[dropcap]D[/dropcap]aca unul din 5 tineri este antreprenor, ceilalti 4 au locuri de munca! Antreprenoriatul poate fi o solutie pentru problemele de dezvoltare economica, iar ecosistemul nu poate fi stimulat fara a-l intelege. Acestea au fost motivele care au stat la baza deciziei organizatiei Akcees de a realiza un studiu despre antreprenoriat in Romania. In aceasta vara, echipa Akcees a analizat mediul antreprenorial romanesc si a identificat principalii factori care au impact asupra dezvoltarii acestuia.
„Intelegerea complexitatii ecosistemului antreprenorial romanesc si a particularitatilor acestuia sunt fundamentale pentru a putea initia proiecte cu impact in Romania”, spune Irina Nicoleta Scarlat, de la Akcees.
Cum arata ecosistemul antreprenorial romanesc astazi
Suprinzator, dar bine, potrivit datelor furnizate de Global Entrepreneurship Monitor si Comisia Europeana. Romania este prima tara din Uniunea Europeana din punct de vedere al intentiilor antreprenoriale, 27% dintre romani declarand ca vor sa porneasca la drum pe cont propriu. Procentajul este mai mult decat dublu fata de media inregistrata in Uniunea Europeana.
Cu toate acestea, problemele apar atunci cand ne uitam la sustenabilitatea initiativelor antreprenoriale. Romania ocupa locul 6 in Uniunea Europeana (dupa Austria, Estonia, Letonia, Olanda si Slovacia) din punct de vedere al activitatii antreprenoriale totale: 9% din populatia activa este in curs de a incepe un business sau isi dezvolta propriile start-up-uri. Ocupam insa penultimul loc la nivel european din punct de vedere al sustenabilitatii initiativelor antreprenoriale: mai bine de jumatate din companiile nou infiintate nu reusesc sa supravietuiasca perioadei critice de 42 de luni (acestea se inchid sau isi suspenda activitatea).
Factori care influenteaza dezvoltarea ecosistemului
Studiul realizat a analizat principalii factori care influenteaza dezvoltarea ecosistemului antreprenorial: caracteristicile antreprenorului, accesul la finantare, taxele si alte bariere administrative, existenta retelelor si a conexiunilor, cultura si capitalul antreprenorial, educatia antreprenoriala si politicile publice. Fiecare dintre acesti factori a fost analizat de respondentii unui chestionar, iar rezultatele au fost validate prin discutii cu antreprenori si investitori activi pe piata din Romania.
Concluziile studiului si varianta in extenso a acestuia sunt disponibile online aici!