În piețele care se schimbă rapid, cu competitivitate ridicată, multe companii își creează un Board of Advisors pentru a le oferi fondatorilor și celor care ocupă poziția de CEO sfaturi proaspete și întemeiate pe experiența anterioară.
Cea de-a sasea editie a M&A Outlook, a avut, asemenea evenimentelor precedente, un panel dedicat antreprenorilor. Cei 5 vorbitori au oferit recomandari si comentarii care au captat atentia invitatilor din sala. Iata doar cateva recomandari utile daca ai in vedere un exit pentru businessul tau.
“Trebuie sa fii foarte sincer si corect intr-o tranzactie. E greu sa pacalesti un investitor. Mai mult, este urat ca dupa semnarea certificatului de casatorie sa afle ca il inseli cu altcineva. E important sa arati bine la o tranzactie, dar nu e sanatos sa vopsesti gardul inainte de o tranzactie. Iti recomand sa ai un consultant legal si financiar, care te vor ajuta sa pregatesti un contract solid si sigur”, afirma Stefan Gadola, unul din fondatorii EnergoBit, un business de peste 170 mil. euro.
Cei trei fondatori ai EnergoBit au decis in 2012 sa cedeze controlul EnergoBit catre fondul polonez de investitii Innova Capital.
„Principala lectie invatata dupa prima tranzactie: cea mai importanta este echipa care te ajuta sa implementezi procesul de M&A”, a spus Bogdan Putinica, vicepresedinte senior Enea Software.
Bogdan Putinica a fondat in anul 2000 compania de software IP Devel impreuna cu Daniel Bogdan. In 2006, compania de recrutare Adecco a preluat 76% din IP Devel, iar in 2008 compania creata de Bogdan Putinica a fost preluata integral de Enea.
Daca vrei un exit bun, trebuie sa arati ca ai oportunitatea unor profituri. Atunci cand pornesti un business, trebuie sa ai in vedere ca il vei vinde, trebuie sa stii in permanenta ce se intampla in business-ul tau si sa poti sa explici mai departe. Daca nu simti ca e un pret corect, atunci nu vinde! Nu trebuie sa vinzi doar pentru ca ai o oferta pe masa. Daca fondul de investitii este interesant si tu ai o companie buna, o sa o cumpere si anul viitor, la un pret mai mare”, spune Mugur Frunzetti, investitor in compania de optimizare online Retargeting, un start-up care ajuta retailerii online sa-si creasca vanzarile.
Daca ai de gand sa intri intr-un proces de vanzare, aloca doi ani inainte – un an de pregatire si un an de consolidare a cifrelor. Trebuie sa te gandesti daca business-ul este vandabil ca investitor. Sfatul cel mai bun este sa iti iei un partener care sa aiba experienta in business cu mult timp inainte de vanzarea afacerii”, spune Sergiu Negut business angel si decan al Maastricht School of Management.
Am aflat, de asemenea, la M&A Outlook, ca apetitul pentru investitii al fondurilor de private equity este in crestere. Spre exemplu, Abris Capital Partners, care a preluat recent firma de curierat Urgent Curier, iar anterior Cargus, ar putea investi in Romania peste 100 de milioane de euro din fondul de 450 de milioane de euro pe care il au la dispozitie in prezent. O tranzactie este posibila chiar in acest an.
[dropcap]O[/dropcap] premiera pe piata MBA-urilor din Romania: Pilkington-Ratiu Business School si Maastricht School of Management, doua scoli de business tinere, care tocmai ce au oferit diplomele primului val de absolventi, au fuzionat.
Scoala rezultata in urma fuziunii – MSM-Ratiu – se adreseaza managerilor din multinationale si antreprenorilor. Declaratiile din comunicatul de presa transmis presei de business astazi arata ca scoala formata prin “mariajul” celor doi jucatori se va adresa mai ales celor cu spirit antreprenorial.
„Ne dorim sa facem un program care sa nu iasa in fata prin cat de international este prin abordare si prin oamenii care predau, ci, din contra, prin cat de relevant este pentru Romania si pentru realitatile prin care trecem si mai ales pentru unde vrem sa ajungem”, a declarat Dora Surugiu (foto), managing director.
Profesorii noii scoli de business sunt, pe de o parte, manageri si antreprenori care conduc business-uri in Europa Centrala si de Est, iar, pe de alta parte, sunt profesori de la scoli de afaceri renumite precum Harvard si INSEAD. Ei vor imbina teoria si informatia necesare intelegerii in ansamblu a unui business cu studii de caz specifice unei economii emergente.
„Ne preocupa acele deprinderi si cunostinte care sa ii ajute pe cursantii nostri sa schimbe lucrurile in jurul lor, devenind afaceristi, dar si oameni mai buni. Ei sunt oamenii care fac tranzitia intre Romania de astazi, asa cum o stim, si Romania de maine, asa cum ne-o imaginam. Ne dorim un MBA cu manecile suflecate, care sa se ia la tranta cu toate provocarile pe care le presupune mediul de afaceri local si regional”, a explicat Sergiu Negut, Associate Dean – Entrepreneurial Growth.