Tag Archives: investitori straini

Economie Featured

Avem crestere economica rapida, dar increderea investitorilor scade

Consiliul Investitorilor Străini (FIC) publică de două ori pe an Indicele percepției  despre mediul de afaceri, realizat în rândul membrii săi. Companiile din cadrul FIC reprezintă un segment important din investițiile străine directe în România, cumulând împreună  mai mult de 180.000 de angajați și o cifră de afaceri totală ce reprezintă aproximativ 25% din PIB-ul României.

grafic 2

Rezultatele analizei din septembrie 2017 arată că peste 60% dintre respondenți se așteaptă ca veniturile și afacerile lor să crească în următorul an, ceea ce confirmă creșterea economică înregistrată de România în acest  an și prognoza  pentru 2018. În același timp  se remarcă o deteriorare semnificativă  a percepției privind mediul de afaceri din România, în special în privința  predictibilității cadrului legislativ  și a stabilității fiscale și de reglementare.

  • 90% dintre respondenți,  în creștere semnificativă de la doar  25% în 2015,  spun că schimbările legislative le afectează planurile de afaceri;
  • 65% dintre aceștia consideră că povara fiscală a crescut în ultima perioadă, spre deosebire de 35% în 2015;
  • 75% spun că mediul  de afaceri din România s-a deteriorat recent și că  evoluțiile  recente  au contribuit la diminuarea încrederii lor.

grafic 1

În ultimii doi ani, a crescut semnificativ numărul membrilor FIC care spun că infrastructura, birocrația sau accesul la forță de muncă le pun probleme din ce în ce mai mari:

  • 42% dintre companiile FIC spun că România pierde din competitivitate datorită  pieței  muncii, spre deosebire de numai 6% în 2015. Acesta este indicatorul care s-a deteriorat cel mai mult în perioada analizată.
  • 90% dintre respondenți spun că infrastructura și birocrația au un impact  negativ  asupra competitivității lor, aceasta fiind o cifră îngrijorătoare.

Două concluzii importante se pot desprinde din analiza indicelui percepției despre mediul de afaceri realizată de FIC în septembrie 2017.

  • Veștile bune: creșterea economică  se vede în activitatea companiilor care  în continuare  se așteaptă la o creștere a  veniturilor,  a activității lor economice  și  își  propun să creeze locuri de muncă.
  • Veștile rele: această creștere economică nu pare sustenabilă pe termen  mediu  și  lung. Lipsa investițiilor  în infrastructură,  creșterea deficitului de forță de muncă, incertitudinea  privind politicile fiscale  și  de reglementare  precum  și  sentimentul  deteriorării  mediului de afaceri vor conduce la reducerea investițiilor private,  locale sau străine  și implicit  ducând  la încetinirea creșterii și la o economie ce va opera sub potențial.

Conform datelor BNR,  investițiile străine directe (ISD) au atins în primele opt luni din 2017  valoarea de

2,52 miliarde euro, în scădere cu 600 de milioane de euro față de perioada similară a anului trecut.

ISD

Este încă prematur ca această scădere să fie interpretată ca o diminuare a încrederii investitorilor străini în economia românească, întrucât  decizia unei  investiții presupune o perioadă de analiză de aproximativ  doi ani. Dar unele măsuri recente au ridicat semne de întrebare investitorilor străini prezenți în România,  așa cum se vede din  analiza  FIC și implicit,  e posibil să-i fi intimidat pe cei care plănuiau să facă investiții în viitor.

Având  în vedere aceste rezultate, considerăm că autoritățile ar trebui să adopte politici  coerente de atragere a investițiilor străine directe, cu atât mai mult cu cât proiectele greenfield au reprezentat numai 78 mil. euro (2,4% din participațiile la  capital)  în  2016, ceea ce arată că pe piața românească au intrat puține companii noi.

România poate deveni a 10-a economie a Uniunii  Europene în următorii 20 de ani,  dacă va face investiții înțelepte, pe termen lung.  Schimbările constante ale politicilor fiscale  prin măsuri anunțate public, la  care ulterior se renunță,  au un efect  negativ  puternic asupra încrederii investitorilor. În același timp, îngrijorările, de percepție sau reale privind  statul de  drept în România au același efect negativ asupra  încrederii.

