Tag Archives: EMBA

Antreprenoriat Featured

Cursurile de MBA: o abordare antreprenoriala

[dropcap]A[/dropcap]m intervievat, in ultimele doua luni, cativa profesori interesanti si un antreprenor roman care studiaza la Viena. Am discutat, in cadrul unui proiect editorial realizat alaturi de WU Executive Academy, mai multe subiecte relevante pentru managerii interesati de programele de EMBA, iar tema antreprenoriatului a fost in centrul atentiei. Nu este intamplator: inovatia si antreprenoriatul sunt cele mai noi ingrediente ale cursurilor de MBA.

1. Profesorul Nikolaus Franke, fondatorul Institutului de Antreprenoriat si Inovatie din cadrul Universitatii de Economie si Business din Viena:“Un mod de gandire antreprenorial nu ar trebui sa fie specific doar fondatorilor de companii, ci si managerilor, politicienilor sau diplomatilor.”

Managementul schimbarii si antreprenoriatul. “Criza a influentat modul de gandire antreprenorial. Suntem intr-o etapa de tranzitie in Europa, dintr-o economia stabila catre una caracterizata prin instabilitate. Oamenii se pregatesc pentru schimbare. O criza aduce preocuparea fata de antreprenoriat catre o audienta tot mai mare.”

“Avem nevoie de o perspectiva realista fata de esec. Abordarea europeana spune ca un esec este distrugator pentru indivizi si ca nu ai voie sa gresesti. Ce-i drept, nimanui nu-i place sa greseasca, insa trebuie sa intelegem ca implicarea in proiecte ambitioase aduce de la sine si posibilitatea esecului. Esecul nu are doar aspecte negative, ci contine si oportunitatea de a invata. Invatarea este cruciala pentru antreprenori. Foarte multi antreprenori celebri au intampinat probleme la inceput de drum si au avut insuccese. De exemplu, Disney a obtinut succesul abia dupa patru esecuri financiare. Trebuie sa acceptam si acea component a inovatiei care contine si elemente de risc. Daca vrei sa reduci riscurile prin toate mijloacele, atunci iti vei asuma implicit si o diminuare a inovatiei.”

 

2. Leyland Pitt, profesor de marketing in cadrul programului de EMBA al WU Executive Academy:

Marketingul antreprenorial. “Imi place sa privesc si sa predau marketingul din perspectiva antreprenoriala. Pentru mine este important sa provoc marketerii sa priveasca meseria lor printr-o abordare antreprenoriala. Calitatile care-i fac pe antreprenori diferiti trebuie sa fie caracteristici de baza si in marketing. I. Antreprenorii sunt inovatori. Mereu se gandesc la produse si servicii noi si vor sa-si foloseasca creativitatea. II. Sunt dispusi sa-si asume riscuri. III. Sunt proactivi. Antreprenorii nu asteapta ca lucrurile se intample, si fac sa fie posibile.”

 

3. Fost director de marketing in companii importante romanesti ca Policolor, Murfatlar sau TVR, partener Trout & Partners pentru birourile din Bucuresti, Chisinau si Viena, Iulian Padurariu este antreprenor si locuieste la Viena, unde urmeaza cursurile de Professional MBA pe antreprenoriat si inovatie din cadrul WU Executive Academy. El este consultant de marketing asociat la agentia Marks din Bucuresti.

In opinia lui Iulian Padurariu, singura sansa pentru mediul antreprenorial din Romania este lupta sindicalizata (nu de sindicat).

“Antreprenorii romani inca nu au inteles avantajele colaborarii pentru a limita puterea asupritorului suprem. Generatia noua de antreprenori intrevede si parca simte ca impreuna ar avea ceva mai multa forta, apar Hub-uri pe diverse zone de interes pentru acesti antreprenori, apare forta retelelor sociale prin care se pot educa ei intre ei si isi pot folosi inteligenta colectiva pentru un scop, insa acest trend se va generaliza din pacate peste 20 de ani, nu peste 5 sau 10. Drucker spunea ca a incarca cu taxe o firma in primii ei ani de viata, e similar cu a pune un copil la munca. Nu e doar fara etica, e si extrem de neproductiv.”

 

4. Graeme Rankine, profesor in cadrul programului de EMBA al WU Executive Academy:

Abordeaza riscurile cu atentie! “Zona de corporate finance este esentiala pentru antreprenori, pentru ca o idee excelenta si inovatoare nu poate ajunge nicaieri fara finantarea care face procesul antreprenorial sa se intample. In plus, investitorii si institutiile care au lichiditati adreseaza, de obicei, intrebari grele celor care vor bani, adica intreprinzatorii, despre cat de mult bani face aceasta idee. Antreprenorul se afla in permanenta competitie pentru clienti, concureaza pentru atragerea angajatilor buni si se lupta cu alte idei mari pentru a atrage finantare. Spre exemplu, am intalnit un administrator american de fonduri de private equity devenit antreprenor in Cehia care imi spunea ca trebuie sa abordezi riscurile si rezultatele in egala masura. El a lansat una dintre primele retele de spalatorii auto din Europa Centrala si Est si un alt business de-al sau este o firma importatoare de masini de lux.”

Am invatat de la el ca atunci cand vrei sa atragi o finantare, trebuie sa-ti faci temele foarte atent pentru ca creditorul se documenteaza atent inainte. Un investitor sau un investitor financiar nu iti va finanta afacerea pana cand nu va fi convins de rentabilitatea investitiei. Vorbim foarte mult la cursurile de EMBA despre risc, o variabila care poate fi pozitiva sau negativa. Bancherii, spre exemplu, sunt mai interesati de ce se poate intampla in cel mai rau scenariu posibil, spre deosebire de antreprenori, care privesc mai ales partea plina a paharului.

