În piețele care se schimbă rapid, cu competitivitate ridicată, multe companii își creează un Board of Advisors pentru a le oferi fondatorilor și celor care ocupă poziția de CEO sfaturi proaspete și întemeiate pe experiența anterioară.
De ce să îți faci un Board?
Din interacțiunile cu zeci de antreprenori am sumarizat următoarele motive:
- O data la 1-2 luni, ieși din operational și vezi perspective noi (ieși din șanț)
- Aduci competențe în zone de care ai nevoie în viitor și care lipsesc în managementul actual
- Oameni cu experiență care validează și deschid noi perspective
- Dai o structură și disciplină asupra deciziilor companiei
- Cu alte cuvinte, faci mai repede și mai mult din ceea ce ți-ai propus.
Nu e neapărat nevoie să îți faci un Board. Este un proiect nou pentru tine ca antreprenor, pentru companie care consumă resurse de timp, de energie și chiar de bani. Așadar, ar trebuie cumva ca acest proiect să genereze rezultate care, prin efectul asupra celorlalte proiecte din companie, să fie benefic.
Evident, ca în orice companie antreprenorială, nu sunt suficiente resurse pentru toate proiectele pe care dorești să le faci. Și atunci intervine o întrebare de prioritate. Este prioritar să îmi fac un Board?
De ce? De multe ori sămânța unei initiative de a face un Board este opinia antreprenorului că nu poate să mai crească peste nivelul acesta și în ritmul în care își propune fără sprijin extern.
Ce tipuri de Board există?
Pentru o înțelegere mai clară, să ne uităm cum funcționează de fapt organizațiile și o să vedem cum, mai bine sau mai rău, mai formal sau mai informal, ne întâlnim cu trei tipuri de boarduri: Executive Board (Masa acțiunii) – unde se iau deciziile de lucru, Board of Directors sau Board of Advisors în companiile antreprenoriale (Masa întrebărilor) – unde se iau deciziile strategice, Board of Owners (Masa miracolelor) – unde se fac jocurile – conform unei categorisiri făcută de unul dintre cei mai experimentați membri de Board din România – Sergiu Neguț. Sergiu mi-a fost profesor la MBA-ul urmat la Maastricht School of Management, am lucrat foarte bine cu el pe proiectele clienților mei pe zona de consultanță în PR și training, și mi-a amintit chiar acum (uitasem!!) cum a fost alături de mine de mai multe ori în perioada în care am lucrat la Ministerul Economiei, unde m-a ajutat în proiectele dezvoltate in guvern pe zona de antreprenoriat și cea de educație antreprenorială. 🙂
Noi ne vom referi la Board of Advisors pentru companii antreprenoriale.
Cum să îți faci un Board?
Sunt mai multe căi. Dacă iei investiție în compania ta, automat, investitorii devin membri ai Board-ului.
De multe orice te sfătuiești cu oameni care au experiență de business mai mare. Conversațiile au loc pe subiecte la care antreprenorul știe că persoana respectivă se pricepe iar ele apar atunci când antreprenor le solicită pentru că e ceva care arde.
Din experiența de până acum am observat că sunt două tipologii de formare a unui Board.
Abordarea tip fishing și abordarea tip pitching.
Abordarea tip fishing.
De obicei, antreprenorul se îndreaptă către oameni care sunt în cercul său imediat de cunoscuți și sfătuitori. A mai avut conversații cu ei despre compania sa și a apreciat sprijinul informal oferit.
O situație particulară pe care am observat-o este că antreprenorii care au avut relații formale de mentorat, de multe ori, mentorul este primul membru de unde încep construcția de Board.
Riscul la această abordare este că te duci doar către cercul restrâns de conexiuni de business și de multe ori faci o evaluare sentimentală. Sunt șanse să iasă bine însă și riscurile de a avea opinii doar pe prietenie e mai mare.
Abordarea tip pitching.
