Tag Archives: tva

Featured

Suntem in zona gri a Europei la digitalizare si noi reinventam roata cu Split TVA

Majoritatea statelor europene au transferat o parte semnificativă a procedurilor administrativ-fiscale în mediul online, realizând controalele fiscale electronic (E-audit) si extrăgând valoare adaugată din datele furnizate de contribuabili. Excepție fac România, Bulgaria și Malta. In acest timp, noi reinventăm roata venind cu propuneri discutabile, cum ar fi plata defalcată a TVA (split payment)

Harta Europei: În ce stadii se află alte state (informații furnizate de Deloitte)

  • Cele mai avansate state sunt Austria, Lituania, Slovenia, Ungaria, Portugalia și Polonia, care au implementat atât Standard Audit File for Tax (SAF-T), cât și E-reporting (raportarea electronică a unor documente, de exemplu facturi, balanță etc)
  • Alte 5 state: Luxemburg, Franța, Germania, Grecia, Olanda au implementat SAF-T
  • Croația, Italia, Cehia, Spania, Estonia utilizează E-reporting
  • Celelalte state europene – cu excepția României, Bulgariei și Maltei – aplică E-audit (controlul electronic)

SAF-T, un format electronic standard, a fost inițiat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), în principal ca să ajute autoritățile fiscale să desfășoare inspecții fiscale mai eficient, făcând posibilă identificarea mai ușoară a principalelor zone de neconformare în raportarea obligațiilor fiscale. SAF-T a fost preluat de fiecare stat în funcție de propria legislație fiscală, din acest motiv ritmul și modul de implementare sunt diferite.

HARTASAF-T

“Tendința de digitalizare a proceselor de business pe care autoritățile fiscale din întreaga lume au înțeles-o vine atât în avantajul companiilor, cât și al administrațiilor naționale pentru că automatizează procesele, scade costurile și aduce mai multă transparență și certitudine în relația cu autoritățile”, a spus Ramona Trușculescu, Senior Manager Deloitte România.

 

„Din experiența altor state, implementarea acestor sisteme nu este lipsită de efort din partea companiilor, însă ar fi un efort general, făcut o singură dată, cu avantaje pe termen lung. Au existat declarații oficiale în anii trecuți privind intenția autorităților române de a implementa SAF-T. Dacă vrem să facem pași spre reducerea evaziunii fiscale, ar trebui să preluăm rețetele care și-au dovedit eficiența în alte țări, în special în cele din jurul nostru, în loc să reinventăm roata venind cu propuneri discutabile, cum ar fi plata defalcată a TVA (split payment) sau un mecanism de înregistrare în scopuri de TVA vădit contrar legislației comunitare. Am experimentat astfel de metode în ultimii ani, iar rezultatele nu au apărut, evaziunea la TVA fiind la fel de mare”, a spus, la rândul său, Vlad Boeriu, Partener Deloitte România.

Beneficiile SAF-T pentru administrațiile fiscale și companii

  • Automatizarea identificării și pregătirii datelor esențiale pentru declarare și control
  • Sprijin pentru conformare și prevenție datorită identificării erorilor în raportare
  • Identificarea mai precisă a zonelor de risc fiscal și, implicit, țintirea controalelor către cazuri de evaziune fiscală și, mai puțin, către erori
  • Rambursarea mai rapidă a taxelor pentru companii și cu riscuri mai mici pentru stat
  • Îmbunătățirea colectării taxelor și impozitelor

“În România este posibilă doar depunerea electronică a unor documente. Legislația prevede si controalele electronice, dar în practică sunt folosite metode de control tradiționale cu verificarea documentelor pe hârtie. Verificările și raportările electronice ar ajuta fiscul să aibă o imagine mai detaliată a zonelor de neconformare și evaziune. Acest lucru s-ar converti într-un avantaj pentru mediul de business: o mai bună colectare a taxelor existente care ar scădea presiunea unei eventuale majorări a fiscalității despre care s-a discutat recent. Din păcate, vedem că programul de modernizare finanțat de Banca Mondială este blocat, cel puțin momentan”, a mai spus Vlad Boeriu.

