[dropcap]U[/dropcap]n imigrant turc lanseaza in SUA un iaurt grecesc care se numeste…CHOBANI si castiga premiul antreprenorul anului decernat la Monte Carlo. Aceasta este definitia globalizarii si a viziunii globalizate!”, ce frumos sintetizeaza Eusebiu Burcas, trainer financiar&cititor Wall-Street.ro la finalul articolului publicat despre Hamdi Ulukaya, care a primit titlul World Entrepreneur Of The Year 2013, “Oscarul antreprenorilor”, un premiu ravnit de alti 48 de finalisti din intreaga lume.
Hamdi Ulukaya, fondator si CEO al companiei Chobani, cu sediul in Statele Unite ale Americii, a fost desemnat sambata seara Antreprenorul Anului la competitia internationala Ernst&Young dedicata antreprenorilor – World Entrepreneur Of The Year, in cadrul unei ceremonii care a avut loc la Monte Carlo. El a fost selectat dintre 49 de finalisti din 47 de tari, fiecare dintre acestia fiind alesi anterior antreprenorii anului in tarile de origine.
Antreprenorul Hamdi Ulukaya, de origine turca, a fondat compania producatoare de lactate Chobani in anul 2005 in New York si a lansat iaurtul grecesc cu acelasi nume doi ani mai tarziu. La mai putin de sase ani dupa lansare, acesta a devenit cel mai bine vandut brand de iaurturi din Statele Unite, cu incasari anuale de aproximativ 1 miliard de dolari. Compania Chobani are in prezent 3.000 de angajati si opereaza cea mai mare fabrica de iaurturi din lume, produsele sale fiind comercializate in Statele Unite, Australia si Regatul Unit al Marii Britanii.
Ce putem invata de la Hamdi Ulukaya, World Entrepreneur Of The Year 2013
I. Visul american este posibil si pentru imigranti. Hamdi Ulukaya s-a nascut intr-o familie cu experienta in industria laptelui din Turcia, iar in 1994 s-a mutat in America pentru a invata limba engleza, cu gandul de a urma o scoala de business. A nceput sa produca branza feta in 2002, dupa ce tatal sau l-a vizitat la New York si s-a plans de calitatea branzei de pe piata americana. Hamdi este personificarea visului oricarui imigrant. El a avut succes la putin timp de la lansare.
II. Lupta-te cu gigantii. Merita! „Mi-a placut dintotdeauna sa ma lupt cu jucatorii mari si am demonstrat ca nu trebuie sa fii in industria IT&C ca sa reusesti acest lucru”, spune Hamdi Ulukaya, creatorul brandului Chobani, care se bate de la egal la egal cu gigantii Danone si General Mills (producatorul brandului Yoplait).
III. Investeste si in CSR. Te ajuta! Antreprenor imigrant, Hamdi Ulukaya crede in schimbarea si progresul comunitatilor. El doneaza 10% din profiturile Chobani fundatiei de caritate a companiei, Shepherd’s Gift. Compania este sponsor oficial al echipei olimpice a Statelor Unite
IV. “Cumpara cand vezi sange curgand pe strada!” Aceste cuvinte ii apartin baronului Rothschild, care in secolul al XVIII-lea a creat un colos financiar. Asta a facut si Hamdi Ulukaya. In 2004 afla ca gigantul Kraft Foods urmeaza sa inchida o fabrica din South Edmeston, statul New York. Ulukaya viziteaza de indata fabrica, o unitate de productie veche de 84 de ani, „ghemuita intr-o vale intre un cimitir de pe deal si un bar de motociclisti”, care ii atrage atentia desi peretii erau patati, iar echipamentul tehnic foarte invechit. Cu ajutorul unui imprumut garantat de US Small Business Administration, Ulukaya cumpara unitatea de productie in august 2005.
V. Lucreaza cu specialisti. Primii sai angajati au fost patru fosti muncitori ai fabricii Kraft si Mustafa Dogan, un reputat producator de iaurt din Turcia. Practic, a inceput afacerea cu cinci angajati si a dezvoltat primul produs intr-un an si jumatate. Afacerea lui de suflet pe care o detine in totalitate, Chobani, l-a transformat pe turcul cu rezidenta in Statele Unite ale Americii, Hamdi Ulukaya, intr-un tanar miliardar.
VI. Pastreaza-ti spiritul antreprenorial. „Nu cred ca antreprenoriatul poate fi invatat, fiecare situatie este diferita, insa stiu un lucru cert: trebuie sa-ti urmezi visul si instinctul. Eu am visat mereu si pentru mine a fost suficient. Am avut multe dificultati operationale, insa cea mai mare provocare a fost sa pastrez viu spiritul antreprenorial pe masura ce dimensiunea firmei crestea”.
VII. Urmeaza-ti pasiunea! “I love manufacturing,” spune Ulukaya atunci cand explica de ce a extins productia iaurturilor in strainatate. “I love the machines, the line, the process.”
VIII. Pastreaza contactul direct cu clientii. “Nu cred in numere si in cercetarile de piata”, spune antreprenorul anului, care primeste feedback-ul de pe site-ul Chobani.com direct pe Blackberry-ul sau. “Nemultumirile clientilor reprezinta o oportunitate.”
IX. Creeaza o poveste. Hamdi Ulukaya a scris povestea iaurtului grecesc in Statele Unite ale Americii. Presa de business din Statele Unite ale Americii il numeste pe Hamdi Ulukaya „Steve Jobs al industriei iaurtului”.
X. Foloseste social media inteligent. Prin implementarea unei strategii transparente pe social media, Chobani are peste 630.000 de fani pe Facebook. Spre comparatie, branduri mai puternice ca Nestle si Green Giant au 580.000, respectiv 420.000 de like-uri.
De asemenea, va recomand discursul lui Hamdi Ulukaya din seara in care a primit premiul Entrepreneur Of The Year 2012 U.S in noiembrie anul trecut.
Foarte frumos sintetizat!