În care alegi membrii dintr-o comunitate de adviseri. Și începi să construiești o relație, de la zero, cu ei. Aici beneficiezi de potrivire asistată și de un spectru de advisori mult mai larg față de rețeaua personală.
Am întâlnit situații (mi-a șoptit Iulian Rizea, unul dintre creatorii proiectului), chiar ultima companie potrivită în Advisoria, în care există o abordare mixtă.
Există de asemenea două moduri de a face potrivirea.
Matching online și matching off-line. Matching online se referă când antreprenorul, via Advisoria, trimite pitch-ul digital către lista predefinită de membri de Board. Iar matching-ul off-line se referă la evenimente dedicate în care antreprenorul interacționează față-în-față cu viitorii posibili membri de board.
Cum structurezi pitch-ul?
Aici este o zonă în care antreprenorul are multe întrebări. Nimeni nu o să-i ofere exact răspunsul. Răspunsurile le află singur văzând alte exemple și analizând pe bune ceea ce e dispus să ofere.
Din ce am văzut până acum un pitch în trepte combinat cu o perioadă de test este răspunsul optim.
Aici, în cadrul Atelierului Set Up Your Board of Advisors din 19 februarie, antreprenorii vor avea ocazia să-și facă o primă versiune de pitch beneficiind de feedback live din partea lui Sergiu Neguț.
De altfel, în modelul de matching Advisoria primul pas este participarea la acest atelier. Scopul său este de orientare și planficare în procesul de construcție a Boardului.
În fiecare ediție Advisoria (primăvară și toamnă) colegii de la RBL lucreaza doar cu 10 companii.
La ce să te aștepți?
Aș zice că rezultatul unor întâlniri de Board ține de cât de mult iei tu, ca antreprenor, din aceste întâlniri. Un avantaj este că poți să ai întâlniri plenare de board (la 2-3 luni) și întâlniri individuale de board ( (la 1-2 luni).
Din experiență, această combinație este cea care dă cele mai bune rezultate. Aș zice că e valabil mindset-ul prepare for the worst and hope for the best.
Un rezultat garantat este că vei face mai repede și mai mult din ceea ce ți-ai propus.
Am observat că sunt antreprenori cărora le este teamă să ofere părți sociale sau stock options plan pentru că își imaginează un scenariu în care oferă din companie și nu prea vor primi mare brânză la schimb. De asemenea, unii antreprenori vor spune că ar vrea să vadă responsabilitate din partea membrilor de Board (adică să simtă și ei, pe propria piele, efectele deciziilor) nu doar să vină să își dea cu părerea și apoi treaba antreprenorului.
Aici intervine, iarași, un mecanism de echilibrare a așteptărilor, de definire a terenului de joacă și de construcție din aproape în aproape. De exemplu, poți să condiționezi oferirea recompensei dacă membrul de board a participa la 75% din întâlnirile plenare trimestriale și la 50% din cele bilunare individuale.
Un alt mecanism de calibrare este mandatul limitat al Boardului (1 an și apoi reînoiești la 2 ani, etc)
La ce să NU te aștepți?
Să nu te aștepți ca membrii de Board să se transforme în agenții tăi de vânzări (mai ales pe conturi corporate). Să nu te aștepți ca disponibilitate instant din partea membrilor de Board. De multe ori, există voință însă apar situații urgente în businessul lor și e nevoie să ai oarecare răbdare constructivă.
De ce este cool proiectul Antreprenoria
Antreprenoria propune antreprenorilor un mix unic de module:
– Ateliere de Antreprenoriat Scale-Up
– Mentoria
– Ateliere de Intraprenoriat
– Advisoria (Advisory Board) și
– Antreprenoria Finance
prin care, timp de 2 ani, sprijinim personalizat companiile în demersul de scalare.
Știți vorba aceea: “it takes a village to grow a successful company”. Antreprenoria, proiect al Fundației Romanian Business Leaders, este acel village. Ne bazăm pe o comunitate de aproape 200 de mentori și advisori și specialiști din companii partenere precum și un scale-up architect dedicat.
Vino să scalezi unde visezi!