El a adăugat că Bulgaria, chiar dacă nu stă mult mai bine decât România în privința raportărilor și verificărilor electronice, a încheiat cu succes un program cu Banca Mondială, reușind să crească rata de conformare în cazul TVA de la 77% la 92%, nivel comparabil cu al țărilor dezvoltate.

„S-au făcut câțiva pași în direcția automatizării, de exemplu Spațiul Privat Virtual, însă reprezintă prea puțin într-o economie tot mai digitalizată în care volumul de date crește exponențial de la an la an. Totodată, în contextul în care guvernul propune plata defalcată a TVA ne punem întrebarea dacă sistemele informatice ale ANAF sunt pregătite să efectueze un control documentar al cererilor de rambursare pentru a debloca banii contribuabililor în perioada legală”, a adăugat Ramona Trușculescu.

Read More
Antreprenoriat Economie Featured

Split TVA genereaza birocratie si creeaza probleme pentru cash-flow-ul companiilor, adica “sangele care iriga orice afacere”

Obligarea românilor corecți de la 1 octombrie 2017 să-și deschidă câte un cont separat pentru plata taxei pe valoare adaugată (TVA) va crea un mecanism birocratic care va îngreuna și mai mult activitatea antreprenorilor de familie, mici mijlocii și mari.

Prin mecanismul Split TVA/split payments, aplicat obligatoriu de la 1 octombrie printr-un proiect de Ordonanță al Guvernului, firmele vor fi obligate să-și deschidă cont separat de TVA, la Trezorerie sau la bănci, din care să nu poată retrage bani, ci doar să primească de la clienți.

În mod concret, contul defalcat de TVA (split payments) va forța sute de mii de români să facă două plăți pentru fiecare factură achitată prin bancă: prima plată în contul deja existent pentru valoarea fără TVA a bunurilor sau serviciilor cumpărate și cea de a doua plată în contul defalcat de TVA. Măsura introdusă de Guvern îi va încărca pe românii onești cu mai multă birocrație și va genera blocaje în economie. Am identificat 10 mijloace prin care mecanismul Split TVA lovește firmele corecte care reprezintă coloana vertebrală a economiei.

1. Afaceri de familie afectate

Sute de mii de oameni de afaceri corecți vor fi afectați, iar businessurile lor de familie, mici, mijlocii și mari vor deveni mai birocratice, ba chiar se vor închide pe termen mediu și lung.

 2. Lipsa de timp pentru implementare

Introducerea unei plăți fracționate a TVA, sub denumirea de split payment, este realizată fără  o consultare publică reală, totul fiind făcut în pripă, în mijlocul verii, fără niciun fel de predictibilitate astfel încât antreprenorii să aibă răgaz să își exprime poziția și să se adapteze unei obligativități care schimbă peste noapte viața afacerii.

Astfel, firmelor, care sunt, practic, obligate să aplice noi reguli, le va fi aproape imposibil să introducă sistemul split payment, ba chiar există riscul să fim sancționați de Bruxelles. Pentru a intră în vigoare, proiectul de lege trebuie să obțină avizul Comisiei Europene și o derogare de la Directiva 112 / TVA. În acest sens, Guvernul trebuie să prezinte Comisiei un studiu complex care să demonstreze că firmele care funcționează în România se fac vinovate de o fraudă semnificativă care afectează într-un procent uriaș încasările la buget. Acest studiu nu există și este imposibil de realizat profesionist în mai puțin de două luni.

3. Costuri mai mari pentru firme și pentru angajați

Mecanismul plăților defalcate de TVA va împovăra antreprenorii prin costuri suplimentare. Estimez o dublare a numărului de plăți, creșterea numărului de comisioane bancare, îngreunarea activității zilnice a angajaților din firme și blocarea activității firești din viața unei afaceri. Astfel, preconizez o creștere de cel puțin trei ori a anumitor cheltuieli pentru afacerile de familie mici și mijlocii, coloana vertebrală a unei economii, prin faptul că întreprinzătorii vor fi obligați să plătească comisioane suplimentare și prin faptul că se vor mări, de asemenea, nevoile de resurse umane în relația cu partenerii de afaceri, băncile și cu Trezoreria.