Nu în ultimul rând, discursurile publice care antagonizează  capitalul străin cu cel  local  sau companiile  mari cu cele mici  contribuie la diminuarea încrederii și la creșterea incertitudinii. La fel de îngrijorătoare sunt situațiile, tot mai frecvente, în care oficialii folosesc informații amăgitoare sau false pentru a ponegri anumite industrii sau sectoare economice.

Read More
Economie Featured

Investitii straine in Romania: cate locuri de munca au fost generate in 2016

Romania a atras 132 de proiecte de investitii straine directe, in crestere de 32% fata de anul precedent, si ocupa locul 12 intr-un clasament al EY, realizat pe baza studiului EY European attractiveness survey.
Aceste investitii straine in Romania au creat 17.545 de noi locuri de munca. Mai multe locuri de munca au fost generate in 2016 prin investitii straine doar in Marea Britanie – 43.165, Polonia – 22.074 si Germania – 19.961.

Conform EY, investitiile straine directe (ISD) in Europa au atins un nivel record in 2016, cu 5.845 de noi proiecte inregistrate (o crestere de 15% fata de anul precedent). Acest fapt a dus la crearea unui numar de de aproape 260.000 locuri noi de munca (o crestere de 19%).

eyffdi
‘Marea Britanie (1.100 proiecte), Germania (1.063 proiecte) si Franta (aproape 800 proiecte) au fost principalele trei destinatii europene pentru investitii in 2016, care au atras mai bine de jumatate (51%) din investitiile straine directe. Spania si-a consolidat pozitia a patra, in timp ce Polonia a urcat o pozitie in clasamentul ISD, devenind prima tara din Europa Centrala care a intrat in primele cinci destinatii de investitii.

Read More
Economie Featured

VARP – acronimul care poate crea o noua realitate: Romania, pe lista scurta a investitorilor straini

Romania poate ramane pe primele locuri in regiune in atragerea interesului investitorilor si in urmatorii ani (2017-2020). Raman optimist datorita oportunitatilor “macro”, dar si gratie clasicelor atuuri, printre care amintesc doar costul fortei de munca atractive (al doilea cel mai scazut din UE), flexibilitatea legislatiei muncii sau potentialul de crestere a productivitatii.

Un comentariu similar, la fel de optimist, ii apartine lui Tim Love, director in cadrul companiei de investitii GAM, care plaseaza Romania in grupul tarilor VARP, un concept similar mult mai cunoscutului BRICS. VARP – Vietnam, Argentina, Romania si Pakistan – reprezinta o “colectie de geografii, limbi, istorie si cultura de business, cu un singur lucru in comun: fiecare tara dintre cele patru ofera oportunitati uriase de crestere economica”. Tarile VARP sunt caracterizate, potrivit lui Tim Love, printr-o crestere economica puternica, cuprinsa intre 3 si 6%.

Personal, cred ca aceasta “vanatoare” a investitorilor in piete emergente de identificare a noului grup BRICS este, de asemenea, o oportunitate pentru noi, din punctul de vedere al marketingului. Si, iata, ca un specialist in investitii nominalizeaza Romania alaturi de alte piete cu potential pentru investitorii strategici si de portofoliu.

Putina istorie economica moderna: in urma cu 15 ani, Jim O’Neill, economist la Goldman Sachs, inventa si populariza conceptul de BRICS – Brazilia, Rusia, India, China si Africa de Sud pentru a atrage atentia asupra oportunitatilor de castig pe care le ofereau cele patru mari economii emergente. In ideea diseminarii unor piete extrem de atractive pentru investitii si care ar putea deveni motorul economiei globale, acelasi Jim O’Neill a starnit agitatia la inceputul lui 2014, cand a vorbit despre perspectivele economiilor “MINT” – Mexic, Indonezia, Nigeria si Turcia.

