Tag Archives: produse romanesti magazine

Economie Featured

Magazinele, obligate sa vanda produse romanesti => o idee care sfideaza logica economica

Ce face un politician cand vrea sa iasa in evidenta? Are mai multe solutii, dar cele mai la indemana sunt strategiile populiste care ignora logica economica. Cea mai recenta este propunerea legislativa initiata de senatorul PSD Ovidiu Dontu care ar urma sa ajunga si in atentia Camerei Deputatilor, for decizional:

–  Propunerea legislativa instituie obligatia comerciantilor persoane juridice sa achizitioneze produsele din categoriile carne, legume si fructe in proportie de cel putin 51% corespunzator fiecarei categorii, din lantul alimentar scurt, adica din productie romaneasca.

Propunerea este proasta 1. din punct de vedere legal si, mai ales, 2. dpdv economic:

 

1. Potrivit unor specialisti in drept consultati de HotNews.ro, proiectul de lege ridica mari semne de intrebare in ce priveste respectarea legislatiei comunitare. Astfel, proiectul de lege incalca articolul 28 al Tratatului de Functionare al Uniunii Europeane (TFUE).

2. Aceasta propunere ar favoriza producatorii locali, iar acest efect este apludat de multi romani care nu inteleg ca cel care va suferi in cele din urma este consumatorul: preturile produselor vor creste, iar calitatea lor va scadea.

Din pacate, protectionismul capata tot mai multi suporteri la nivel local (vezi pozitia luata de presedintele Traian Basescu care ne invita, in 2009, sa cumparam produse “made in Romania” si proiectul actual ca tarabele din piete sa fie accesibile doar producatorilor persoane fizice, care vor vinde numai legume si fructe romanesti). Protectionismul, promovat cu aplomb, promite ideea de bunastare, insa respingerea produselor din strainatate amana iesirea unei economii din criza si afecteaza consumatorul, care poate decide pretul si structura pe o piata libera.

Foarte multi dintre cei care salute propunerea Senatului considera ca importurile ca sunt rele. “De ce sa importam lapte, carne, legume si fruce, in loc sa le producem majoritar in tara. Firmele autohtone vor muri si, prin urmare, taxele colectate de pe urma lor vor scadea!” este o retorica constanta in vocabularul economic curent.

Ce nu intelegem aici este ca a. cu cat importurile vor fi mai reduse, cu atat mai putine exporturi putem face. Fara importuri nu putem avea exporturi, intrucat strainii nu vor avea resurse pentru cumpararea bunurilor si serviciilor noastre; b. importurile creeaza competitie produselor si serviciilor autohtone, deci creste competitivitatea antreprenorilor locali si c. (aviz celor care isi doresc sa creasca taxele colectate!) importurile sunt, de asemenea, taxate de catre guvern.

 

As incheia cu argumentarea economistului Murray N. Rothbard (Protectionism and the Destruction of Prosperity), care explica intr-un mod foarte relevant boala protectionismului:

 

“Acesta este doar o cerere de a leza consumatorii si prosperitatea pentru a acorda privilegii permanente unor grupuri de producatori mai putin eficienti, pe cheltuiala firmelor mai competente si a consumatorilor. In acelasi timp, protectionismul este un tip de asistenta deosebit de periculos pentru ca incarcereaza permanent comertul in mantia patriotismului.”

 

 

Read More