5. Charles Caliendo, profesor in cadrul programului de EMBA al WU Executive Academy:

Abordare antreprenoriala in contabilitate. “Cursul meu de contabilitate are o abordare antreprenoriala intrucat managerii nu vor deveni contabili niciodata, ci se vor gandi doar la cum sa-si dezvolte afacerea. Provocarea mea, ca profesor, este sa-i ajut sa ia decizii strategice de business pornind de la fundamentele contabilitatii. Nu am descoperit diferente in modul in care studentii romani percep contabilitatea. Aceasta este frumusetea contabilitatii: importanta fluxului de lichiditati este mereu aceeasi indiferent de tara sau de companie.”

 

Read More
Antreprenoriat Featured

Cum vede inovatia un profesor de antreprenoriat de la Viena

[dropcap]L[/dropcap]a Viena l-am intalnit recent, alaturi de alti jurnalisti de business, pe profesorul Nikolaus Franke, fondatorul Institutului de Antreprenoriat&Inovatie din cadrul Universitatii de Economie si Business din Viena. In 2001, cand acest institut a fost creat nu exista nici macar o institutie de educatie specializata in antreprenoriat, de altfel o realitate specifica unversitatilor europene. Subiectele care aveau legatura cu antreprenoriatul erau respinse atunci, iar abordarea antreprenoriala lipsea din oferta educationala. In prezent, el coordoneaza 100 de profesori si angajati in departamentele administrative ale Institutului, ceea ce releva o crestere a importantei pe care antreprenoriatul o are in mediul universitar.

La Institute for Entrepreneurship and Innovation au teminat deja 1000 de studenti in 12 ani, iar multi dintre absolventi sunt interesati sa pastreze legatura cu universitatea, sa-i ajute in dezvoltarea programului si a proiectelor. Un lucru notabil e faptul ca, dupa absolvirea MBA-ului, absolventii au fondat de-a lungul timpului aproximativ 150 de companii prin care au fost create 1500 de locuri de munca.

De interes e faptul ca antreprenori romani studiaza la Institute for Entrepreneurship and Innovation. Va invit sa-l cunoasteti aici pe unul dintre ei – Iulian Padurariu – si sa cititi opiniile lui Nikolaus Franke (foto) despre antreprenoriat. Declaratiile mai importante obtinute in urma interviului luat la Viena sunt disponibile mai jos.

“Criza a influentat modul de gandire antreprenorial. Suntem intr-o etapa de tranzitie in Europa, dintr-o economie stabila catre una caracterizata prin instabilitate. Oamenii se pregatesc pentru schimbare. O criza aduce preocuparea fata de antreprenoriat catre o audienta tot mai mare.”

Cultura esecului in business.“Avem nevoie de o perspectiva realista fata de esec. Abordarea europeana spune ca un esec este distrugator pentru indivizi si ca nu ai voie sa gresesti. Ce-i drept, nimanui nu-i place sa greseasca, insa trebuie sa intelegem ca implicarea in proiecte ambitioase aduce de la sine si posibilitatea esecului. Esecul nu are doar aspecte negative, ci contine si oportunitatea de a invata. Invatarea este cruciala pentru antreprenori. Foarte multi antreprenori celebri au intampinat probleme la inceput de drum si au avut insuccese. De exemplu, Disney (VEZI VIDEO mai jos) a obtinut succesul abia dupa patru esecuri financiare. Trebuie sa acceptam si acea componenta a inovatiei care contine, de asemenea, elemente de risc. Daca vrei sa reduci riscurile prin toate mijloacele, atunci iti vei asuma implicit diminuarea inovatiei.”

“Antreprenorii fac foarte multe greseli, insa una particulara este lipsa interdisciplinaritatii din modul de construire a unui start-up. De exemplu, se intampla ca un inginer IT, care a gasit produsul dorit de piata, sa nu fie in stare sa-si dezvolte businessul printr-o strategie sanatoasa. Acest lucru se poate intampla alaturi de un partener specializat in dezvoltarea afacerii.”

Legatura dintre inovatie si antreprenoriat. “Studiile arata ca sansele unui succes in antreprenoriat cresc pe masura ce fondatorii companiilor sunt mai experimentati intr-o anumita industrie, insa situatiile in care incepatorii inoveaza mai mult sunt tot mai numeroase. Incepatorii au o capacitate mai mare de a inova. Inovatiile disruptive au loc atunci cand un model deja stabil este provocat si in cele din urma depasit de unul nou. Acest lucru se poate intampla datorita schimbarilor tehnologice, a unei inovatii in modelul de business si mai ales in randul antreprenorilor aflati la inceput de drum.”

“In Austria, ca in multe tari europene, am avut o traditie lunga si puternica in favoarea unei cariere in sectorul public. Nu avem o mostenire foarte bogata in ce priveste antreprenoriatul, desi multi ganditori ai stiintei de profil sunt din Austria: Peter Drucker, Joseph Schumpeter, spre exemplu. Daca in urma cu 10-20 de ani o cariera de functionar public era cel mai atragator lucru pentru un student, acum lucrurile s-au schimbat considerabil: acesta este tot mai preocupat de o abordare antreprenoriala.”

 Resurse utile:

  • site-ul Institute for Entrepreneurship and Innovation;
  • CV-ul lui Nikolaus Franke;
  • alte articole publicate in cadrul proiectului editorial MBA in New Economy;

 

Read More