4. Scade încrederea între actorii economici

Într-o perioadă în care vorbim tot mai mult despre necesitatea creșterii încrederii oamenilor de afaceri în economie și, mai ales, despre încrederea între oameni, între operatori economici, guvernul intervine cu o măsură care, în opinia mea, generează efecte în lanț, scade încrederea între indivizi din cauza amenințării permanente a penalităților contractuale care vor apărea în condițiile în care furnizorii de bunuri și servicii pot să nu mai fie plătiți la timp.

1501827300big_foto3

5. Cresc costurile IT, cheltuieli care nu au fost bugetate de către întreprinzători

Contul de TVA, introdus în mod obligatoriu peste noapte, va genera costuri IT suplimentare pentru că antreprenorii să se adapteze și să-și reconfigureze sistemele informatice interne. În mod normal, astfel de schimbări se produc din timp și sunt bugetate la început de an întrucât antreprenorii vor predictibilitate fiscală pentru a se concentra pe dezvoltarea afacerii, și nu pe problemele birocratice.

6. Campionii naționali, companiile cu activitate complexă, vor fi sufocați de birocrație

România are nevoie de creșterea ecosistemului format din “campioni nationali”, adică firmele mari, active, cu creșteri constante ale cifrei de afaceri. Aceste firme au, în mod normal, multe contracte și au de achitat zilnic sute de facturi. Introducerea mecanismului Split Payments îi va obliga pe angajații acestor firme să achite TVA pentru sute de facturi într-o zi, ceea ce înseamnă o birocrație excesivă și timp pierdut.

7. Mai puțin timp pentru dezvoltare 

Contul defalcat de TVA îi va dezorienta pe antreprenori, care sunt obligați din octombrie să aloce mai mult timp cu birocrația, astfel încât dezvoltarea afacerii și inovarea în business să fie mai greu de produs. Cred că introducerea mecanismului de TVA split payment va retrograda România în clasamentul Doing Business 2018 al Băncii Mondiale, ierarhie care analizează 10 capitole privind începerea și desfăsurarea unei afaceri.

8. Probleme mari pentru cash-flow-ul companiilor, adică, “sangele care irigă orice afacere”

Măsura Split TVA va genera probleme de cash-flow pentru companiile corecte întrucât blocarea banilor din TVA într-un cont separat poate opri fluxurile de plată ale firmei, astfel încât clienții, furnizorii și mai ales salariații vor fi afectați în mod direct. Practic, doar controlul fiscal poate debloca o sumă “prinsa” în contul de TVA, ceea ce înseamnă întârzieri de luni de zile, perioadă în care antreprenorii nu vor dispune de banii care, teoretic, le aparțin.

9. Vor crește costurile statului, ceea ce înseamnă taxe mai mari pentru antreprenori

Contul separat pentru plata va crea un mecanism birocratic și de control care va crește costurile statului, ceea ce înseamnă taxe mai mari pentru antreprenori: mai mulți angajați la stat, mai ales la Fisc, care vor oferi servicii pentru situațiile de blocaj din cauza noului model de colectare a TVA.

10. Contravențiile vor “ingropa” activitatea întreprinzătorilor corecți și îi vor descuraja pe tineri să deschidă afaceri

Efectele amenzilor vor fi uriașe și vor face că unii antreprenori corecți să-și închidă afacerile. Ba chiar întreprinzătorii aflați la început de drum și viitorii antreprenori vor fi descurajați de contravențiile uriașe, care vor sancționa antreprenorii cu amendă egală cu 50% din sumă reprezentând TVA nevirată în contul de TVA al furnizorului/ prestatorului, sau, după caz, cu amendă cuprinsă între 2000 lei și 4000 lei, ori se vor pedepsi cu o amendă egală cu 10% din sumă reprezentând TVA nevirată în contul de TVA al furnizorului/prestatorului.

Read More