Tag Archives: Jerry Seinfeld

Antreprenoriat Featured

La multi ani, Seinfeld! 10 lectii despre leadership, economie si comunicare cu Jerry, George, Elaine si Kramer

Larry David si Jerry Seinfeld lansau in urma cu 25 de ani (5 iulie 1989) un “show despre nimic”. Au iesit 180 de episoade pe care multi fani le stiu pe de rost. Am vazut toate episoadele de cel putin doua ori fiecare si inca mai rad in hohote la anumite replici, ma identific cu personajele asa cum nu am facut-o la precedenta vizionare.

Propun mai jos 10 replici sau episoade care pot fi interpretate din perspectiva leadership-ului, a economiei sau chiar a comunicarii. Enjoy!

  1.  Yada Yada!

In primul rand, serialul a dat nastere unor cuvinte noi, expresii  folosite in diverse comunicari, evenimente sau discutii formale sau colocviale. “Yada Yada” si “Serenity now” sunt doua dintre favoritele mele.

2. “No soup for you!”

Urmatoarea fraza, simpla si amuzanta, ne distreaza de fiecare data cand o auzim: “No soup for you”.  Cuvintele ii apartin lui Soup Nazi, un personaj inspirat dintr-un antreprenor real, Al Yeganeh, amuzant si datorita mustatei care seamana cu cea a lui Stalin. Cred ca acest episode este inspirational pentru a intelege mai bine relatia dintre intreprinzator si client. E natural ca proprietarul sa faca regulile pe o proprietate privata. Kramer, consumatorul fericit, este savuros in aceasta scena. 🙂

3. Double-dip

Putini sunt cei care au reusit sa transforme atmosfera unei inmormantari intr-o bataie cu una dintre rudele indoliate. George a facut acest lucru pentru ca a manancat un cartof prin …double-dip. Cel putin in cazul meu, acesta este un subiect bun de discutie cu ocazia anumitor evenimente organizate intre prieteni sau chiar in situatii formale. Replica lui George catre Little Timmy este memorabila. 🙂 🙂

4. Breveteaza-ti inovatiile!

Kramer este un personaj cu foarte multe idei, insa multe dintre acestea nu s-au concretizat. Insa, una dintre inventiile sale – un parfum care te face sa mirosi precum izul de pe plaja – nu doar ca a fost promitatoare, dar s-a si intamplat in viata reala. Kramer a pitch-uit ideea gigantului Calvin Klein, discutiile nu se finalizeaza, iar apoi afla ca producatorul de parfumuri i-a furat si implementat ideea. Aici lectiile sunt cinice si simple: breveteaza si concretizeaza ideea cat mai repede posibil!

5. Lectia de economie din restaurantul chinezesc

Unul dintre cele mai cunoscute episoade din “Seinfeld” este “The Chinese Restaurant”. Sunt multe scene de “luat acasa” dpdv business sau economie, dar acesta mi-a atras atentia. Jerry, Elaine si George merg la restaurant, insa trebuie sa stea la coada pentru a primi o masa. La un moment dat, se decid sa plateasca 20 de dolari pentru primi un loc mai repede. Avem aici nu doar un mod amuzant prin care este impartita suma (cate 7 dolari pentru Elaine si Jerry, respectiv 6 pentru George), dar si un exemplu de calcul al costului de oportunitate. Fenomenul costului de oportunitate are legatura mai degraba cu actiunea umana decat cu raritatea resurselor. Viata omului presupune actiune, alegere, deci si renuntari.

6. “It’s not a lie if you believe it” – lectie de aplicat in comunicare

George Costanza este memorabil datorita multor replici scurte si cu talc. “It’s not a lie if you believe it” este una care merita putina reflectie. Nu sugerez ca un lider ar trebui sa minta constant, dar afirmatia lui George trebuie interpretata din perspectiva artei persuasiunii: daca vrei sa-ti convingi publicul si oamenii din echipa, trebuie sa crezi 100% in ceea ce vrei sa le transmiti.

7. “Risk management” – un exemplu bun despre managerii care deleaga …prea mult

Pe vremea cand lucra la New York Yankees, George Costanza a trebuit sa invete despre conceptul de “risk management”. Cum acest proces de invatare implica lectura unei carti intregi, Costanza cauta toate solutiile posibile pentru a fi pregatit pentru sedinta cu sefii sai fara sa citeasca manualul respectiv. Te las urmariti clip-ul de mai jos. Sunt sigur ca te vei identifica , intr-un fel sau altul, cu o “bucatica” din George!

8. Fa exact pe dos!

In episodul “The Opposite”, in timp ce analizeaza multe dintre esecurile sale, George Costanza se auto-evalueaza si are o un moment de sclipire. Le spune prietenilor sai, Jerry, Elaine si Kramer ca “este tot mai evident ca orice decizie am luat in viata mea a fost gresita. Viata mea este opusul a ceea ce vreau sa fiu. Fiecare instinct pe care il am, in fiecare moment al vietii mele – incepand cu ce mananc, cu ce ma imbrac  – este total gresit”. Asa ca George decide sa fie opusul a ceea ce ar face in mod normal.  Ce se intampla, pe cale de consecinta? Obtine un job bun la New York Yankees. Descopera ca femeile sunt atrase de el.

Pornind de la revelatia lui George, oare nu ar trebui sa abordezi, din cand in cand, tactica “The Opposite”?  Sa luam un exemplu simplu propus intr-un articol de pe HBR. Daca vrei sa devii un bun ascultator, oare nu ar trebui sa te opresti din vorbit si sa acorzi atentie maxima celor din jurul tau? Identifica cu exactitate ce este neacceptabil si fa exact opusul!

 

9. “Money Can Affect the Friendship”

“Nu este sanatos ca prietenii sa vorbeasca intre ei despre bani. Poate efectua relatia de prietenie”, ii spune Jerry lui Kramer? Asa o fi? Depinde de natura relatiei, evident, dar acest lucru este daunator mai ales intr-o organizatie, iar orice manager de oameni cunoaste efectele discutiilor interne despre salarii.

 10. Bani sau cadouri?

Insa, pot sa cumpere banii fericirea? Nu stiu ce crede Jerry Seinfeld dar el alege, la un moment dat, sa ii ofere lui Elaine bani de ziua ei. Prin acest gest, Jerry schimba registrul relatiei cu Elaine dintr-o „conexiune sociala” intr-o „legatura de piata”.

Suntem convinsi cu totii ca darul este un tip special de bun, cu propria valoare, care are mai multe scopuri, printre cele mai importante fiind acela sa genereze bucurie, dar ca lideri, multi dintre voi stiu din experienta beneficiile recompensarii eforturilor unui angajat prin bani si nu prin altfel de cadouri.

Read More