culturii antreprenoriale in urmatorii ani.

Cifrele din studiul de mai sus nu sunt intamplatoare si deloc surprinzatoare: potrivit unei alte cercetari, romanii sunt unii dintre cei mai tematori intreprinzatori mondiali. Concret, un procent de aproape jumatate (45,99%) din populatia adulta a Romaniei evita sa-si infiinteze o firma noua de teama unui esec financiar. Aceasta atitudine antreprenoriala pozitioneaza Romania pe un loc fruntas in topul tarilor pesimiste in participarea la mediul de afaceri. In timp ce tot mai multi tineri asteapta in zadar reglementari etatiste care sa stimuleze crearea de firme noi, ar trebui sa ne concentram, in opinia mea, pe dezvoltarea atitudinii antreprenoriale prin largirea bazei de educatie in domeniul afacerilor pe cont propriu si cu povesti despre insucces, greseli, falimente si esecuri antreprenoriale. Trebuie sa invatam sa acceptam esecul, trebuie sa-l luam ca atare, ca ceva natural si firesc. Inovatia ia nastere mai ales in organizatiile care isi asuma riscuri, iar acest lucru este aproape imposibil de realizat de catre aparatul de stat, asa ca este necesar ca mediul privat sa-si rafineze calitatea de a merge mai departe.

In fapt, calitatea unui antreprenor este sa stie “sa nu rateze un esec”. O stim de la intreprinzatorii din jurul nostru: esecurile te aduc pe pamant, te aduc pe drumul cel bun si, cu cat le faci mai la inceput, e mai bine si te pot indrepta. Daca le faci mai tarziu, risti sa te prabusesti de la o inaltime mai mare. Auzim, de asemenea, sfaturi de la mentori, oameni de business: mergeti din esec in esec fara sa va pierdeti entuziasmul! Ei bine, feedback-ul acesta nu il vei primi de la un birocrat angajat al unei institutii guvernamentale. E simplu: in timp ce o instutitie de reglementare iti toarna cenusa in cap pentru greselile facute, un actor privat dezinteresat iti poate arata (chiar prin greselile proprii) cum sa te concentrezi asupra aspectului pozitiv al “datului in bara”, astfel incat sa folosesti fiecare esec ca o trambulina pentru urmatorul pas catre realizarea obiectivului initial.

Sa luam un exemplu proaspat: una dintre cele mai importante stiri ale anului in mediul de business a fost, fara indoiala, falimentul Mic.ro. Ca multe evenimente din viata lui Dinu Patriciu, acest moment a fost analizat si intors pe toate fetele. Pe noi ne-a interesat exclusiv esecul antreprenorial al miliardarului, astfel incat am cautat alaturi de colegii mei adevaratele explicatii de piata ale insuccesului unui proiect de retail: capital pentru investitii si operatiuni insuficient, management al categoriilor de produse defectuos, o imagine inconsistenta la nivel de grup, etc. Consider ca intr-o societate in care povestile de afaceri sunt abordate din perspectiva politica ori de tabloid, ar trebui sa avem mai multe articole si evenimente in care sa ne fie prezentata si psihologia esecului in business. De asemenea, inainte de a aborda in emisiunile despre antreprenorii romani (seria de intalniri in direct Start-Up Wall-Street) aspectele tehnice ale demararii unei afaceri, discutam mai ales despre unele lectii dureroase pe care oamenii de business le-au invatat: greselile lor care i-au costat sute de mii euro. Auzim si citim tot timpul despre succesele oamenilor de afaceri, dar nu prea mult despre esecurile lor. Ca atare, ar fi sanatos sa acceptam greselile si sa invatam din ele: sa incepem in familie, sa continuam pe bancile scolii, apoi in organizatiile in care lucram sau pe care le cream si, bineinteles, tot procesul sa fie completat de o expunere obiectiva a esecurilor in media (online, bloguri, presa scrisa, TV, etc.)

Singura cale in care esecul devine folositor este atunci cand invatam de pe urma acestuia. Daca vom continua sa esuam si sa tot esuam in procesul invatarii, atunci chiar vorbim despre o nereusita totala. In fond, un esec consta intr-un proiect care nu functioneaza, iar o greseala are ingredientele unui esec repetat. Fara indoiala, lectiile ar fi mai usor de invatat intr-o piata libera, fara constrangeri guvernamentale, intr-un spatiu in care profiturile si pierderile sunt in intregime determinate de succesul sau esecul inregistrat de antreprenor in adaptarea productiei la cererea consumatorilor. Caci succesul sau esecul unui antreprenor, ca specualator, depinde de corectitudinea anticiparilor sale referitoare la evenimente incerte, nu-i asa? Daca da gres in intelegerea lucrurilor care se vor petrece, soarta sa este pecetluita: falimentul. Insa, nu mai trebuie aratat cu degetul de societate, ci, din contra, ar trebui studiat intens astfel incat esecul sa devina o cale de invatare. Modul in care privim esecul celor din jurul nostru este superficial, asa ca recomand sa incepem cu lucruri simple, inspirate din abordarea americanilor, precum in filmul de mai jos, iar apoi sa construim incet-incet un Institut National al Esecului, exclusiv privat. Doar asa ne vom explica mai usor esecul privatizarilor, al dreptei politice, negocierile esuate de la Bruxelles, insuccesul in afaceri sau neizbanda romanilor pe pietele externe.

Publicat in sectiunea de Opinii, Wall-Street.ro.

Read More