Numirea unui director general din afara familiei pare sa nu mai fie o prioritate pentru intreprinderile familiale in prezent, (preocuparea a cazut de pe locul 1 pe locul 5 in lista prioritatilor in ultimii 2 ani), releva un studiu realizat de KPMG si European Family Business (EFB).
Astfel, asa numitul “Razboi pentru Talente” a urcat rapid in topul ingrijorarilor majore ale antreprenorilor din Europa. Daca in anul 2013 “Razboiul pentru Talente” nici nu figura printre primele 5 motive de preocupare pentru intreprinderile familiale, anul trecut a devenit o tema serioasa, care se mentine in top si a creat o tendinta. In Romania procentul angajatorilor care declara ca reusesc din ce in ce mai greu sa identifice angajati/candidati cu potential este mai mare chiar decat media globala.
Problema identificarii/recrutarii talentelor are multiple fatete: lipsa calificarilor tehnice; lipsa experientei; lipsa abilitatii de comunicare; pozitia geografica nefavorabila a unor intreprinderi familiale, lipsa apetitului candidatilor pentru mobilitate sau angajare part-time sau – in cazul pozitiilor de management – lipsa unor competente intelectuale foarte importante pentru definirea personalitatii si valorilor individuale, contribuie la limitarea competitivitatii intreprinderilor familiale. In plus, 35% dintre respondenti sunt de parere ca reglementari in sensul flexibilizarii pietei muncii ar putea duce la o crestere a afacerii. In detaliu – 35% au votat pentru o legislatie mai permisiva a muncii; 28% pentru reducerea costurilor ne-salariale ale muncii, iar 23% pentru reducerea poverii administrative/birocratice.
“Barometrul Afacerilor de Familie Europene, lansat de KPMG si EFB arata ca 41% dintre cei intervievati planifica o schimbare strategica pentru urmatoarele 12 luni. Este vorba despre introducerea in managementul intreprinderilor a unor membri de familie ce apartin generatiei urmatoare (26% dintre respondenti), vanzarea afacerii (21%) ori trecerea proprietatii asupra activelor sau a partilor sociale ale intreprinderii familiale catre generatia urmatoare (20%)”, declara Richard Perrin, Partener, Head of Advisory, KPMG in Romania.
Sondajul arata, de asemenea, ca intreprinderile de familie isi planifica strategia de viitor pe termen lung. In acest an, 41% dintre companiile intervievate au in plan o schimbare strategica in urmatoarele douasprezece luni. Din acest grup, 26% intentioneaza sa transmita managementul afacerii la generatia urmatoare, iar 20% intentioneaza sa transfere proprietatea (respectiv, prima si a treia optiune in clasamentul schimbarilor preconizate). Aceste cifre sunt in concordanta cu rezultatele editiilor precedente si confirma ca determinarea de a transfera afacerea catre generatia urmatoare este inca extrem de importanta pentru afacerile de familie.