Tocmai ce am terminat lectura uneia dintre cele mai bune si neobisnuite carti de economie pe care le-am descoperit in ultima vreme. Tyler Cowen, profesor la George Mason University, care m-a impresionat in cadrul unei conferinte sustinute la Bucuresti in urma cu doua saptamani, a scris „Creeaza-ti propria economie”, o carte cu o insemnatate speciala pentru vremurile de restriste economica pe care le traim provocand cititorul sa inteleaga puterea individului de a se impune si de a schimba intreaga lume, astfel incat sa creeze o viata mai buna in loc sa se dea batut in fara recesiunii.
Multi oameni prefera sa citeasca cronici de carte in loc sa lectureze cartile in sine. Nu stiu daca se intampla si in cazul vostru, dar parcurgerea unei cronici de carte dureaza doar cateva minute, iar la final simti, pe buna dreptate sau nu, ca ai invatat ceva ori ca ai capacitatea de a vorbi despre cartea respectiva. Explicatia este simpla: cautarea placerii de a incepe si de a termina din nou ne determina sa cautam fragmente culturale de dimensiuni reduse in contextul in care cultura a devenit mult mai ieftina si mai accesibila decat inainte. Cowen numeste acest fenomen ”noua cultura a franturilor”, in care tendinta de a adopta fragmente culturale de dimensiuni reduse ne ajuta sa incercam lucruri noi. Ideea generala parca este desprinsa dintr-o poveste: cand accesul nu reprezinta o problema, avem tendinta sa alegem lucrurile scurte, dulci si marunte, iar cand accesul este dificil, suntem inclinati sa ne luptam pentru productiile ample si neobisnuite.
Aceasta esta doar una din numeroasele povesti economice pe care Tyler Cowen le descrie in cartea sa, caci, spune el, daca vrei sa iti creezi propria economie, povestile au un rol semnificativ. Practic, profesorul Tyler Cowen pleaca de la ipoteza ca oamenii isi creeaza propria economie la nivel mental si sunt programati sa gandeasca in termeni narativi, fiind dotati cu o memorie extrem de buna atunci cand vine vorba de povesti.
Raportul dintre consumatori si comercianti a inregistrat o mutatie fundamentala in ceea ce priveste puterea in noua economie, explica Tyler Cowen, balanta inclinandu-se in favoarea consumatorilor. Astfel, noi, consumatorii, transformam calupurile mai ample in fragmente marunte, comparativ cu ce intalnim pe internet in fiecare moment, chiar daca, asa cum Cowen a spus la Bucuresti in urma cu doua saptamani, internetul este in prezent doar un element aditional al economiei vechi (in sensul in care un retaileri are si site), insa nucleul dur va fi in viitor internetul, iar elementul suplimentar va fi constituit de catre economia offline (un magazin online va avea si un punct de desfacere).
Titlul cartii te duce cu gandul la tot felul de solutii pentru iesirea din criza financiara ori la secrete care v-ar permite sa crearea propriei economii, un mod de organizare sociala si politica perfecta, insa Tyler Cowen se concentreaza extraordinar de mult (exagerat de mult, cred eu) asupra autismului. Da, ati citit bine. Intr-o carte despre economie, profesorul Tyler Cowen analizeaza intr-o maniera profunda profilul celor care au un stil cognitiv autistic, un tipar cognitiv extrem de raspandit, care il include si pe autorul cartii, plus multi alti oameni de succes. Economistul Cowen descrie in cartea sa ca una dintre trasaturile autismului este „tendinta autistilor de a impune o structura aditionala informatiei, prin efectuarea unor operatii de aranjare, organizare, clasificare, colectare, memorare, categorizare si enumare”. Astfel, autistii iubesc informatia in mod excesiv, fiind niste oameni care manifesta o mare pasiune pentru informatie. Atunci cand citesti explicatiile de mai sus te intrebi daca nu ai si tu un stil cognitiv autistic, insa lucrurile nu sunt departe de acest punct: in esenta, non-autistii, adica majoritatea dintre noi, utilizam unelte si bunuri de capital – computerele, internetul – pentru a reproduce sau imita anumite abilitati ale autistilor, care sunt centrate pe absorbtia informatiilor, procesarea acestora si ordonarea lor mentala.
Care este legatura dintre autism si economie? Foarte simplu spus, aceasta legatura se concentreaza asupra respectului fata de individ. Mai concret, continutul cartii „Creeaza-ti propria economie” transmite mesajul ca avem de invatat multe de la autisti si, mai mult decat atat, face lobby pentru o intelegere superioara si mai profunda asupra autismului prin sustinerea unui „individualism autentic si bazat pe respect, ce se adreseaza tuturor fiintelor omenesti.”
Dar sa lasam deoparte teza stilului cognitiv autistic si sa incheiem aceasta scurta cronica de carte cu o perspectiva economica analizata de catre Tyler Cowen in a doua parte a lucrarii sale care deconspira, in sfarsit, un economist cu origini in scoala de economie austriaca. Ma refer aici la citarea si explicarea viziunii libertariene si conservatoare a lui Friederich A. Hayek, care sustinea ca o ordine bogata si in mare masura neplanificata poate inflori atunci cand „societatea este guvernata de un set relativ de reguli abstracte si, in mod ideal, de o constitutie.” Hayek , considerat unul dintre primii neuroeconomisti, credea totodata ca argumentele politice trebuie sa se intemeieze pe intelegerea neurologiei umane. Despe ce este vorba, de fapt? Va invit sa descoperiti explicatiile in cartea „Creeaza-ti propria economie”, caci centrarea noastra culturala asupra franturilor nu inseamna ca trebuie sa neglijam imaginea de ansamblu, chiar daca internetul ne capteaza atentia intr-o foarte mare masura.
Idei mari din „Creeaza-ti propria economie”
• Valoarea si puterea creatoare a individului reprezinta forta de propulsie absoluta a prosperitatii in lumea moderna, forta care poate aduce cele mai bune lucruri in viata.
• Cantitatea de informatie care se indreapta spre noi a explodat, insa la fel si calitatea filtrelor noastre. Nu exista suprasaturatie informationala, ci doar filtre care dau gres.
• Nu exista o corelatie stransa intre cat de bine se poate cunoaste mintea pe sine si cat de bine poate face un guvern planuri mai ample pentru societate.
• Multe din realizarile umane au loc doar pentru ca ne autosugestionam – adesea impotriva ratiunii – ca suntem, de fapt, mai inteligenti, mai intelepti sau mai buni decat alti oameni.
• Frumusetea, puterea si nobletea potentiala a ordonarii mentale este o tema fundamentala in istoria ideilor occidental, fapt demonstrat in carte.
Cunostintele, aplicate:
Cartea explica de ce valoarea si puterea creatoare a individului creeeaza forta de propulsie absoluta a prosperitatii in lumea moderna, adica forta care poate aduce cele mai bune lucruri in viata. Tyler Cowen traverseaza cu argumente campurile societatii, tehnologiei, politicii, economiei, culturii si ale internetului, mizand mai ales pe ideea de descoperire a sinelui.
Cartea, dintr-o privire:
Titlu: „Creeaza-ti propria economie”
Autor: Tyler Cowen
Editura: Publica
Colectia: Economie
Traducator: Mihaela Sofonea
Lungime: 288 pagini
Pret: 49 lei