In 2010, banca britanica HSBC promova alte sase tari cu un mare potential de crestere: trebuie urmarite mai ales tarile “CIVETS”, Columbia, Indonezia, Vietnam, Egipt, Turcia si Africa de Sud. Aceste tari beneficiau in 2010, potrivit HSBC, de populatii tinere, de o structura economica diversificata si de un nivel ridicat al investitiilor straine directe.

Apare, asadar, acest acronim – VARP – care confirma datele economice fundamentele favorabile Romaniei datorita carora tara noastra este denumita „tigrul Europei de Est”. “Tarile VARP sunt de 13 ori mai mici ca economiile BRICs, asa ca nu ne asteptam sa stimuleze economia globala in aceeasi masura ori sa genereze investitorilor randamente similare. Oricum, aceste tari pot oferi, datorita diversitatii, o dimensiune investititionala mai mare unui portofoliu care cuprinde piete emergente”, spune Tim Love.

investro

Ce face, totusi, ca o tara emergenta sa devina una cu potential de dezvoltare? Reiau aici o analiza economica a grupului Coface, care surprinde sase criterii pentru a identifica o economie emergenta sanatoasa:

1. O crestere economica puternica, stabila si constanta

2. Un grad ridicat de diversificare economica

3. Un stat santos

4. Riscurile suverane, sub control

5. O inflatie controlata

6. Stabilitate politica si o stare buna a mediului de business.

Acestor criterii pot fi adaugate “ingrediente” mai concrete, cum ar fi prioritatile si masurile din strategia economica Romania Competitiva, descrise intr-un articol anterior. Cu sau fara acronime de tipul VARP, cred ca merita sa reflectam constant la parghiile care ne sunt la indemana pentru a creste atractivitatea Romaniei in ochii investitorilor. Asadar, ce anume i-ar determina pe investitorii straini sa-si adapteze favorabil opiniile privind Romania?

Foto: walizahid.com + InvestRomania.gov.ro

Read More
Economie Featured

Investitiile straine in Romania – ce ar putea aduce o crestere (si) in 2017

Datele anuntate de Banca Nationala a Romaniei (BNR) despre 2016, un an record pentru investitiile straine atrase in tara, au starnit mai multe reactii in social media, de altfel un lucru imbucurator, caci este important sa vorbim serios si despre tendintele economice ale momentului. Ce sanatos ar fi ca specialistii cu experienta in administratia publica, investitorii straini, guvernantii de acum, autoritatile locale si consultantii de business sa organizeze dezbateri proactive pornind de la aceste statistici.

Va propun sa fim echilibrati. Cifrele primite de la BNR si de la ONRC transmit atat semnale optimiste, cat si mesaje negative. Avem vesti bune, dar si o cadenta de scadere in ceea ce priveste interesul investitorilor straini.

Vestea buna: companiile straine au implementat investitii directe in economia romaneasca in valoare de 4,081 miliarde euro in 2016, in crestere cu 18% fata de anul anterior. Acesta reprezinta un nivel-record al ultimilor opt ani, conform datelor publicate de BNR.

Nivelul investitiilor straine din 2015 a fost unul record dupa 2009, cand investitiile straine directe au insumat 3,49 miliarde euro. Nivelul maxim istoric a fost inregistrat in 2008, cand firmele straine au investit in Romania 9,5 miliarde euro.

Investitii straine directe (mld. euro)

2008    9,5
2009    3,4
2010    2,2
2011    1,8
2012    2,1
2013    2,7
2014    2,4
2015    3,5
2016    4,1

O statistica mai putin buna: Romania a inregistrat, in 2016, un an mai slab an in privinta firmelor cu capital strain nou infiintate, reiese din datele Oficiului National al Registrului Comertului (ONRC).

Astfel, in 2016 au fost infiintate 5.348 de astfel de firme, in scadere de la 5.831 unitati, in 2015. Dupa 1991, cele mai multe societati au fost infiintate in anul 2007, cand au fost inregistrate peste 15.000 de astfel de firme. La polul opus, cele mai putine au fost in anul 1995, respectiv 3.400.

