Antreprenoriat

2021, an câștigat pentru antreprenori. Motivul nr. 1: tranzacții între fondatori români

2021 a fost un an bun pentru mediul antreprenorial românesc. Trebuie doar să privim partea plină a paharului. O tendință s-a conturat în rândul firmelor românești de tip scaleup: achiziția altor active sau firme deținute de antreprenori.

Pe lângă clasicele tranzacții ale fondurilor de investiții care cumpără firme românești și mișcări ale investitorilor strategici care preiau companii antreprenoriale, am văzut tot mai mulți fondatori care au avut curaj  anul acesta să cumpere active de la alți antreprenori români. Asta înseamnă de cele mai multe ori creștere și consolidare pentru antreprenori, într-un an în care valoarea totală a tranzacţiilor încheiate în România a crescut cu peste 50%, iar valoarea medie a unei tranzacţii încheiate în a fost de 15 milioane de dolari, în scădere cu 24% faţă de media anului trecut.

Un prim exemplu este tranzacția de zece milioane de euro a grupului antreprenorial Scandia Food, care a cumpărat integral producătorul de mezeluri Agra’s din judeţul Alba de la fondatorii săi. Pentru Scandia, achiziţia reprezintă o mișcare strategică: dezvoltarea producţiei de mezeluri, dat fiind că grupul e deja activ în domeniu.  

Un nou studiu de caz este preluarea pentru 2,2 milioane de lei de către Graphein, o companie antreprenorială românească specializată în proiecte de topografie inginerească, a diviziei de business Autodesk de la Dendrio Solutions, integrator IT&C.

Interesantă este și tranzacţia anunțată în urmă cu câteva zile, prin care AROBS Transilvania Software, companie românească de IT controlată de antreprenorul clujean Voicu Oprean, a achiziţionat dezvoltatorul local de software Berg Computers, afacere pornită în Timișoara. Un alt exemplu din IT este mutarea prin care dezvoltatorul de software Softbinator Technologies a preluat WiseUp, companie antreprenorială de dezvoltare produse software.

Mai pot adăuga, de asemenea, o serie de tranzacții punctuale, cum ar fi preluarea activelor platformei Avicola de la Mihăileşti de către Agroland, cea mai mare reţea de magazine agricole din România, controlată de antreprenorul Horia Cardoş, sau tranzacțiile de consolidare din piața serviciilor medicale. În acest sens, reţeaua Dent Estet, parte a grupului Medlife, a cumpărat pachetul majoritar de 60% din acţiunile Stomestet Cluj, una dintre cele mai importante clinici stomatologice din Transilvania.

O strategie de dezvoltare a companiilor românești înseamnă consolidări și preluări de active, dar și creștere regională. Dar despre aceste două tendințe, într-un material viitor publicat pe blogul meu.

 

Claudiu Vrinceanu
Lucrez cu antreprenori și manageri din firme de tip startup și scaleup și îi ajut pe zona de PR + cresc ecosistemul antreprenorial românesc în fiecare zi. Pentru mai multe analize și informații utile, abonează-te la noutățile blogului meu: https://claudiuvrinceanu.ro/abonare-noutati/
You may also like
O veste buna: discutam mai relaxat despre esecul in afaceri
Legatura dintre internationalizare si incredere: profilul firmelor care exporta

Leave Your Comment

Your Comment*

Your Name*
Your Webpage

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Read previous post:
De ce închidem un proiect (bun) și nu punem nimic în loc?

De ce atunci când închidem ori eliminăm un proiect bun public sau privat care funcționează deja, sau unul cu cerere...

Close