Dezvoltarea redusă şi lipsa puterii economice a IMM-urilor din România sunt două bariere în calea procesului de extindere a firmelor romaneşti pe pieţele externe. Astfel, 85% dintre acestea acţionează pe piaţa locală, 14% îşi duc serviciile şi produsele la export în piaţa din Uniunea Europeană (UE) şi doar 6% exportă pe pieţele unor ţări din afara UE, arată datele din lucrarea Carta IMM-urilor din România 2017.
„Observăm că peste patru din cinci entităţi mici şi mijlocii se focalizează asupra pieţei locale, întrucât talia mai redusă nu le conferă puterea economică de a pătrunde şi pe alte pieţe. Procentajele întreprinderilor care realizează produse şi servicii pentru piaţa locală variază invers proporţional cu vechimea companiilor“, se explică în lucrarea citată.
Doar 20 de companii româneşti fac investiţii pe pieţe externe într-un an, iar acestea realizează 30 la sută din exporturi, arată un studiu prezentat de Romanian Business Leaders (RBL), în contextul lansării Start-Up Bridge, proiect de internaţionalizare a afacerilor româneşti.
Start-Up Bridge este o platformă de interacţiune între antreprenorii români şi companiile externe aflate în diverse etape de dezvoltare. Primul proiect Start-Up Bridge, organizat la Sofia în perioada 18-19 iunie, a fost realizat în parteneriat cu Association of the Bulgarian Leaders and Entrepreneurs (ABLE) şi Start It Smart şi a cuprins întâlniri de tip match-making şi prezentări despre oportunităţile de business din Bulgaria.
Start-Up Bridge, proiect pe care îl coordonez, se va extinde în următoarele luni cu interacţiuni de business în cele mai mari pieţe din străinătate, astfel încât să ajute antreprenorii români interesaţi de internaţionalizare.