In mod evident, investitiile straine directe atrase de economia nationala reprezinta un catalizator important atat pe termen scurt cat si pe termen lung, astfel incat este importanta platforma Invest Romania, creata anul trecut de echipa Guvernului Ciolos, dar mai ales modul in care vor lucra specialistii din Guvern specializati in investitii straine. Aici ma refer la echipa de la Ministerul Mediului de Afaceri care ii include si pe toti consilierii economici cu birouri in marile orase din lume.

In opinia mea, ar trebui sa fim echilibrati atunci cand analizam astfel de statistici. Guvernantii, oamenii locali de business sau consultantii pot fi preocupati de valoarea investitiilor sau de numarul lor, dar mai profunda este eficienta investitiilor straine, care depinde mai ales de calitatea acestora si de ramurile in care sunt atrase.

Din experienta mea, principalele constrangeri identificate in urma intalnirilor si interviurilor cu  firme cu capital strain existente in Romania si cele in stadiul de prospectare sunt:

1. Proceduri rigide si greoaie (obtinerea autorizatiilor de mediu; a vizelor pentru cetatenii din afara Uniunii Europene; a ajutorului de stat etc.)

2. Contactul limitat cu investitorii straini dupa ce acestia au finalizat procesul de investire

3. Legaturile slabe intre companiile locale si straine atat in interiorul parcurilor industriale cat si in necesitatea de a crea clustere industriale

Ce ar fi de facut in perioada urmatoare? Pe de o parte, in mediul privat si cel asociativ este nevoie de proiecte proaspete care sa promoveze Romania ca potentiala tinta pentru investitorii straini. Pe de alta parte, in mediul public oportunitatile sunt numeroase si ma rezum la a ma inspira din cateva prioritati si masuri din strategia economica “Romania Competitiva”.

 Prioritate I: simplificarea procedurilor de autorizare in diferite domenii

M1. Simplificarea procedurilor de acordare a autorizatiilor de mediu

M2: Simplificarea modului de acordare a vizelor pentru cetatenii non-EU (dupa modelul polonez) – facilitarea mobilitatii fortei de munca atat pentru expati, cat si pentru specialisti internationali necesari

Prioritate II: accelerarea eficientizarii acordarii ajutorului de stat si imbunatatirea criteriilor de alocare a acestuia

M1:  Scurtarea timpului de analiza de la inmanarea aplicatiei la decizia finala de acordare a ajutorului de stat, in special in cazul raspunsurilor la intrebarile lamuritoare

Prioritate III: imbunatatirea relatiei dintre autoritatile publice si investitori

M1: Crearea cadrului legal la nivelul autoritatilor publice locale in vederea imbunatatirii serviciilor de aftercare oferite investitorilor existenti (ministere + autoritati locale)

M2: Promovarea sustinuta a parcurilor industriale si sprijinirea formarii unor clustere industriale intre companii din acelasi sector de activitate

Investitorii straini sunt atrasi de Romania in continuare. Compania japoneza Roki, ce furnizeaza componente auto pentru producatori de renume, precum General Motors, Nissan sau Mazda, tocmai ce a deschis in Arad prima hala de productie din Europa. Investitori ca Arcelik, detinatorul producatorului de electrocasnice Arctic, chinezii de la Ningbo HuaXiang Electronic Co Ltd sau producatorii de cablaje auto pentru BMW, sunt pe punctul de a investi pe piata romaneasca. Toti acestia, impreuna cu alti potentiali investitori, au nevoie de 1. predictibilitate fiscala, 2. o organizatie guvernamentala profesionista  de atragere a investitiilor straine, 3. entitati private care sa promoveze piata locala, sa identifice investitori, 4. un dialog consecvent intre mediul de afaceri activ care promoveaza Romania si autoritati si, nu in ultimul rand, 5. evenimente de promovare. Toate acestea sunt ingrediente care ar putea aduce o crestere o investitiilor private atat in valoare, cat si ca numar.

Credit foto: Ghidul Invest Romania, Business Review

Read More