Antreprenori “meseriasi” si “cu stomac”: cum a fost la M&A Outlook
[dropcap]O[/dropcap] conferinta utila, amuzanta, cu exclusivitati si multi vorbitori cu personalitate puternica. Asa a fost cea de-a cincea editie a M&A Outlook, Forumul antreprenorilor care fac tranzactii. Cei patru speakeri-antreprenori prezenti la eveniment au oferit recomandari si comentarii care au captat atentia invitatilor din sala.
Ion Sturza, presedinte Fribourg Capital: “Sa faci afaceri in stil romanesc si, in acelasi timp, sa visezi la o listare pe Bursa este o utopie. Companiile locale trebuie, in primul rand, sa invete sa isi stimeze investitorii. De asemenea, daca antreprenorii isi vor schimba cultura de a face afaceri, atunci piata de capital ar putea deveni un instrument extrem de util, a carei dezvoltare merita incurajata.
“Uitati de “epoca de aur”, care pentru mine s-a incheiat in august 2007. Nu vom mai vedea companii care sa fie cumparate cu un pret de 13,5 ori castigul de dinainte de taxe, dupa cum nu este cazul sa mai visam ca terenurile vor costa 1.000 dolari metrul patrat in satul Raspopeni. Avem in fata o epoca dura de stagnare si competitie acerba care va dura minimum 10 ani. (…) Daca vrei sa faci bani in online, trebuie sa ai stomac bun si bani multi.”
“Afacerea este o profesie nu o arta. Am fost si vanzator si cumparator, iar cand lucrurile sunt stabilite din start, hotararile se iau mult mai rapid. Esenta businessului este sa facem bani, nu emotii. Eu cred in antreprenori, dar se nasc odata la o suta de ani si apare unu la un miliard de oameni. Si acela se numeste Steve Jobs. Restul sunt meseriasi.”
Octavian Radu, CEO Radu Holding: “Cand ajungi foarte aproape de tranzactie, tu, ca antreprenor, devii foarte constient ca o dai, iar celalalt ca semneaza pentru 50 de milioane de euro, iar nervii sunt intinsi la maxim. Diferenta de 1% in plus sau in minus este cruciala, este mai mult decat emotie.”
Marcel Barbut, fondator AdePlast: “M-am casatorit cu AdePlast. Nu vreau sa vand (n.red. pachetul majoritar de actiuni), imi doresc sa listez compania pe bursa si sa o duc cat mai sus. Din momentul in care am infiintat AdePlast am luat in calcul listarea, iar acest lucru se va intampla in curand”.
“Imi aduc aminte ca in 2008 aveam prieteni si cunostinte cu bani pe bursa si pur si simplu aveau satisfactia aceasta de a investi in actiunile unor companii listate. Cred ca a venit momentul sa renuntam la aceasta teroare pe care multi dintre noi o avem fata de pietele de capital”.
Radu Ionescu, CEO Kinecto: “Pregatirea pentru vanzare inseamna nu neaparat sa machiezi putin compania, ci sa pui lucrurile in regula, si noi nu prea facusem in primii ani acest lucru. Am inceput in ultimii cinci ani sa avem o politica de “guvernare corporativa”, pentru ca faceam greseli din nestiinta. Daca as fi stiut in 2002 ceea ce cunosc acum, probabil ca nu incepeam o afacere, ci as fi ramas angajat.”
“Trebuie sa ai o relatie foarte buna cu clientii. Noi vindem servicii, nu vindem altceva, avem doar niste laptopuri…practic, noi vindem aer. Si vanzand aer, trebuie sa stii pe ce te poti baza in viitor.”
FOTOGRAFII: Mircea Dragos